Anul 2014 se anunta unul destul de slab pentru industria vinului, din cauza ploilor, dar o crestere a preturilor nu este justificata si nu ar fi sustenabila. "Este o greseala ca producatorii sa creasca pretul vinului in mod artificial cu 20%, asa cum se vehiculeaza, pentru ca astfel ar specula doar un an de criza (a vinului - n.r.)", a spus Ioana Micu, executiv manager al amb Holding, firma austriaca care detine in Romania crama Liliac.

Micu a atentionat ca producatorii romani ar face o greseala daca scumpesc vinul, intrucat tendinta vinurilor de import este una de scadere a preturilor. Intrebati cum va fi productia de anul acesta, reprezentantii Liliac au spus ca este inca devreme sa faca o evaluare, dar strugurii au fost destul de afectati de ploile in exces. Multe dintre cramele mari au anuntat deja ca anul acesta recolta este compromisa partial sau total. "Noi nu avem de gand sa crestem pretul, chiar daca va fi un an prost", a spus Ioana Micu.

Care sunt planurile cramei Liliac pentru urmatorii ani

Crama Liliac Winery a debutat pe zona de retail anul trecut, cand a semnat un contract cu Mega Image pentru comercializarea liniei Crepuscul, colectia de vinuri care reprezinta aproximativ 30% din productia companiei. Potrivit lui Victor Ciuperca, area manager Amb Holding (holdingul austriac care detine crama inregistrata sub numele amb Wine) gama Crepuscul urmeaza sa debuteze si in Auchan.

De altfel, compania are in plan consolidarea prezentei in zona de retail, mergand dupa principiul consacrat in industria vinului "Reputatia se face in HoReCa, iar volumul se face in retail". Liliac este un brad deja cunoscut in HoReCa, fiind prezent in peste 200 de restaurante, chiar daca crama este tanara, lansarea oficiala avand loc in vara anului 2012.

Potrivit lui Victor Ciuperca (foto), anul acesta compania va distribui circa 100.000 de sticle in HoReCa. Productia a crescut puternic de la inaugurarea cramei, de la 38.000 de sticle in 2011-2012, la 78.000 de sticle in 2012-2013 si a atins 120.000 de sticle in 2013-2014.

Se migreaza mult spre vin, iar consumatorii incep sa ceara calitate. Consumul total de vin a scazut per total, dar a scazut piata de vin prost. Vinul premium a crescut foarte mult - Victor Ciuperca, area manager amb Holding

Managerul cramei Liliac este si un sustinator al modificarii Codului Rutier, in sensul acceptarii unei alcolemii de 0,2%, la fel cum se intampla in multe state europene. "Suntem in ultimele 5 tari din Europa care nu accepta consumul moderat de alcool. Daca s-ar modifica Codul Rutier si consumul moderat de alcool la volan ar fi permis, in Bucuresti doar piata de vin premium ar urca spectaculos. S-ar bea cel putin 300 de hectolitri pe zi. Ganditi-va la toti corporatistii care si-ar permite sa bea un pahar de vin bun la masa de pranz", este de parere Victor Ciuperca.

Capacitatea totala de productie a cramei Liliac, care detine 26 de hectare in comuna mureseana Batos si inca 12 hectare in Lechinta (Bistrita-Nasaud), este de 250.000 de sticle pe an, iar managerii spun ca nu vor extinde aria cultivata si productia, dorind sa mentina statutul de crama relativ mica, dar premium. De asemenea, managerul zonal al amb Holding a mentionat ca in aceasta toamna va urma un ultim val de investitii, in valoare de 600.000-700.000 de euro, care se adauga la cele 5,5 milioane de euro de pana acum.

Din patimile unui investitor austriac in Romania

Ciuperca isi aduce aminte de primul contact al investitorului austriac Alfred Michael Beck (proprietarul cramei) cu Romania si de greutatile de a pune pe picioare investitia de circa 6 milioane de euro. Desi vorbim de o suma mare pentru un sat de marimea Batosului, din judetul Mures, care are aproape 4.000 de locuitori, managerul cramei a facut presiuni timp de un an de zile pentru repararea unei portiuni de drum de 14 km, intre Reghin si Batos. "Chiar daca primarul din Batos era foarte bucuros ca are un investitor strain si depunea toate eforturile, drumurile nu tin de el si a trebui sa facem o multime de presiuni la Consiliul Judetean", recunoaste Victor Ciuperca.

De asemenea, alte eforturi au trebui sa fie indreptate in directia cresterii calitatii apei, pentru ca aceasta nu era suficient de pura astfel incat sa fie folosita in procesul tehnologic de producerea a vinului. Crama a trebuit sa investeasca si 100.000 de euro intr-un transformator, deoarece si infrastructura de energie era la pamant si nu sustinea necesarul de energie electrica.

Prima impresie a unui investitor strain cand vine in Romania nu sunt taxele sau inpredictibilitatea fiscala, cu acestea te confrunti mai tarziu. La inceput te lovesti de situatia infrastructurii - Victor Ciuperca, area manager amb Holding

Lansarea unui vin spumant premium

Victor Ciuperca a dezvaluit ca Liliac se pregateste sa produca un vin spumant premium, urmand sa fie testate doua variante: un vin frizzante si un vin spumant clasic. "Nu o sa iasa prea curand, adica nu anul viitor, dar decizia a fost luata", a precizat managerul amb Holding. In prezent, Liliac produce 7 brand-uri de vin: Young Liliac, Feteasca Alba, Sauvignon Blanc, Feteasca Regala, Rose Pinot Noir, Rosu Feteasca Neagra & Merlot si Nectar of Transylvania (vin de desert).

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Agricultură »



Setari Cookie-uri