Demarat in urma cu cinci ani de zile, proiectul Cramei Liliac din regiunea Batos (judetul Mures) a inceput deja sa devina un nume important pe harta viticola a tarii, insa acest lucru nu ar fi fost posibil fara o ambitie austriaca si un efort investitional care a depasit pragul de 7 milioane de euro.

Crama Liliac, o investitie 100% austriaca in Romania, dispune in momentul de fata de o capacitate totala instalata de 350.000 de sticle pe an, rezultat venit in urma unei investitii de peste 7,5 milioane de euro in cei cinci ani de la demararea proiectului, insa potentialul maxim ar urma sa fie atins abia anul viitor. Conform datelor furnizate de catre reprezentantii Amb Wine Company, suprafata totala de care Crama Liliac dispune in localitatea Batos se ridica la 38,5 hectare, iar in Lechinta aceasta se ridica la 13,5 hectare, cele doua domenii viticole totalizand circa 52 de hectare in tara.

HoReCa, principala miza a Cramei Liliac in Romania

Vinurile Cramei Liliac sunt comercializate in principal in industria HoReCa (65-70%), in timp ce diferenta este acoperita de segmentul de retail (25-30%), in aceasta categorie fiind comercializat sortimentul de vinuri Crepuscul. “Sortimentul de vinuri Crepuscul a fost introdus pentru prima data pe piata in anul 2013, fiind comercializat prin intermediul lantului de magazine Mega Image, din acest an urmand sa fie introdus si in lantul de magazine Auchan. 2014 a fost un an foarte bun, doar 15% din productie fiind afectata de grindina. Dintre toate vinurile comercializate pana in momentul de fata cel mai bine au mers Feteasca Regala si Sauvignon Blanc", a declarat Victor Ciuperca (foto mai jos), CEO al Amb Holding Romania.

Victor Ciuperca - Crama Liliac

Crama Liliac vinde in principal catre segmentul HoReCa (Hoteluri, Restaurante si Cafenele), sortimentul de vinuri Liliac fiind prezent in mai multe lanturi hoteliere si restaurante importante, unul dintre principalii clienti ai Cramei fiind hotelul Privo din Targu Mures, proiect inaugurat anul trecut in urma unei investitii de 7 milioane de euro. Hotelul Privo a fost deschis in iunie 2014 de Adina Plopeanu, fiica lui Emil Morariu, unul dintre fostii actionari Bere Mures, business vandut in 2008 catre Heineken. Investitia, realizata exclusiv din fonduri proprii, a fost finantata de Emil Morariu si reprezinta constructia hotelului Privo cu 40 de camere si restaurarea vilei monument istoric Csonka cu 6 camere.

“10% din vinurile comercializate in restaurantul nostru sunt Liliac. Crama Privo detine un numar de 300 de etichete de vin, 60% dintre acestea fiind romanesti, in timp ce 40% sunt vinuri straine. In Transilvania este o clima temperat continentala tipica. Datorita conditiilor climatice strugurii sunt foarte dulci in Transilvania. In plus, datorita diferentelor mari de temperatura din Romania, strugurii contin foarte multe zaharuri”, a declarat Marius Danciu, somelier in cadrul hotelului Privo

Potrivit acestuia, vinurile romanesti pot concura fara probleme vinurilor straine cu reputatie. “Este vremea vinurilor fructate. Vinul este ca femeia, trebuie baut atunci cand ii este momentul", a mai punctat Marius Danciu, care a aratat ca valoarea totala a vinurilor din crama hotelului Privo se ridica la circa 200.000 de euro.

La randul sau, Victor Ciuperca, managerul holdingului AMB in Romania a aratat ca a crea un brand de vin in Horeca necesita timp. “Business-ul in industria viticola este unul emotional, altfel nu se poate realiza. Un hotel cu rulaj poate vinde pana la 200 de sticle pe luna", a precizat Ciuperca.

Conform datelor Cramei Liliac, 80% din productia de vinuri este reprezentata de soiurile alb si roze, in timp ce 20% este reprezentata de vinurile rosii, astfel, la crama din Batos, proprietarii domeniului Liliac cultiva in principal soiurile Sauvingon Blanc, Chardonnay si Muscat Otonel.

Crama Liliac - Batos

Planurile Cramei Liliac pe piata viticola din Romania

Pentru anul in curs, Crama Liliac planuieste noi sortimente de vinuri pe plan local. Unul dintre acestea urmeaza sa fie lansat in a doua parte a anului. Orange Wine, conceptul pe care il va introduce incepand cu luna septembrie in HoReCa, va fi o premiera in Romania, dupa cum sustin reprezentantii companiei.

“Orange Wine si vinul spumant sunt doua noi sortimente de vin pe care le pregatim in acest an. Orange Wine va fi o premiera pe piata din Romania. Luam in calcul si extinderea portofoliului de produse si tocmai de aceea ne gandim si la introducerea vinului spumant. (…) Vinul din zona Batos are o aciditate ridicata”, a precizat Victor Ciuperca.

In ceea ce priveste planul de business al Cramei Liliac, afacerile AMB Wine Company s-au ridicat anul trecut la circa 3 milioane de lei, in crestere cu aproximativ 70% fata de intervallul anterior, compania reusind sa comercializeze circa 65.000 de sticle. "Pentru 2015 mizam pe o crestere a rulajului la 4 milioane de lei, in crestere cu aproximativ 30%". Primele luni ale lui 2015 au fost foarte bune. Doar in luna aprilie am reusit sa vindem nu mai putin de 14.000 de sticle. (...) Din 2016 vom merge la capacitate maxima de productie, urmand sa producem circa 350.000 de sticle de vin", a precizat Ciuperca.

Crama Liliac - Batos

Intrebat de wall-street.ro cand se asteapta ca business-ul sa intre pe profit, managerul AMB Holding in Romania a aratat ca acest aspect este un proces de durata si ca nicio afacere viticola cu investitii de milioane de euri nu intra pe profit mai devreme de 10 ani.

“Sa te gandesti imediat la profit pentru un business in viticultura este un vis frumos, dar irealizabil”

"Pentru un business in domeniul viticol sa te gandesti la profit imediat este un vis frumos, dar irealizabil. Intrarea pe break-even a unui business cu o astfel de investitie si strategie ar trebui sa se realizeze abia dupa 10 pana la 14 ani. Din punct de vedere operational vom ajunge pe breakeven abia chiar de anul viitor, la 5-6 ani deobicei dupa demararea investitiei".

Crama Liliac: 10% din productie merge la export. Planuri pentru America de Nord

Potrivit datelor Cramei Liliac, din totalul productiei de vinuri de la Batos si Lechinta, Crama Liliac exporta circa 10% din sortimente pe pietele din Belgia, Austria, Germania sau Danemarca.

“Pentru acest an suntem in discutii avansate si cu piata din America de Nord. Ne-am gandit si la Asia, insa aici este o piata de volum, iar noi nu tintim acest segment”, a mai precizat reprezentantul Cramei Liliac.
Pentru Crama Liliac lucreaza circa 50 de angajati, jumatate dintre acestia fiind arondati celor doua vii. "In plin sezon dublam efectivul si ajungem la peste 100 de angajati", a mai precizat Ciuperca.

Ce au cautat austriecii in Romania si ce au gasit: de la paduri la soluri extrem de fertile. Afacerile familiei Beck

Imediat dupa caderea comunismului Romania s-a dovedit o piata extrem de tentanta pentru investitorii straini, iar austriecii au pus inca de pe-atunci ochii pe bogatia padurilor din tara noastra. Familia Beck, una dintre cele mai instarite din Austria, a intrat in Romania dupa anii 2000 cand a derulat afaceri in domeniul imobiliar.

"Austriecii au cautat paduri in Romania si si-au dorit sa investeasca in vinuri. Familia Beck a inceput cu afaceri in imobiliare si asta a cautat si pe piata din Romania. Terenurile pentru vie au fost cumparate mai tarziu de la proprietari, iar in toti anii de prezenta pe piata din Romania nu exista nicio afacere derulata cu statul”, a aratat Victor Ciuperca.

Printre proiectele imobiliare derulate de catre familia Beck in Romania se numara proiectului de birouri Magheru One din zona Romana din Capitala, Pipera Business Tower, iar in derulare se afla si proiectul Airport City Park, un resort in apropiere de aeroportul Otopeni.

"Piata imobiliara s-a schimbat in bine. Se face o conversie catre spatii de birouri de mici dimensiuni in centrul Bucurestiului. Totodata vedem ca rezidentialul a inceput sa mearga foarte bine”, a aratat CEO grupului austriac in Romania, companie cu o expertiza de 30 de ani in industria imobiliara.

Problemele cu care se confrunta un investitor strain in Romania

Intrebat de wall-street.ro, la cinci ani de la derularea investitiilor in domeniul viticol, care sunt principalele probleme ale unui investitor strain in Romania, Victor Ciuperca, CEO al holdingului ABM in Romania a aratat ca birocratia este cea mai stringenta problema cu care se confrunta tara noastra.

"Este o problema reala (birocratia - n.red) si cu atat mai surprinsi au fost investitorii cand au vazut cat de mult dureaza sa se realizeze un lucru. O alta problema identificata in piata este si lentoarea agentilor privati, dar mai ales situatia juridica a terenurilor din Romania. Nu exista o cadastrare corecta, sunt probleme la obtinerea cartii funciare. (...) Comunismul poarta o foarte mare vina pentru ceea ce se intampla acum", crede Victor Ciuperca.

Managerul AMB Holding Romania sustine ca returnarea TVA este o alta opreliste in calea unui investitor strain. "In Romania sunt foarte multe oportunitati fata de Austria, unde teren liber aproape ca nu mai exista, singurul lucru este ca trebuie sa strangi din dinti si sa suporti ca sa poti face fata cu brio provocarilor", a conchis Ciuperca.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Agricultură »



Setari Cookie-uri