Romanii sunt ultimii din UE in privinta disponibilitatii de a accepta concesii legate de viteza, marimea sau autonomia masinii pentru a proteja mediul, dar sunt pe locul al doilea in randul europenilor, dupa bulgari, dupa ponderea celor care merg pe jos pentru deplasarile zilnice.
Aproape 29% dintre romanii chestionati au mentionat mersul pe jos ca principal mod de transport pentru deplasarile zilnice, usor in urma bulgarilor (30,1%), in timp ce 30,3% folosesc un autovehicul, 26,5% transportul in comun, iar 5,2% bicicleta, potrivit unui studiu Eurobarometru, citat de Mediafax.

Motocicleta este utilizata de 0,5% din romani, iar alte modalitati de transport de 1,5%.

Procentajul romanilor care au declarat ca nu se deplaseaza zilnic sau periodic, de 7%, este cel mai ridicat din UE, inaintea Bulgariei (5,8%) si Ungariei (4,1%).

Cipru conduce in randul statelor unde populatia foloseste masina sau motocicleta pentru transport (91% din respondenti). In Franta, Irlanda sau Slovenia, aproximativ doua treimi dintre respondenti utilizeaza transportul motorizat.

Romania se plaseaza in partea de jos a acestui clasament, doar 31% din participanti la sondaj folosind un autoturism sau motocicleta pentru transportul zilnic. Doar Letonia si Ungaria, ambele cu 29%, au iregistrat un procentaj mai slab. In randul ultimelor cinci state se numara si Slovacia si Bulgaria, cu 33% in ambele tari.

In privinta compromisurilor pentru protejarea mediului prin reducerea emisiilor de dioxid de carbon, romanii, alaturi de letoni, sunt ultimii intre cetatenii UE dispusi sa accepte concesii legate de viteza masinii. Astfel, 48% dintre romanii consultati au afirmat ca probabil sau foarte probabil un compromis, 6% putin probabil si 11% deloc probabil. Procentajul romanilor care au au spus "nu stiu" sau "nu raspund", de 35%, este cel mai ridicat la nivel comunitar. Cei mai deschisi la concesii in aceasta privinta sunt locuitorii din Cipru (87%), urmati de Luxemburg (84%), in timp ce media europeana este de 68%.

Procentajul romanilor care considera ca ar putea accepta un compromis in privinta dimensiunilor masinii scade la 43% si ocupa tot ultimul loc in UE, in urma Olandei (46%) si Slovaciei (48%). Totodata, 9% considera putin probabila o astfel de concesie, iar 10% deloc probabila. Restul de 38% au afirmat "nu stiu", acesta fiind cel mai ridicat procentaj din randul statelor membre. Respondentii din Grecia (80%) si Cipru (79%) sunt cei mai dispusi sa cedeze legat de marimea masinii, peste media UE de 62%.

Romanii sunt pe ultimul in randul cetatenilor UE, impreuna cu lituanienii, si cand vine vorba de concesii legate de autonomia autovehiculelor. Doar 38% dintre romanii chestionati ar fi dispusi la un compromis referitor la distanta pe care poate fi parcursa fara nevoia de a realimenta. O astfel de concesie este putin probabila pentru 12% dintre romani, deloc probabila pentru 9%, in timp ce procentajul de 42% al celor care nu au stiut sa raspunda este din nou cel mai mare la nivel european. Cea mai mare disponibilitate de a accepta un compromis legat de autonomia masinii il au cipriotii (75%), urmati de luxemburghezi (71%). Media UE este de 56%.

Costul autovehiculului ramane important din perspectiva respondentilor romani, doar 43% fiind dispusi la concesii pentru a reduce emisiile de dioxid de carbon, procentaj care plaseaza Romania pe pozitia 25 in randul statelor comunitare, inaintea Cehiei (42%) si Letoniei (41%). Participantii din Cipru (74%) si Luxemburg (68%) se situeaza pe primele locuri, in timp ce media europeana este de 53%. Din cei 18% respondenti romani care s-au declarat inflexibili in privinta costului, aproape jumatate considera putin probabila o concesie, iar restul deloc probabila. Procentajul romanilor care nu au raspuns sau nu au stiut sa raspunda este din nou cel mai ridicat la nivel comunitar.

Schimbarea sistemului de taxe auto, ca inmatriculare si taxe de drum, cu unul care sa ia in calcul utilizarea efectiva a masinii, precum kilometri parcursi sau utilizarea acesteia la orele cu circulatie intensa, ar avea sustinere doar din partea a 36% dintre romani. Romania se situeaza astfel intre ultimele state din UE, pe pozitia 24, devansand doar Portugalia si Estonia (cate 35%), respectiv Lituania (21%). Modificarea sistemului de taxe este respinsa de 26% din romani, din care jumatate se opun cu tarie unor astfel de schimbari. Restul de 34%, cel mai ridicat nivel intre statele UE, au afirmt ca nu stiu sa raspunda. Cea mai mare disponibilitate au aratat-o cetatenii din Luxemburg (71%) si Italia (68%), in timp ce media UE se situeaza la 50%.

Sondajul a fost realizat in perioada 15 octombrie-19 octombrie 2010 si include raspunsurile a 25.570 de cetateni europeni, dintre care 1.002 romani, reprezentand 3,9% din total. Pentru Romania, interviurile au fost efectuate de institutul de sondare Gallup.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri