In citiva ani, accidentele cauzate de explozia cauciucurilor vor deveni istorie. La fel se va intimpla si cu rotile de rezerva care ocupa locul din portbagaj sau cu cricul. Cistigul de usurinta a masinii se va traduce si prin economisirea de combustibil. Mai mult, in cazul unei pene, veti sti cel putin ca aveti sanse sa ajungeti la un punct service. Insa, tocmai de aici rezulta un dezavantaj al acestui sistem: viteza mica de rulare dupa pana. Dupa ce s-a produs pana, nu veti putea parcurge mai mult de 80 de kilometri, iar in privinta vitezei nu veti putea depasi 80 de kilometri pe ora. Cit despre preturi, aceste anvelope costa de doua ori mai mult decit in cazul celor traditionale.

Startul folosirii acestui tip de pneuri a fost dat in America. Autoritatile de reglementare a sigurantei circulatiei din Statele Unite au cerut producatorilor inca din 2004 sa instaleze pe autovehicule sisteme care sa avertizeze soferii in cazul in care presiunea in cauciuri scade. Actiunea a fost luata dupa numarul mare de accidente in care au fost implicate SUV-uri (Sport Utility Vehicles).


Luxul standard

Deocamdata, doar citeva modele de lux sint echipate cu anvelope run-flat. Este vorba despre modelele sportive Z4 si Z8 de la BMW, Chevrolet Corvette, Lexus SC 430 si spectaculoasa limuzina Rolls-Royce Phantom. Pionierul acestei industrii a fost compania Goodyear, ale carei anvelope run-flat au fost folosite pentru prima data in 1994, la echiparea unui model de strada: Corvette.

Dorind sa arate ca nu doar masinile foarte scumpe pot sa tina pasul cu cele mai noi tehnologii, japonezii au fost primii care au facut un salt indraznet in clasa masinilor de familie. Astfel, Toyota a echipat un minivan cu noile modele de anvelope.

Ce se intimpla la virf

Producatorii Goodyear si Pirelli au anuntat ca vor produce cauciucuri run-flat bazate pe tehnologia PAX. Bridgestone si nemtii de la Continental dezvolta impreuna sisteme alternative pentru aceste tipuri de anvelope. In 1934, Goodyear a introdus sistemul de siguranta a pneurilor, care permitea dezumflarea progresiva, eliminind astfel pericolul unei explozii a cauciucurilor.

Citeste si:

Manufacturierul italian Pirelli s-a aliat cu Goodyear in 1983, intr-un efort de a concepe sisteme superioare de siguranta.

Dunlop a dezvoltat un sistem similar prin tehnologia Denloc, care a fost utilizata pentru echiparea modelului sport Porsche 959. Sistemul Denloc a fost folosit de asemenea in cursele de anduranta, dar necesita pneuri modificate special pentru circuit, ceea ce a marit semnificativ costurile de achizitionare.

In paralel, francezii de la Michelin nu au stat cu bratele incrucisate si au creat un sistem care permitea soferilor sa ruleze in continuare, desi presiunea din cauciucuri era scazuta.

Tehnologia folosita de Michelin este aplicabila pe scara larga in cursele de motociclete, cum ar fi raliul Paris-Dakar.

Alianta in numele sigurantei

Dupa ce au brevetat sistemul PAV in 1996, denumit ulterior PAX, francezii de la Michelin s-au aliat cu rivalii de la Goodyear, Pirelli si Sumitomo in incercarea de a crea anvelope run-flat care sa beneficieze de standarde unanim recunoscute. La Salonul International de Automobile de la Geneva din 2002, acesti producatori au expus anvelope care aveau la baza tehnologia PAX.

De cealalta parte, un alt proiect a fost anuntat in ianuarie 2002. Birdgestone Corporation a format o alianta cu germanii de la Continental AG pentru dezvoltarea de tehnologii aplicabile anvelopelor run-flat.