Ministrul Mediului, Laszlo Borbely (foto), a avut o intrevedere cu mai multi reprezentanti ai conducerii companiei Renault, subiectul discutiei reprezentandu-l modalitatea prin care statul poate incuraja cumpararea masinilor electrice in locul celor care folosesc combustibil fosil.
Borbely a precizat ca in urma discutiilor a ajuns la concluzia ca exista doua variante pentru ca statul sa stimuleze cumpararea de vehicule electrice, potrivit Mediafax.

Intr-o prima faza, beneficiari vor fi institutiile publice, iar facilitatile vor veni de la Fondul de Mediu in doua forme, fie prin programul Rabla, fie prin subventionare directa a unui procent de pana la un sfert din costul unei masini electrice.

"Am facut un calcul. Diferenta de pret dintre o masina electrica si una normala cu performante similare este de aproximativ 5.000 de euro, si atunci ne-am gandit ca institutiile care au o masina veche pe care vor sa o caseze prin programul Rabla si in locul ei sa-si cumpere o masina electrica sa primeasca sase vouchere in loc de unul. Prin ordonanta de urgenta vom stabili exact procedura prin care acest lucru se va putea realiza", a spus Borbely.

O alta varianta este cea in care institutia care vrea sa cumpere o masina electrica nu are niciun vehicul pe care sa-l poata casa. "In aceste conditii institutia respectiva poate primi de la Fondul de Mediu o subventie de pana la 25 la suta din valoarea masinii noi. Urmeaza sa stabilim exact procentele", a adaugat ministrul Borbely.

O a doua problema discutata la intalnirea de miercuri a fost cea a infrastructurii. Si Borbely si Gerome Olive, reprezentantul Renault, au precizat ca exista discutii pentru incheierea unor parteneriate cu distribuitorii de energie electrica pentru "a gasi formule" de realizare a infrastructurii necesare.

Va exista o piata a masinilor electrice?

Reprezentantii industriei auto spun ca nu se poate forma o piata a masinilor electrice in Romania mai devreme de cativa ani, cu toate ca Guvernul va incuraja achizitia de automobile cu emisii zero prin acordarea unor facilitati financiare.

Citeste si:

Ministerul Mediului lucreaza la o ordonanta de urgenta care vizeaza acordarea de facilitati din partea statului cumparatorilor de masini electrice, valoarea subventiilor urmand sa acopere diferenta de cost dintre un astfel de vehicul si unul cu propulsie pe carburant, aproximativ 5.000 de euro.

"Toate tarile europene acorda sau vor acorda facilitati pentru achizitia de automobile electrice, era normal sa se conformeze si Romania. Cu toate acestea, in Romania nu vom putea vorbi de o piata a masinilor cu zero emisii mai devreme de cativa ani buni", a declarat Silviu Preoteasa, presedintele Asociatiei Dealerilor de Marca Volkswagen.

Cristian Bica, membru al Asociatiei Distribuitorilor Autorizati Ford, spune ca ar putea dura 4-5 ani pana cand romanii vor considera masina electica o alternativa la automobilul propulsat cu carburant.

"Despre masini electrice in Romania vom putea vorbi intr-un viitor destul de indepartat. Prezenta masinii electrice pe plan local va fi un proces greu de implementat, chiar si in conditiile in care Guvernul va aloca stimulente la achizitie, asta pentru ca nu avem pusa la punct o infrastructura specifica", a precizat Bica.

Vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar, estimeaza ca pana in anul 2020, gradul de penetrare a masinilor electrice in parcul auto din Europa va fi de aproximativ 7%.

"Romania, ca si toate celelalte tari europene, trebuie sa se preocupe activ de reducerea efectelor gazelor de sera si, iinand cont de dimensiunea tarii noastre, este cu siguranta o piata potentiala pentru masinile electrice. Avand in vedere ca romanul este deschis catre nou, sunt de parere ca romanii ar trebui sa primeasca cu entuziasm masinile electrice, mai ales ca, asa cum este si normal, achizitionarea acestora este incurajata si sustinuta prin masuri administrative", a afirmat Valmar.