Piata autovehiculelor si a pieselor auto a atins circa 3 - 3,5 miliarde de euro in 2005, din care aproximativ doua miliarde de euro reprezinta cifra totala de afaceri din sectorul autohton de productie de masini si alte componente, se arata in raportul anual dat publicitatii de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA).
Anul 2005 s-a caracterizat printr-o conjunctura de factori favorabili automobilului:

Anul a debutat cu introducerea cotei unice de impozitare, care a generat venituri suplimentare multor cetateni.

Cresterea monedei nationale a determinat o ieftinire efectiva si substantiala a automobilelor, avand in vedere ca preturile acestora sunt exprimate in Euro, inclusiv pentru cele de productie nationala.

Bancile au promovat in 2005 sisteme de creditare cu dobanzi mult reduse si cu conditii de acordare si de garantare imbunatatite

Prima de casare a permis la 15000 de detinatori de automobile vechi sa leschimbe cu unele noi

Numeroase promotii oferite in special de importatori s-au concretizat in reduceride preturi sau in echipari mai bogate ale automobilelor

Dacia a crescut ritmul de productie, fiind astfel in masura sa faca fata cererii pentru noul sau model Logan, cea mai vanduta masina de pe piata.

Ca o consecinta a cumularii acestori factori favorabili, piata auto a autovehiculelor noi s-a dezvoltat extrem de puternic, intr-un ritm inca neintalnit in Romania: piata totala cu 41,7% si in mod special autoturismele cu 48,5%. S-a ajuns astfel la un total de peste 256 mii autovehicule, dintre care peste 215 mii autoturisme.

Anul 2005 a fost al cincilea an consecutiv de crestere a pietei auto, incepand cu 2001. Comparativ cu anul 2000 (ce-i drept un an de regres al pietei auto), vanzarile totale de autovehicule noi au fost de 3 ori mai mari, iar daca ne referim la autoturisme, vanzarile au fost de 3,3 ori mai mari.

Piata nationala de automobile a ajuns astfel sa fie a doua din regiune, dupa Polonia si depasind Ungaria. Dar aici nu trebuie sa uitam ca Polonia are o populatie aproape dubla fata de Romania.

Vanzarile de autoturisme noi au atins un prag psihologic: s-a vandut un autoturism nou la fiecare 100 de locuitori, ceea ce ne plaseaza mai aproape de nivelele din alte tari din regiune (Ungaria un autoturism nou la 54 de locuitori, Republica Ceha unul la 78, Polonia unul la 153).

Chiar daca cea mai importanta crestere de vanzari s-a inregistrat la autoturisme, totusi piata autovehiculelor comerciale a cunoscut si ea o crestere apreciabila, de peste 13%, ceea ce reflecta evident cresterea activitatii economice. De asemenea, vanzarile de autobuze si minibuze au crescut cu 37%, ceea ce inseamna si imbunatatirea conditiilor de transport public.

La autoturisme cea mai puternica crestere s-a inregistrat asa cum era de asteptat la clasele mici (A, B si C), unde influenta factorilor favorabili specifici anului 2005 s-a manifestat cel mai pregnant. Totusi nici la clasele de autoturisme mari (D, E, F) rezultatele nu au fost modeste, inregistrandu-se cresteri de 25-35%.

Piata auto este in continuare dominata de autoturismele din productia nationala, dar cresterea vanzarilor la aceasta categorie a fost de aprox. 30%, comparata cu cresterea de 75% inregistrata la autoturismele din import. Astfel ponderea autoturismelor romanesti a scazut la 52%, fata de 60% in 2004.

Cea mai vanduta marca de autoturisme a ramas in continuare Dacia, cu 93000 unitati.Cea de a doua pozitie in clasament a reprezentat insa o schimbare importanta, ea revenind in acest an pentru prima data unei marci din import, Renault, care a depasit pe Daewoo, ocupantul traditional al acestei pozitii. Pe locurile urmatoare se situeaza cu peste 10000 de unitati Skoda si Volkswagen. Urmeaza Peugeot, Opel, Ford, Chevrolet,
Fiat.

Cel mai vandut model de autoturism a fost in 2005 Dacia Logan, cu peste 88000 unitati. Pe al doilea loc a continuat sa se situeze Daewoo Matiz, urmat indeaproape de Renault Clio. Pe locurile urmatoare Renault Megane, Daewoo Cielo, apoi la concurenta doua generatii ale aceluiasi model : Skoda Octavia si Octavia Tour. De remarcat pozitiile bune ocupate de Chevrolet Kalos (importat din afara Europei, deci cu taxe vamale) si Volkswagen Passat (luand in considerare ca este vorba de un model de clasa superioara)

Autoturismele Diesel au prezentat un regres fata de 2004, nu in valoare absoluta (care a crescut) ci in ceea ce priveste cota din piata totala, care a scazut de la 28% la 24%.

Aceasta s-a datorat cresterii accentuate a vanzarilor de autoturisme din clasele mici, care se vand preponderent cu motorizari pe benzina. Totusi e de remarcat ca pe segmentul autoturismelor din import cota de piata pentru Diesel a ramas constanta laaprox. 54%.

Piata moto a inregistrat in 2005 o crestere de 31,5% (fata de 1,3% in 2004 si 5,1 in 2003) dar este de remarcat ca volumele sunt in continuare foarte mici, s-au vandut numai 1.324 unitati. Liderii pietei pe segmente sunt Honda la motociclete de strada, KTM la motociclete offroad, Peugeot la scutere si Manet la mopede.

Productia nationala a inregistrat o crestere substantiala, de circa 60%, dintre care la autoturisme cu 76%. Cresterea s-a datorat in intregime lui Dacia, urmare a succesului de care se bucura modelul Logan atat in tara cat si pe pietele externe. Prin contrast, Daewoo si-a redus productia in 2005. Productia de autovehicule comerciale a inregistrat insa o mica scadere, datorata in special scaderii volumelor la Dacia pick-up.

Exportul s-a triplat fata de 2004 (fiind chiar de circa 3,5 ori mai mare daca ne referim numai la autoturisme). Aceasta s-a datorat exclusiv exporturilor de Dacia Logan care, cu aproape 60000 unitati exportate, a facut ca dupa multi ani Romania sa apara din nou in statisticile de vanzari din diverse tari.

Perspective pentru 2006 Factorii care au alimentat cresterea exceptionala a pietei in 2005 isi vor pierde din efect in 2006. in plus, este de asteptat sa isi produca efectul si un fenomen de saturatie, indeosebi in ceea ce priveste creditarea. Drept consecinta, ne asteptam la o crestere moderata a pietei, de aproximativ 5-10%.

Prin contrast, productia nationala si exportul vor continua sa creasca accentuat, desi ele vor fi dominate autoritar de un singur model de autoturism, Dacia Logan.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri