Proiectul de lege privind noua taxa auto prevedea, in forma redactata saptamana aceasta, ca taxa sa fie redusa cu circa 30% de la 1 iulie 2011, data de la care sa inceapa si procedurile de restituire a unei diferente de bani catre proprietarii de masini deja inmatriculate in tara.

Proiectul indica astfel in mod distinct ca noile reguli vor intra in vigoare la 1 iulie 2011, desi aceasta presupunea inclusiv obtinerea aprobarii Parlamentului intr-un interval extrem de scurt, de doar doua saptamani, in conditiile in care vacanta parlamentara incepe in luna iulie. Urgenta emiterii actului normativ era insa explicata in document atat prin nevoia reducerii nivelului de poluare, dar si prin evitarea unor sanctiuni din partea Comisiei Europene, prin abrogarea de urgenta a OU 50/2008 privind taxa auto.

Documentul a fost insa refacut prin eliminarea datei de 1 iulie 2011, fara sa fie avansat un alt termen, astfel ca momentul la care ar urma sa fie introdusa taxa auto redusa cu 30% si sa inceapa restituirea banilor a devenit incert.

In forma initiala, proiectul de lege stabilea de altfel restituirea unei diferente de bani pentru proprietarii de masini care au achitat taxa pe poluare in perioada 1 iulie 2008 - 30 iunie 2011. In forma actuala, documentul prevede restituiri de bani pentru taxa platita in intervalul 1 iulie 2008 si "data intrarii in vigoare a legii".

Pentru a intra in vigoare, proietul de lege privind noua taxa auto si restituirea banilor trebuie aprobat atat de Guvern, cat si de Parlament. Vacanta parlamentara incepe insa in luna iulie si va dura pana in luna septembrie, astfel ca dezbaterile din legislativ asupra proiectului pot incepe cel mai devreme in toamna acestui an, in timp ce data de aplicare a prevederilor privind reducerea taxei si restituirea banilor este incerta.

Citeste si:

Mai mult, procedura de restituire a banilor va fi stabilita prin norme metodologice, aprobate in termen de 30 zile de la data publicarii legii in Monitorul Oficial.

Modificarile la taxa auto prevad plata taxei la prima vanzare a masinilor inmatriculate in tara inainte de anul 2007, dar si reducerea cuantumului taxei de circa 30% si restituirea unei diferente din bani.

Sistemul actual al taxei auto va fi modificat dupa ce Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.

Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces in care un roman care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania si a platit taxa de poluare pentru inmatricularea in Romania a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in tara si revandute.

Expertii in domeniul juridic au atentionat Guvernul ca Romania risca sanctiuni financiare din partea Uniunii Europene, in urma declansarii unei posibile proceduri de infringement, si numeroase alte procese cu proprietarii de masini, inclusiv cu cei care au pierdut initial in instanta, daca nu modifica urgent taxa auto si nu restituie din sumele platite.