Dealerii auto intentioneaza sa extinda in acest an sistemul de promovare prin marile centre comerciale, pentru a compensa, prin diversificarea retelelor de prezentare, o eventuala incetinire a ritmului de crestere a pietei.

Printre companiile care au inclus centrele comerciale in strategia de marketing si care doresc o prezenta cit mai extinsa in aceste zone se numara importatorii generali sau dealeri din intreaga tara ai marcilor Renault, Nissan, Skoda, Volkswagen, Seat, Audi, Fiat, SsangYong, Opel, Chevrolet, dar si producatorii interni Automobile Dacia si Daewoo Automobile.

Se cauta solutii la reduceri

Presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar, apreciaza ca posibilitatile de stimulare a vinzarilor prin scaderea preturilor sint limitate, in conditiile in care majoritatea dealerilor au cheltuit semnificativ in ultimii ani in dezvoltarea retelei de vinzari si service. In aceste conditii, dealerii cauta solutii pentru impulsionarea vinzarilor. O data cu dezvoltarea pietei de retail, una dintre cele mai des intilnite forme de advertising in ultima perioada este expunerea modelelor in marile centre comerciale. „Experienta anilor trecuti ne-a aratat ca aceasta metoda de promovare are rezultate foarte bune, existind multe cazuri in care cumparatorul dorea exact masina expusa si, mai mult, sa plece cu ea din centrul comercial“, au declarat reprezentantii dealerului Skoda Avia Motors. Potrivit acestora, adevaratul cistig tine de imaginea de marca pentru ca se produce o apropiere de clienti chiar in locul in care acestia merg la cumparaturi.

Eficienta maxima daca esti singur

Reprezentantii Autoworld din Cluj, dealer pentru marcile Volkswagen si Audi, considera ca eficienta unei asemenea investitii depinde de target-ul masinii, de actiunile concurentei si de modul de expunere. „Cu cit target-ul caruia se adreseaza este mai apropiat de clientela magazinului, cu atit eficienta este mai mare. Daca nu sint expuse si alte marci concurente, efectul este maxim. Daca expunerea masinii este o parte dintr-o campanie mai ampla de prezentare, mesajul este mai eficient“, apreciaza reprezentantii Autoworld. Importatorii generali si dealerii auto care nu expun inca au in vedere prezentarea anumitor modele in centre comerciale, atit pentru a spori vinzarile in mod direct, cit si prin intermediul diverselor campanii promotionale unde masinile sint oferite ca premiu. Principalul cistig pentru modelele prezentate astfel este legat de imbunatatirea pe termen lung a imaginii marcii si a modelului respectiv. „Prezentarea in marile magazine este o modalitate eficienta pentru impunerea unui model nou“, apreciaza Cristian Oltean, directorul de marketing al General Motors Romania.

Producatorii locali intra in joc

Constructorii autohtoni s-au indreptat si ei spre aceasta modalitate de expunere si vinzare. Dacia, de exemplu, isi expune modelele exclusiv pentru promovarea imaginii in cadrul diverselor campanii promotionale organizate de magazine. In schimb, Daewoo a optat pentru vinzarea in centre comerciale, modalitate „la fel de profitabila ca si vinzarea prin intermediul unui dealer“, spun oficialii uzinei de la Craiova. Dealerii anticipeaza ca acest sistem va sprijini vinzarile, dar nu va inlocui canalele traditionale de promovare - TV, radio, ziare.

Citeste si:

Spatiu pentru autoutilitare

Reprezentantii Volkswagen, Fiat, Opel si Renault-Nissan cred in sistemul de prezentare a autoutilitarelor, in special a celor mici, prin intermediul anumitor centre comerciale al caror target este reprezentat de firme. De obicei, din motive de spatiu si costuri, este expusa o singura masina, iar alegerea modelului este dictata si de oferta de sezon, de specificul centrului comercial si de stocul de autovehicule. Autoutilitarele mici sint mai potrivite pentru supermarketuri ai caror clienti sint firmele: Metro, Praktiker, Bricostore, Selgros. Autoturismele pot fi prezentate eficient in centre comerciale care se adreseaza cu precadere populatiei (Billa, Carrefour sau Cora), precum si in mall-urile detinute de Anchor Grup in Bucuresti: Plaza Romania si Bucuresti Mall. •

Estimarile privind piata auto se invirt in marja +/- 10%

Presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar, se asteapta la un avans al pietei de 10% in acest an, fata de cresterea de 42% in 2005, cind au fost vindute peste 256.000 de autovehicule. Alti reprezentanti ai producatorilor si importatorilor, printre care si vicepresedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe, sint mai rezervati. Estimarile oficialului de la Dacia sint mai pesimiste si merg chiar pina la un recul de zece puncte procentuale la nivelul vinzarilor pentru acest an.

Luxul ramine la sistemul classic

Dealerii marcilor premium si cei de autovehicule de ocazie nu cred ca in cazul lor poate fi vorba despre cistiguri aduse de sistemul de promovare prin centre comerciale. „Avind in vedere ca BMW este un producator de automobile premium, mijloacele de promovare trebuie sa fie individualizate, orientate direct catre clientul potential“, a declarat Ciprian Bercea, directorul de marketing al Automobile Bavaria. Referitor la batalia ofertelor promotionale, directorul general al importatorului BMW in Romania, Michael Schmidt, crede ca segmentul de pina in 12-13.000 de euro va fi disputat tot timpul intre dealeri. Nu acelasi lucru se aplica in cazul automobilelor de lux.

„In segmentul nostru, nu prea se recomanda sa se dea discount-uri pe fata. Mai degraba, aceste facilitati se regasesc in dotari optionale suplimentare. Acesti clienti sint foarte sensibili si pentru ei, de multe ori, nu conteaza oferta promotionala, cit alti factori pe care se pune accent“, a spus Schmidt. Intrebat cum va evolua segmentul premium, directorul general al Automobile Bavaria declara ca aceasta clasa va creste constant in urmatorii cinci ani datorita maturizarii pietei. „Clientii care s-au orientat pina acum catre masini accesibile la pret au o evolutie pozitiva in venituri si, automat, se vor indrepta spre clasa premium“, a conchis Schmidt.