Pentru cine nu a observat inca, lupta din segmentul de lux al industriei auto se ascute din ce in ce mai tare. Audi a decis, in urma cu mai bine de 10 ani, sa urce din zona denumita generic „mass market“ catre clientii premium, iar evolutia companiei detinute in procent de 99% de Grupul VW este evidenta. Conferinta anuala de presa in care a fost prezentat raportul pentru anul 2005 a dezvaluit cresteri pentru toti indicatorii financiari si de piata. Iar staff-ul Audi AG sustine ca dezvoltarea companiei va fi din ce in ce mai spectaculoasa.

Conducerea Audi AG a prezentat, saptamana trecuta, la Ingolstadt, in fata unui numar-record de jurnalisti, peste 250, rezultatele financiare pentru anul 2005, date care releva o noua crestere pentru firma germana. Este vorba despre profitul brut, numarul de vehicule produse si cele vandute, informatii reprezentative pentru un producator de autovehicule. Audi AG este o companie aflata in proprietatea VW Group si detine brandurile sportive ale grupului amintit: Audi, Lamborghini si Seat. Evolutia firmei din ultimii mai bine de zece ani a fost marcata de transformarea marcii Audi dintr-una de masa intr-un brand premium care sa concureze ceilalti doi producatori germani de masini de lux, BMW si Mercedes.

In acest moment, Audi a reusit deja sa preia conducerea pe unele dintre pietele europene, dar si sa se extinda masiv in Asia sau in SUA. Dr. Martin Winterkorn, presedintele board-ului Audi AG, a declarat ca singura metoda prin care pot fi castigati noi clienti este extinderea gamei existente, cu modele derivate din cele actuale sau prin lansarea de modele noi, tinta pentru 2006 fiind o medie de un automobil lansat in fiecare luna. Astfel, politica firmei a fost definita ca una axata pe investitii masive, astfel incat gama de autoturisme oferite pe piata sa fie cat mai mare.

Romania, intre tarile cu recorduri

Revenind la cifre concrete, rezultatele arata ca veniturile generate de Audi Group au crescut cu 8,5% fata de 2004, ajungand anul trecut la 26,6 miliarde euro, profitul inainte de plata taxelor crescand cu 14,6%, pana la 1,31 miliarde euro, record absolut in istoria firmei. Factorul principal care a determinat obtinerea acestor rezultate a fost, potrivit lui Rupert Stadler, membru al board-ului si responsabil cu finantele, cresterea productivitatii in toate zonele de activitate. Nici la capitolul vanzari lucrurile nu stau mai rau. Cele 829.109 vehicule livrate clientilor in 2005 reprezinta, de asemenea, un record absolut, fata de 2004 inregistrandu-se un plus de 6,4%.

Nu mai putin de 39 de piete din tarile in care Audi este prezenta cu cele trei branduri au insemnat tot atatea recorduri la vanzari, Romania numarandu-se printre acestea cu peste 3.800 de unitati vandute (1.300 Audi si 2.500 Seat). In SUA au fost exportate cele mai multe autovehicule produse de Audi, peste 83.000 de unitati, apoi in Marea Britanie, 81.374 si in China, 58.878. Este interesant faptul ca ultima dintre aceste tari este considerata o piata cu un potential foarte mare, compania germana avand deja deschisa o unitate de productie realizata in sistem joint venture, modelele mari si mai scumpe, cum sunt A6 sau A8, fiind si cele mai solicitate in China.

In Europa, cea mai mare rata de crestere apartine Spaniei, cu peste 49.000 de vehicule, urmata de Franta si Italia. Ca volum, Germania absoarbe in continuare o treime din productia Audi. Per total, cifrele de vanzari au dus la ridicarea cotei de piata a marcilor Audi in Europa de Vest pana la 4,2%.

Rusia, lider in Europa de Est

Europa de Est a avut anul trecut un rol destul de mare in obtinerea cifrelor-record facute publice la Ingolstadt, Rusia fiind de departe campioana regiunii, cu 6.115 unitati.

Dintre celelalte piete importante, Japonia a avut o crestere de 11,9, cu 15.388 vehicule vandute, Australia a facut un salt de aproape 30%, iar tarile din Golf au crescut cu 23,1%. Marca cea mai exotica a grupului, Lamborghini, a vandut 1.600 de vehicule, cu 8 mai multe decat anul trecut.

Citeste si:

Productia in sine a cunoscut, de asemenea, un nivel-record de 811.522 unitati, 27,1% din modele fiind echipate cu faimoasa tractiune quattro. In acelasi timp, numarul de angajati a ramas constant, conducerea grupului afirmand ca stabilitatea financiara va asigura si o securitate a locurilor de munca. In prezent, Audi AG are 52.430 de angajati, in sase unitati de productie: COSWORTH TECHNOLOGY LIMITED in SUA, AUDI AG, in Ingolstadt si Neckarsulm, AUDI HUNGARIA MOTOR Kft, in Ungaria, Lamborghini Group si AUTOGERMA S.p.A., in Italia.

Prognoze optimiste

Prognozele pentru anul acesta se arata foarte optimiste pentru firma germana. „Niciun brand nu va creste ca Audi in viitorul apropiat“, a declarat Martin Winterkorn. „Ne propunem sa vindem in 2006 mai multe vehicule decat in 2005. Avem o tinta stabilita ferm pe termen mediu (n.r. - in 2008) de un milion de vehicule“, a mai precizat presedintele board-ului.

Planurile vizeaza trei directii de dezvoltare: extinderea gamei cu modele noi, nu neaparat sportive, derivate din versiunile de baza, dar obligatoriu produse pentru segmente neocupate si de nisa, exploatarea potentialului pietelor actuale si, in cele din urma, cucerirea de noi piete in dezvoltare, in special din Asia, Europa Centrala si in Orientul Mijlociu. Winterkorn a anuntat o noua crestere a productivitatii, dar si o reducere a timpului de productie. „Este singura cale de a supravietui in fata competitiei internationale“, a conchis Martin Winterkorn.

Lansare comerciala pentru Q7

Unul dintre modelele ce vor spori in 2006 cifrele de vanzari ale Audi va fi Q7, primul SUV din istoria acestui brand. Modelul s-a bucurat de o strategie de lansare pe piata speciala, campania de promovare intinzandu-se de-a lungul unui an intreg,

cu alte aproximativ noua luni de pregatire a acestei campanii. Prezentat pentru prima data anul trecut la Geneva, Q7 a fost apoi lansat oficial la Salonul Auto de la Frankfurt, pentru ca lansarea comerciala sa aiba loc saptamana trecuta, la München. In acest moment, modelul are deja 13.000 de comenzi ferme, 150 fiind inregistrate in Romania, chiar inainte de lansarea pregatita pentru tara noastra.

Investitii in modele noi

Grupul Audi intentioneaza sa mentina nivelul ridicat al investitiilor din ultimii ani. Strategia pentru perioada 2005-2010 vizeaza o reinvestire a capitalului de pana la 10,8 miliarde de euro, trei sferturi din aceasta suma urmand a fi dirijate catre produse noi. De asemenea, vor fi sustinute domenii conexe, precum cercetarea si dezvoltarea, dar si activitatile de vanzare. In 2005 totalul sumelor investite s-a ridicat la 1,7 miliarde, iar suma va creste pana in 2007 la doua miliarde anual. In urmatorii trei ani vor fi lansate cel putin 6 modele absolut noi, printre acestea numarandu-se noua gama A5.