Ford si AVAS au semnat vineri un act aditional la contractul de privatizare a Automobile Craiova, potrivit caruia constructorul auto va produce un numar de masini mult mai redus fata de cel asumat, va plati penalitati si va renunta la un ajutor de stat pentru formarea profesionala a angajatilor.
Actul aditional a fost elaborat in urma unor runde de negocieri care au avut loc in perioada mai 2010 - decembrie 2011 intre reprezentantii Ford si o comisie guvernamentala si aprobat marti in sedinta de guvern, conform Mediafax.

Documentul mai prevede ca ajutorul de stat acordat Ford pentru investitii sa fie plafonat la 75 milioane euro. Din totalul ajutorului de stat, 38 milioane euro sunt acordate pentru proiectul de investitii destinat producerii de automobile si 37 milioane euro pentru proiectul de investitii destinat producerii de motoare.

Totodata, Ford se angajeaza la un proiect de investitii destinat producerii de automobile in suma totala de 618,14 milioane euro si la un proiect de investitii destinat producerii de motoare de 250,9 milioane euro.

"Ford isi exprima pe deplin angajamentul de a transforma fabrica de la Craiova, unde vom investi peste 675 milioane euro pentru a crea o unitate de productie moderna si competitiva la nivel global atat pentru vehicule cat si pentru motoare", a declarat, intr-un comunicat, Wolfgang Schneider, vicepresedinte pe probleme juridice, guvernamentale si de mediu in cadrul Ford Europa.

De asemenea, intre 1 ianuarie 2013 si 31 decembrie 2017 Ford va realiza o productie de automobile de 810.000 unitati si o productie de motoare de 1,5 milioane unitati.

Compania va lansa in acest an productia motorului de 1,0 litri EcoBoost, cat si constructia noului Ford B-MAX.

Grupul american a preluat in 2007, de la stat, compania Automobile Craiova, iar conform contractului de privatizare avea obligatia sa realizeze pana la 19 martie 2012 investitii tehnologice si de mediu de 675 milioane euro si un volum de autovehicule de aproximativ 250.000 unitati.

Tranzactia a presupus pe langa vanzarea pachetului de actiuni detinut de stat la societate si acordarea unor ajutoare de stat autorizate de Comisia Europeana, dar si recuperarea unui ajutor de stat ilegal acordat.

Comisia Europeana a considerat ca Romania a acordat Ford un ajutor de stat ilegal in valoare de 27,56 milioane de euro si a solicitat Guvernului sa recupereze aceasta suma. Dupa recuperarea integrala a ajutorului de stat, AVAS a ramas obligata sa raporteze trimestrial stadiul indeplinirii programului de restructurare. Ulterior, Comisia a aprobat un ajutor de stat de 143 milioane de euro pentru investitiile de 675 milioane de euro la uzina de la Craiova si un ajutor de 57 milioane de euro pentru formarea profesionala a angajatilor. Totodata, CE a aprobat acordarea unei garantii de stat care sa permita companiei Ford Romania sa contracteze un imprumut de la BEI pentru a produce masini ecologice.

"Pe parcursul derularii contractului, Ford Motor Company a constatat modificarea semnificativa a elementelor avute in vedere la privatizare, atat din punctul de vedere al conditiilor de piata, la nivel mondial cat si la nivel national, implicand dupa o reanalizare a climatului economic, luarea unor masuri de restructurare a planului de afaceri initial. Din aceste considerente, in contextul crizei economice si financiare globale, care a afectat dramatic economiile din tarile cele mai dezvoltate, cu efecte semnificative pe piata producatorilor din industria auto din intreaga lume, Ford a solicitat reanalizarea unor clauze din contractul de vanzare-cumparare de actiuni", se arata in documentul aprobat de Guvern.

Pe baza noilor elemente de piata, a analizei privind situatia competitorilor si a constatarii unor intarzieri din motive obiective in derularea procesului de restructurare a celor trei companii controlate direct sau indirect, Ford a negociat cu comisia guvernamentala incheierea unui act aditional, care prevede simplificarea procesului de restructurare, prelungirea pana la 31 decembrie 2012 a termenelor de realizare a obligatiilor post-privatizare asumate de cumparator prin contract si simplificarea procedurii de eliberare a garantiilor pentru executarea investitiilor.

Totodata, actul aditional implica acomodarea ajutoarelor de stat autorizate cu noile conditii din planul de afaceri si din contractul de privatizare si achitarea penalitatilor prevazute in contract, drept compensatie pentru nerealizarea numarului de autovehicule asumat.

Potrivit contractului, Ford Romania ar fi trebuit sa ajunga intr-un interval de patru ani, pana in septembrie 2011, la un volum de productie de peste 250.000 unitati, in caz contrar compania americana urmand sa plateasca statului daune de pana la 25% din valoarea achizitiei Automobile Craiova. Nivelul sanctiunilor scade, conform contractului, la 10% din valoarea contractului la o productie intre 200.000 si 225.000 de vehicule si la 5% daca se vor construi intre 225.000 si 250.000 unitati.

Ford a anuntat la sfarsitul lunii ianuarie ca va produce la Craiova, in acest an, 60.000 de unitati B-Max, iar pentru anul viitor estimeaza constructia a cel putin 100.000 de masini. Modelul B-Max, produs exclusiv la fabrica de la Craiova, va ajunge in showroom-urile din Romania in luna iulie, insa comenzile vor fi onorate incepand cu luna septembrie. Conceptul B-Max a fost prezentat in luna martie a anului trecut la Salonul Auto de la Geneva, iar in iunie Ford a inceput sa fabrice la Craiova primele prototipuri.

Constructorul american a asamblat la Craiova, in intervalul aprilie 2010-octombrie 2011, un numar de peste 17.000 autoutilitare Transit Connect. Ulterior, productia utilitarei a fost mutata la fabrica Ford din Valencia, in urma deciziei grupului american de a reorganiza activitatea tuturor fabricilor pe care le detine in Europa.

In Romania, vanzarile de autovehicule au scazut drastic comparativ cu 2008, cand au fost livrate 324.080 de masini, cu 11,7% mai putine fata de anul anterior, iar in 2009 a fost inregistrat un declin de 46%, la 147.962 de unitati.

In 2010, vanzarile auto s-au redus cu 19%, la 119.417 unitati, pentru ca in 2011
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri