"GM a spus in repetate randuri ca avem prea multe fabrici, cu un exces de capacitate de 500.000 de automobile pe an, iar noul director de productie (al grupului american - n.r.) a vizitat in ultimul timp unitatile, comparandu-le performantele", a aratat un reprezentat al sindicatelor in Consiliul de Supraveghere al Opel.

El a spus ca Opel va prezenta miercuri Consiliului un plan de afaceri care vizeaza inchiderea a doua fabrici si nu prevede masuri pentru cresterea afacerilor companiei.

"Daca va fi supus votului, toti reprezentantii angajatilor vor vota impotriva acestui plan", a aratat sursa citata.

Opel are 11 fabrici in sase tari din UE, potrivit site-ului companiei.

Un purtator de cuvant al GM a refuzat sa comenteze informatiile privind inchiderea unor fabrici, insa a reiterat ca managementul grupului american lucreaza impreuna cu sindicatele pentru a imbunatati profitul.

O alta sursa apropiata companiei a spus ca nu s-a luat inca nicio decizie privind inchiderea vreunei fabrici din Europa, dar a precizat ca GM nu mai are loc pentru compromisuri, din cauza conditiilor de piata extrem de dificile din Europa.

Reprezentantii angajatilor nu pot bloca nicio decizie a directorilor numiti de GM in board-ul Opel, insa au avertizat ca aprobarea unui astfel de plan ar bloca orice posibilitate de intelegere intre companie si sindicate, iar situatia ar degenera in "razboi".

Citeste si:

Fabricile din Bochum (Germania) si Ellesmere Port (Marea Britanie ) sunt vizate cel mai probabil de planul GM, desi directorul general al Opel, Karl-Friedrich Stracke, a declarat recent ca va onora o intelegere de a nu inchide nicio fabrica pana la sfarsitul anului 2014.

GM a inregistrat anul trecut in Europa pierderi de 747 milioane de dolari, iar directorul general al grupului, Dan Akerson, a afirmat la inceputul lunii martie ca operatiunile de pe continent ar putea reveni pe profit abia peste doi ani.

Inchiderea unei fabrici poate fi o decizie foarte scumpa, costurile fiind estimate la pana la 500 milioane euro, in functie de pachetele de disponibilizare negociate. De multe ori, cei mai vechi angajati pot primi pana la 100.000 de euro pentru a accepta sa paraseasca compania.

Akerson estimeaza ca industria auto europeana are cu 7-10 fabrici in plus fata de capacitatea adecvata cererii. Astfel, daca GM va inchide vreo unitate din Europa, partenerul de alianta PSA Peugeot Citroen ar putea fi fortat sa faca acelasi lucru.

GM si Peugeot au anuntat joi ca vor incepe pana la sfarsitul acestui an sa implementeze proiecte pentru a reduce costurile cu cel putin 2 miliarde de dolari. Fiecare companie a numit cate cinci directori executivi in comitetul de coordonare a aliantei.

Vanzarile Opel in Europa au scazut cu 20% in primele doua luni ale acestui an, in timp ce Peugeot si Fiat au inregistrat scaderi de cate 18%, iar Renault a consemnat un declin de 28%.

Cele doua fabrici Opel care asambleaza modelul Corsa, dependent de cererea de pe pietele din sudul zonei euro, au redus in ultima perioada productia. Angajatii de la fabrica Opel din Eisenach, Germania, lucreaza la program de 30 de ore pe saptamana, iar unitatea din Zaragoza a inceput sa trimita angajatii in somaj tehnic, surse apropiate companiei aratand ca gradul de utilizare a capacitatii fabricii va cobori sub 70% in acest an.