Orice om de buna credinta se asteapta ca, atunci cand isi incheie o polita de asigurare auto, societatea de asigurari sa-l despagubeasca integral in cazul unui accident. Numai ca, socoteala de acasa nu se potriveste intotdeauna cu cea din targ.

Peste 75% din autovehiculele din Romania au incheiata macar o polita de asigurare de raspundere civila auto (RCA). Societatile de asigurari sustin ca rata anuala a daunei pe auto este in jur de 60%, potrivit raportarilor CSA, neoficial nivelul daunelor auto depasesc 80% din cuantumul asiguratilor. Cati dintre acestia insa isi repara masinile integral pe banii societatilor de asigurari la care au cotizat constiincios cu prima anuala de RCA? Foarte putini, desigur. Mai exact, cei care au masini noi sau aproape noi. si nu dintr-o rea vointa a asiguratorilor, ci pentru ca...asa scrie la lege si pentru ca este normal ca o societate de asigurari sa tina cont de gradul de uzura al fiecarei masini in parte. Media parcului auto la nivel national este de aproximativ zece ani vechime.

“In general, pentru masinile mai vechi de cinci ani si in functie de gravitatea accidentului care a avut loc, se ajunge foarte repede la limita maxima de despagubire pe care o poate acorda un sigurator”, explica Ion Moise, director departament daune Generali Asigurari. Ce inseamna de fapt aceasta limita maxima de despagubire? Este un procentaj maximal din valoarea de fabricatie a masinii asigurate pe care societatea o va plati drept despagubire clientului sau. El se calculeaza potrivit Normelor Casei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) in functie de gradul de uzura al masinii. Gradul de uzura al masinii se stabileste tinand cont de vechimea (anul de fabricatie) autovehiculului si de numarul de kilometri parcursi.

Pentru ca un asigurat sa obtina un coeficient de uzura mediu se porneste de la 10.000 de kilometri pe an. Ori este clar pentru oricine ca putine persiane parcurg doar 10.000 de kilometri pe an cu o masina. Practica normala ar fi undeva in jurul a 20.000 de kilometri pe an. Tot ceea ce reprezinta abatere de la aceasta cifra, in sus sau in jos, imbunatateste sau inrautateste gradul de uzura al autovehicolului, in functie de care se stabileste valoarea maxima in bani pe care asiguratorul o va plati pagubitului in caz de accident.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23311&shift=1