Cu cea mai mare profitabilitate din industria auto europeana, Volkswagen se finanteaza mai ieftin decat majoritatea rivalilor, avantajul fiind resimtit in ofertele propuse clientilor, inclusiv celor din Franta, scrie Mediafax.

"Producatorii germani de automobile se imprumuta la aproximativ 2%, iar cei francezi la 6%. Aceasta diferenta a costurilor de finantare ar putea conduce, cu timpul, la o diferenta de competitivitate", comenteaza pentru Bloomberg un analist UBS Londra.

Volkswagen ofera clientilor francezi finantare la dobanzi incepand de la 1,9% pe an pentru un imprumut de 10.000 de euro. Acelasi credit costa aproximativ 11,6% pe an la Peugeot, in timp ce Renault percepe 5,9%.

Costurile de finantare ale Peugeot, al doilea grup auto european, ar putea continua sa creasca. Moody's a avertizat ca ar putea cobori din nou ratingul companiei, deja aflat in categoria investitiilor cu caracter speculativ.

Volkswagen avea la finele anului trecut o lichiditate neta de 17 miliarde euro, in timp ce Peugeot a raportat o datorie neta de 3,35 miliarde euro. Renault, proprietarul Dacia, afiseaza o datorie neta de numai 299 milioane euro.

Situatia financiara superioara ofera VW si un avantaj tehnologic, potrivit unui analist de la IHS Automotive.

Cota de piata a VW in Franta a crescut in primul semestru la 13,5%, de la 11,9% in perioada corespunzatoare a anului trecut, in timp ce Peugeot si Renault au pierdut cate 1,5 puncte procentuale, potrivit datelor Asociatiei Constructorilor Francezi de Automobile.

Vanzarile de autoturisme ale Peugeot au scazut in Franta, in prima jumatate a anului, cu 22%, insa compania a ramas lider de piata, cu o cota de 30,6%. Vanzarile Renault au coborat cu 19%, cu o cota de piata de 22,8%. Piata s-a contractat cu 14%, insa vanzarile Volkswagen au scazut cu numai 3,3%.

"Sunt norocos ca lucrez pentru Volkswagen. As spune ca aproximativ 60% dintre clientii nostri cumparau in trecut masini Peugeot sau Renault", spune un dealer VW din Paris.

Pe da alta parte, clientii francezi sunt in mod traditional fideli marcilor nationale, situatie neplacuta pentru grupul german.

Citeste si:

"Vrem sa cumparam ceva frantuzesc. Am auzit despre dificultatile de la Peugeot, asa ca putin patriotism nu strica", afirma un client in showroom-ul PSA de pe Champs Elysees.

Peugeot a anuntat saptamana trecuta ca va inchide in 2014 o fabrica din Franta si va reduce productia la o alta, extinzand totodata planul de concedieri la 14.000 de capete, fata de cele 6.000 de disponibilizari anuntate anul trecut.

Problemele companiei au fost generate in principal de dependenta de Franta si de pietele din sudul zonei euro, precum Spania si Italia, unde vanzarile sunt in cadere libera din cauza crizei.

Pe de alta parte, Volkswagen este lider de piata in Germania, cea mai mare economie europeana, care si-a conservat stabilitatea si cresterea economica, iar constructorii auto germani se bucura de un veritabil "boom" al vanzarilor in China.

Peugeot estimeaza pierderile din primul semestru la 700 milioane euro, fata de un profit de 405 milioane euro in perioada corespunzatoare a anului trecut.

Compania a vandut in aprilie vechiul sediu, in apropiere de Arcul de Triumf din Paris, pentru 245,5 milioane euro, pentru a-si reduce din datorii. Producatorul auto va continua sa ocupe cladirea, platind chirie catre noul proprietar.

Capitalizarea de piata a Peugeot este de putin peste 2 miliarde euro, fata de 62 miliarde euro in cazul Volkswagen.

Renault sta ceva mai bine decat rivalul francez, datorita parteneriatului cu grupul japonez Nissan, care permite costuri mai reduse de dezvoltare si aprovizionare si deschide accesul la mai multe piete. Renault anticipeaza ca va vinde anul viitor peste jumatate dintre automobilele produse in afara Europei de Vest, fata de 37% in 2010.

Cu toate acestea, directorul de vanzari al Renault, Jerome Stoll, a retras saptamana trecuta tinta de crestere a vanzarilor pentru 2012, dupa scaderea livrarilor cu 3,3% in primul semestru. Stoll a spus ca piata auto europeana nu va reveni la nivelul anterior crizei pana in 2018.