Producatorul auto francez si Nissan Motor, partenerul sau japonez, investesc 1 miliard de euro la fabrica din Tanger, Maroc, extinzand masiv productia. Totodata, Renault se pregateste sa ridice o fabrica in Algeria, insa nu a stabilit inca termene pentru realizarea acestui proiect.

"Africa se stabilizeaza. Este mai bine sa ne pozitionam acum, pentru a avea noi motoare de crestere pe masura ce pietele vor incepe sa se maturizeze", a declarat intr-un interviu acordat Bloomberg Jean-Christophe Kugler, senior vice president la Renault pentru regiunea africana.

Renault, al treilea mare grup auto european, promoveaza marca "de buget" Dacia in Africa, incercand astfel sa compenseze pentru contractia puternica a pietei europene.

Intre timp, companiile asiatice care produc automobile low-cost ataca agresiv Europa, in timp ce producatorii de autoturisme premium, precum BMW sau Mercedes-Benz, introduc tot mai multe modele de mici dimensiuni.

Piata auto europeana este in contractie pentru cel de-al cincilea an consecutiv si va atinge in 2012 cel mai redus volum din 1995, estimeaza Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile.

Cota de piata a Renault in UE a scazut in prima jumatate a anului la 8,5%, de la 9,5% in perioada corespunzatoare a anului trecut, in timp ce companiile sud-coreene Hyundai si Kia si-au extins amprenta de la 4,7% la 5,9%. BMW, care a lansat o noua versiune a compactei Seria 1 si a extins propunerile marcii Mini, si-a consolidat pozitia de la 5,7% la 6,1%.

Renault merge insa mai bine decat rivalul francez PSA Peugeot Citroen, deoarece s-a extins mai devreme pe pietele emergente si datorita aliantei cu Nissan, care dateaza din 1999. Renault genereaza 47% din afaceri in afara Europei, fata de 39% in cazul Peugeot.

Renault a obtinut in primul semestru un profit net de 786 milioane euro, datorita cresterii livraruilor cu 20% in America Latina si cu 29% in Rusia. Nissan, unde Renault detine 43% din actiuni, a contribuit cu 230 milioane euro la rezultat.

Dacia, cumparata in 1998 de grupul francez, se afla la centrul campaniei Renault de extindere pe pietele emergente, noteaza Bloomberg, deoarece companiile rivale nu pot concura cu modelul unic de tehnologie europeana la preturi mici. Spre exemplu, Sandero pleaca de la 6.790 euro in Germania, fata de 9.850 euro pentru modelul Volkswagen Up, de mai mici dimensiuni.

"Este clar ca au un avantaj in acest segment", comenteaza pentru Bloomberg Ian Fletcher, analist la IHS Automotive, Londra.

Citeste si:

Jean-Christophe Kugler anticipeaza ca Africa va avea, incepand cu deceniul urmator, o evolutie "in oglinda" cu cea a Americii Latine. Vanzarile de automobile noi din America de Sud vor creste in acest an la 5,75 milioane de unitati, dublu fata de nivelul din 2005, estimeaza IHS Automotive. Vanzarile din Africa de Sud vor totaliza aproximativ 1 milion de autoturisme in acest an, reprezentand peste jumatate din piata de pe intreg continentul. Astfel, in 2012, piata auto africana va reprezenta o masina noua vanduta la fiecare 1.000 de persoane, fata de 15 la 1.000 in America Latina.

"Strategia Renault de a ajunge primii acolo este una foarte solida. Au performante semnificativ mai bine decat Peugeot, in mare masuri datorita acestei strategii", spune Neil King, analist la Euromonitor International.

Peugeot a inregistrat o pierdere de 819 milioane euro in prima jumatate a anului, de la un profit de 806 milioane euro in aceeasi perioada a lui 2011. Cele trei mari agentii de rating atribuie companiei ratinguri in cateogria investitiilor cu caracter speculativ.

Fabrica Renault de la Tanger este cea de-a doua deschisa pe continent, dupa cea de la Casablanca, in functiune de 50 de ani. Dupa extindere, unitatea va avea o capacitate de productie de 400.000 de autovehicule pe an, cu mult peste orice alta fabrica de pe continentul african.

Daimler si BMW au fabrici in Africa de Sud, producand aproxiamtiv 50.000 de automobile pe an fiecare, in timp ce Volkswagen asambleaza aproximativ 100.000 de unitati pe an.

Fabrica de la Tanger a inceput productia in februarie, iar dupa extindere va avea doua linii de asamblare pentru modelele Dacia Lodgy si Dokker. Cea mai mare parte a productiei va fi destinata initiala exporturilor.

Prima linie de productie, cu o capacitate de 170.000 de vehicule pe an, a intrat deja in functiune iar constructia celei de-a doua linii va incepe anul viitor.

Renault a gasit parteneri locali pe continent, precum conglomeratul Duarte din Angola, unde veniturile sunt in crestere datorita descoperirilor de zacaminte de petrol si gaze din ultimii ani . Grupul francez are 14 parteneri de distributie si import in 25 de tari din Africa sub-sahariana.

Marca Dacia va ajuta Renault sa-si consolideze pozitia in regiune, unde va concura in principal cu piata second-hand, dar si cu Toyota si Hyundai, in prezent cei mai importanti jucatori in zona autoturismelor noi, potrivit IHS.

Cea mai importanta dificultate va fi insa infrastructura, in multe zone mai prietenoasa cu magarii si camilele decat cu autovehiculele.