"Este adevarat ca si in alte state membre ale UE, piata auto inregistreaza scaderi record (Portugalia, Grecia, Italia, Franta), dar acestea vin dupa doi ani (2010, 2011) caracterizati de o oarecare stagnare. In plus, trebuie retinut si aspectul ca tragem cu acest prilej un semnal de alarma asupra faptului ca, din 2008 si pana acum, scaderea pietei auto din Romania este de 76% (pentru perioada ianuarie - iulie), in timp ce media UE este de doar - 20%", se arata intr-un comunicat al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

In perioada analizata, autoturismele au inregistrat o scadere de 20,5%, atingand un volum de 41.553 de unitati, scrie Mediafax.

Topul marcilor auto

La autoturisme, in primele sapte luni topul pe marci este format de Dacia, cu 11.006 unitati vandute (26,5% din total), urmata de Volkswagen (4.745 unitati / 11,4%), Skoda (3.958 unitati / 9,5%), Renault (2.787 unitati / 6,7%), Ford (2.727 unitati/ 6,6%) si Hyundai (1.778 unitati / 4,3%).

Pe modele, primul loc este detinut de Dacia Logan, cu un volum total de 5.534 unitati vandute, urmat de Dacia Duster cu 3.118 unitati, Skoda Octavia (2.089 unitati) si Renault Clio si Logan MCV.

In functie de tipul de combustibil, raportul dintre diesel si benzina este favorabil motoarelor diesel, care inregistreaza o cota de piata de 50,3%, fata de 41,3% in 2011.

Livrarile catre persoanele fizice au scazut constant pana la nivelul lunii iunie, cand au inregistrat o cota de doar 31%, restul de 69% fiind achizitionate de catre persoanele juridice, cotǎ care a ramas nemodificatǎ in luna iulie, potrivit APIA, care sustine ca la aceasta situatie contribuie si valoarea scazuta a Programului "Rabla" din acest an.

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV), acestea au inregistrat in primele sapte luni o scadere de 6,8%, pe marci primele locuri fiind ocupate de catre Ford, Dacia, Renault, Volkswagen si Fiat, acestea acoperind peste 66% din totalul pietei.

"Desi in luna iulie s-au produs cu 25% mai multe autovehicule decat in luna precedenta (28.068 unitati), datorita scǎderilor de pana acum, cele 192.658 unitati fabricate in 7 luni arata o scadere cu 4,3% fata de perioada similarǎ a anului precedent.

Este de remarcat la acest capitol faptul ca, incepand cu aceasta luna, au fost raportate primele unitati Ford B-Max construite in uzina de la Craiova (546 unitati). Pe segmente, avem scaderea inregistrata de catre autoturisme de doar 2,2%, si cea mult mai importanta a vehiculelor comerciale usoare de 28,5%, aceasta din urma datorata absentei in 2012 a productiei modelului Transit Connect pe care il realiza Ford anul trecut", se arata in comunicat.

Citeste si:

In privinta exporturilor, APIA arata ca a fost inregistrata o crestere generala de 7% fata de aceeasi perioada din 2011, la un volum total de 192.046 unitati. Livrarile de autoturisme au urcat cu 10,1% (181.941 unitati), in timp ce la vehiculele comerciale s-a inregistrat o scadere de 28,7% (10.105 unitati).

In primele sapte luni ale anului au fost exportate 88.420 unitati Duster (48,6% din numarul total de autoturisme exportate), urmat de Sandero si Logan MCV.

Asociatia subliniaza cresterea extrem de puternica a numarului de vehicule rulate intrate pana acum in parcul national, atat autoturisme (+76,4% fata de 2011 si un volum 89.261 unitati, fata de doar 41.553 noi), cat si la vehicule comerciale (+63,4% fata de 2011 si volum de 23.988 de unitati, fata de doar 8.450 noi).

APIA considera ca, in conditiile in care piata inregistreaza in continuare scaderi, sunt necesare masuri urgente de stimulare a achizitiei de autovehicule noi, in special taxa pe emisii poluante si programul "Rabla".

"Cel mai important este insa taxa pe emisii poluante care, in structura sa, tine cont atat de nivelul emisiilor poluante, cat si de cel al emisiilor de CO2 al autoturismelor fiind, in principiu, un instrument indispensabil atingerii obiectivului de innoire a parcului auto national.

Din datele de pana acum, constatǎm insa ca acest instrument nu este deloc privit favorabil de cǎtre autoritati devenind, in timp, mai putin eficient in a limita intrarile de autovehicule vechi si poluante in parcul national, mai ales dupa reducerea cuantumurilor taxei cu 25%, aplicata la inceputul anului 2012 (in 7 luni au fost inmatriculate cu 2,3 ori mai multe vehicule de ocazie decat noi)", se spune in comunicat.

Potrivit APIA, cele doua instrumente pot genera in continuare efecte pozitive la nivelul incasǎrilor bugetare si a numǎrului si stabilitǎtii locurilor de muncǎ in mǎsura in care sunt gestionate corespunzator.