Numarul de masini super-sport, precum cele produse de Ferrari, exportate din Italia in primele cinci luni s-a triplat fata de perioada corespunzatoare a anului trecut, la 13.633 unitati, potrivit datelor organizatiei patronale a industriei auto italiene, preluate de Bloomberg.

"Italia este una dintre fortaretele supercar-urilor, iar aceste masini dispar acum de pe strazi. Situatia are o valoare simbolica uriasa si arata cat de profunda este criza", comenteaza pentru Bloomberg Giuliano Noci, decan asociat la scoala de business a Politehnicii din Milano.
Exodul de masini sport din Italia reflecta cererea mult mai redusa pentru astfel de automobile pe piata autohtona a unor marci precum Ferrari si Maserati, cele mai profitabile divizii ale gigantului Fiat.

Vanzarile de masini de super-lux in Italia vor cobori in acest an cu 47%, la 593 de unitati, de la peste 1.100 pe an in 2008, potrivit estimarilor IHS Automotive, care anticipeaza ca piata va reveni la nivelul anterior crizei abia in 2016.

Masuri de austeritate Made in Italia

Guvernul condus de premierul tehnocrat Mario Monti implementeaza masuri de austeritate cu un impact de 20 miliarde euro asupra deficitului bugetar, in incercarea de a aseza datoria de stat, in valoare de peste 1.900 miliarde euro, mai mult de 120% din PIB, pe o panta descendenta.

Economia, aflata in cea de-a patra runda de recesiune din 2001, este in contractie de patru trimestre consecutive, iar somajul a atins maximul ultimilor trei ani, antrenandu-se reciproc cu declinul consumului si al productiei industriale.

Fiat, cel mai mare constructor auto italian, a suspendat temporar toate investitiile in tara. Directorul general al grupului, Sergio Marchionne, ar putea decide sa mai inchida o fabrica, dupa cea din Sicilia scoasa din uz anul trecut. Cererea tot mai slaba pentru masini de lux va fi o noua lovitura pentru Fiat pe piata locala si ar putea accelera tranzitia grupului catre piete aflate in revenire sau chiar "boom", precum Statele Unite si China.

Fiat se bazeaza pe marcile de lux pentru a estompa pierderile inregistrate pe piata europeana, care s-au ridicat la 345 milioane euro in primul semestru. Profitul operational total al Ferrari si Maserati a fost de 175 milioane euro inaceeasi perioada, cu o marja de 12,2% din vanzari, mai ridicata decat cea a grupului german BMW, de 11,6%.

Taxe mai mari pentru posesorii de super-masini

Printre reformele introduse de Monti a fost cresterea taxelor percepute posesorilor si cumparatorilor de autoturisme super-sport. Spre exemplu, posesorul unui Lamborghini Aventador (316.000 euro) au de platit anual taxe de 8.400 de euro, cu 6.600 de euro mai mult decat inaintea crizei.

Totodata, proprietarii de supercar-uri au intrat in atentia autoritatilor fiscale, iesite la vanatoare de evazionisti. Din decembrie 2011, autoritatile italiene au efectuat zeci de razii in zone de resedinta pentru bogati, precum in statiunea de ski Cortina d'Ampezzo sau la Portfoino, pe Coasta de Azur.

Citeste si:

Agentii de politie opresc automobile de lux pe strada pentru a verifica daca proprietarul a declarat venituri suficiente si si-a platit toate taxele.
In luna iulie, politia financiara a arestat langa Venetia un barbat de 44 de ani pentru restante la buget de 8 milioane euro acumulate in ultimii sase ani.

In iulie, politia a descoperit in urma unei razii la Bergamo ca posesorul unui Ferrari F131 (200.000 euro) a "pacalit" Fiscul cu 3 milioane euro in ultimii cinci ani.

"Multi posesori de Ferrari vor sa scape de masina dupa ce politia financiara a venit la unul dintre evenimentele noastre, la Roma, si a verificat fiecare sofer", a declarat Fabio Barone, presedintele clubului de posesori Ferrari Passione Rossa. Unul dintre membrii clubului a scos la vanzare un rar Ferrari 458 pentru 143.000 de euro, dupa ce l-a cumparat anul trecut cu 224.000 de euro, a adaugat el.

Barone sustine ca a fost contactat de dealeri auto din Franta, Germania si Europa de Est interesati sa cumpere masini.

Nu numai Ferrari are de suferit. Saptamanal, aproximativ 200 de automobile Porsche la mana a doua parasesc Italia, fiind exportate catre alte tari europene, potrivit lui Loris Casadei, directorul general Porsche Italia, parte a Volkswagen AG.

Presedintele Ferrari, Luca di Montezemolo, a afirmat in luna martie, la Salonul Auto de la Geneva, ca vanzarile din Italia sunt afectate de o "campanie politica anti-bogati", insa cererea de pe alte piete va ajuta compania sa-si majoreze vanzarile la peste 7.000 de automobile in acest an.

Montezemolo se declara un sustinator al luptei impotriva evaziunii fiscale, insa nu este de acord cu "specularizarea demagogica" a acestei campanii, a precizat un reprezentant al Ferrari. Aproxiamtiv 95% din afacerile companiei sunt generate in afara Italiei.