Guvernul francez si sindicatele doresc sa impiedice PSA Peugeot Citroen, cel mai mare constructor auto din Franta si al doilea din Europa, sa inchida uzina din Aulnay-sous-Blois, de langa Paris, suplimentand numarul disponibilizarilor la 8.000 de persoane. Dar daca politicienii si liderii sindicatelor vor castiga, ei nu vor face altceva decat sa faca lucrurile mai rele. Poate ca ei vor reusi sa salveze cateva mii de locuri de munca in Franta, pe termen scurt, dar astfel vor pune in pericol si mai mare viitorul companiei.

Numarul somerilor din Franta era de 2,92 milioane in luna mai, cel mai ridicat nivel din 1999, iar rata somajului de 10%.

Vanzarile Peugeot au scazut, iar niciuna din fabrici nu mai opereaza la capacitate maxima. Aulnay a fost candva una dintre cele mai moderne din tara, producand anual peste 400.000 de autovehicule. Astazi, mai putin de 140.000 de vehicule sunt fabricate anual. In prezent, PSA pierde lunar 140 de milioane de euro.

Numarul de locuri de munca in industria auto franceza au scazut cu mai mult de jumatate intre 1980 si 2010. Intre 2000 si 2010, costurile salariale unitare din industria auto franceza a crescut cu 8%, comparativ cu doar 1,6% in Germania.

Pentru 3.000 de muncitori Peugeot in Aulnay-sous-Bois munca lor s-a incheiat temporar pe 26 iulie, fabrica fiind inchisa timp de cinci saptamani pentru vacanta de vara. Cu aceasta ocazie, angajatii au fost instiintati ca fabrica va fi permanent inchisa in 2014.

VW vinde aproximativ o treime din masinile sale in Europa, spre deosebire de Peugeot care este dependent de Europa. Peugeot si Citroen vand mai mult de jumatate din masinile lor in Europa, iar odata cu scaderea vanzarilor europene scad si cele ale PSA.

Dintre marii producatori auto, Peugeot, Renault si Fiat au inregistrat in acest an cele mai abrupte scaderi ale vanzarilor in Europa.

Citeste si:

In 2009, Nicolas Sarkozy a oferit imprumuturi guvernamentale cu dobanda mica de 3 miliarde de euro companiilor Peugeot si Renault, cu conditia sa nu inchida fabrici in Franta sau sa isi mute productia in strainatate timp de cinci ani. De-a lungul anilor, aceasta abordare a politicii industriale a fost ca un bonus pentru corporatiile franceze sa ramana in Franta.

Pentru ca francezii nu produc masini de lux precum germanii nu au putut sa ridice preturile pentru a tine pasul cu cresterea costurilor. Acest lucru a insemnat initial profituri in scadere, insa acum constructorii de automobile pierd bani.

In mod ironic, victime ale acestor doua evolutii - cu accent pe productia in Franta si cresteri importante ale salariilor - sunt companiile a caror cauza a fost sustinuta de guverne si reprezentantii fortei de munca.

Compania franceza a gresit investind o multime de bani in modele hibride, cu motor diesel si motoare electrice, care nu se vand din cauza pretului ridicat.

Peugeot are nevoie de capital pentru a construi si extinde fabrici in China, India si Brazilia. Cu cat compania tine pe pierderi fabricile franceze cu atat va avea mai putine fonduri de investit pe piete straine in crestere.

Cazul Peugeot arata ca este timpul pentru o schimbare de curs in cadrul politicii industriale franceze.