Volkswagen, cel mai mare producator de automobil din Europa, a anuntat ca isi va muta o parte a activitatilor sale de productie in tari din Europa de Est. O sursa din conducerea companiei a declarat pentru cotidianul german Handelsblatt, ca grupul auto va inchide fabrica sa de la Landaben, Spania, unde este produs in principal modelul Polo. Aceeasi sursa a mai declarat ca productia va fi mutata in Europa de Est, fabrica VW din Bratislava aflandu-se in pole position pentru producerea modelului Polo.

Aceasta decizie vine in urma conflictelor salariale de la fabrica din Landaben, cei aproximativ 4200 de angajati aflandu-se in ultima perioada in mai multe greve de scurta durata. Negocierile dintre conducerea concernului VW si sindicatele angajatilor, axate asupra planului de rstructurare a grupului auto, nu s-au concretizat printr-un acord intre cele doua parti, sindicatele respingand in mod succesiv planul de restructurare. In consecinta, VW a luat decizia de transferare a productiei din Spania in Germania sau Slovacia, dupa ce la inceputul lunii mai grupul auto a revocat decizia de asamblare a 10.000 de unitati Polo in cadrul fabricii din Spania.

Germania, ultima frontiera

Grupul auto german trece prinr-o criza financiara, reducerea consturilor fiind imperativa. Si cum restructurarea este cea mai la indemana solutie, VW a anunat planuri de restructurari pentru toate fabricile sale, atat de pe teritoriul Germaniei, cat si din alte tari. Planurile VW nu au fost intampinate cu bucurie de angajati, care au declansat mai multe grve, paralizand productia si marind astfel pierderile grupului auto.

Spre exemplu negocierile cu sindicatele din Spania dureaza de peste 15 luni, in care nu s-a ajuns la nici un consens. In concluzie, VW a decis inchiderea acestei fabrici, avand optiunea mutarii productiei in tari din Europa de Est unde costurile de productie sunt mai reduse. Un oficial al companiei germane a declarat ca la fabrica din Bratislava nu vor fi angajati noi salariati, mai ales ca VW a angajat deja aproximativ 700 de persoane pentru producerea noului Audi Q7.

Grupul auto a mai anuntat la inceputul acestei luni inchiderea fabricilor din Belgia, urmand ca productia sa fie transferata in Germania. In urma acestor doua decizii vor fi concediati peste 30.000 de angajati, fara a li se oferi plati compensatorii. De asemenea, conducerea grupului auto doreste marirea programului de lucru in Germania si Slovacia, scaderea salariilor, fiind planificata si concedierea a 20.000 de angajati. “Daca fabricile din Germania nu vor fi supuse restructurarii, nu va exista un viitor pe termen lung pentru grupul VW, desi celelalte unitati ale grupul (Audi, Skoda, Seat, Bentley Lamborghini si Bugatti) si-au indeplinit obiectivele propuse”, declara in urma cu aproape doua luni directorul financiar al companiei germane.

Citeste si:

Transferarea productiei in tarile Europei Centrale si de Est nu reprezinta totusi o solutie, avand in vedere refuzul angajatilor din Germania de a accepta masurile anuntate de conducerea grupului auto. Volkswagen va rezolva problemele financiare din Spania si Belgia, prin inchiderea fabricilor din aceste tari, dar in Germania aceasta solutie nu este posibila, cel putin nu pe termen scurt. O rezolvare a problemelor financiare ar putea fi reprezentata de construirea unor noi unitati de asamblare in tari in care costurile de productie ar fi mai reduse. Cu toate acestea, VW nu isi poate inchide unitatile din productie din tara in care a luat nastere compania, Germania (tara in care VW are peste 100.000 de angajati) reprezentand ultima tara de refugiu pentru grupul auto.

Cifrele dau dreptate angajatilor

Cel mai puternic argument al sindicatelor este reprezentat chiar de rezultatele financiare ale grupului VW. Astfel, Volkswagen a inregistrat anul trecut 638 milioane de euro profit, diferenta fiind semnificativa comparativ cu 2004 cand grupul auto a incheiat anul cu 25 de milioane de euro pierderi. Rezultatele din SUA au fost slabe, desi pierderile companiei – 843 de milioane de euro, a foost mai mici comparativ cu 2004, cand Grupul Volkswagen a inregistrat 902 milioane de euri pierderi in SUA. De asemenea, rezultatele pe piata din Asia au fost slabe (88 de milioane de euro pierderi comparatic cu un profit de 208 milioane de euro in 2004), grupul nefiind competitiv in fata producatorilor asiatici.

Bilantul financiar a fost salvat de rezultatele foarte bune inregistrate in Europa, unde VW a vandut cele mai multe autovehicule, redevenind astfel liderul pietei auto in Europa. Primele doua luni ale acestui an au adus rezultate imbucuratoare pentru oficialii companiei, Grupul Volkswagen livrand cu 15% mai multe autovehicule comparativ cu 2004. De asemenea, VW si-a crescut cota de piata in Germania, dupa o crestere a vanzarilor de 27 de procente. Vanzarile europene ale Volkswagen, cel mai mare producator din regiune, au ajuns la 174.411 autovehicule, in crestere cu 14 procente, in martie, vanzarile totale ale grupului crescand cu 9,6 procente.

Cu toate acestea, din cele 638 de milioane de euro - profitul grupului auto in 2005, doar un milion de euro reprezinta profitul marcii VW, ingrijorarea oficialilor companiei germane fiind astfel indreptatita.