Proiectul autostrazii Brasov-Bors, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat in 2003 si inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro incheiat cu compania americana Becthel care trebuia executat pana cel tarziu in 2012. Pe fondul disputelor politice initiate de partidele care s-au succedat la guvernare si fara bani alocati de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat intr-un ritm lent, iar pana in prezent nu au fost executati decat 52 kilometri.

Pentru acest tronson de doar 52 kilometri construiti intr-un interval de sapte ani, statul a cheltuit pana in prezent 5,6 miliarde lei, reprezentand mai mult de jumatate din totalul fondurilor care ar fi trebuit alocate pentru intregul proiect.

Ultima inaugurare a fost organizata la sfarsitul anului 2010 si a vizat o portiune de doar 10 kilometri din tronsonul Campia Turzii-Gilau, totalul lucrarii executate reprezentand putin peste 10% din traseul total.

Dupa ce contractul cu Bechtel a fost renegociat, astfel incat compania americana sa finalizeze doar doua tronsoane deja incepute si celelalte sa fie scoase la licitatie, guvernantii au promis ca in noiembrie 2012 va fi deschisa circulatia auto si pe tronsonul de autostrada Suplacu de Barcau-Bors.

Citeste si:

Angajamentul pentru continuarea lucrarilor a fost asumat si de reprezentantii noului Guvern, care au aratat ca proiectul nu va fi abandonat, fiind in interesul Transilvaniei ca lucrarile sa fie continuate, iar traseul sa fie conectat de drumurile din Ungaria.

Un document guvernamental releva insa ca acest angajament va fi incalcat, fiind din nou invocata lipsa banilor.

"Datorita (din cauza - n.r.) bugetului alocat pentru 2012, insuficient fata de obligatiile asumate prin acordul la contractul de proiectare si executie a Autostrazii Brasov-Cluj-Bors, si a valorii obligatiilor de plata inregistrate, antreprenorul Bechtel a redus ritmul lucrarilor incepand cu luna mai 2012. In consecinta, termenul de finalizare al celor 18 kilometri din Sectiunea 3C Suplacu de Barcau-Bors, prevazut pentru anul 2012, nu poate fi respectat", se arata in document.

Aceeasi sursa releva ca bugetul alocat pe acest an pentru lucrari la Autostrada Transilvania s-a cifrat la 347,6 milioane lei si a fost cheltuit in totalitate pana la inceputul lunii septembrie. Tot la 1 septembrie, datoriile calculate pentru acest proiect se ridicau insa la 187,2 milioane lei, intentia Guvernului fiind de a negocia un program de lucrari "in functie de alocarile bugetare ulterioare".