Tema introducerii unei astfel de taxe a fost lansata pentru prima data in martie 2006, cand Guvernul a spus ca va analiza aplicarea unei taxe ecologice pentru inmatricularea autovehiculelor provenite din UE dupa 1 ianuarie 2007, momentul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.

Guvernul condus de premierul Calin Popescu Tariceanu, mare pasionat de industria auto, dorea astfel sa evite cresterea numarului de masini poluante in contextul anularii restrictiilor la importurile auto dupa integrarea in UE, scrie Mediafax.

La acel moment, masinile de import mai vechi de opt ani sau cele care nu indeplinesc normele de poluare Euro 3 nu puteau fi inmatriculate in Romania. Calculele sumare ale guvernantilor indicau atunci o taxa de 1.000-2.000 de euro perceputa la inmatricularea masinilor vechi.

Taxa urma sa fie introdusa in contextul in care, in 2005, vanzarile de autovehicule noi crescusera cu 41,7%, iar importurile reprezentau aproape 50% din total.

Guvernul se baza pe exemplul Ungariei, care in mai 2004, dupa aderarea la UE, aplicase un sistem de taxare care i-a permis sa mentina volumul de automobile rulate importate la un nivel apropiat de cel consemnat anterior.

Desi Comisia Europeana criticase statele care au introdus astfel de taxe auto, variantele au fost analizate rapid, fara sa se piarda mult timp, si noua taxa, denumita in final "de inmatriculare", a fost introdusa de Guvern in Codul Fiscal in iulie 2006, cu aplicare din 2007. Nivelul taxei era calculat in functie de gradul de poluare si de capacitate cilindrica ale vehiculului, in conditiile in care, pana la acel moment, proprietarii de masini plateau doar un impozit anual, calculat prin inmultirea fiecarei grupe de 500 centimetri cubi cu sume cuprinse intre 7 si 8,6 lei.

Reactia a fost previzibila, iar Uniunea Nationala a Transportatorilor si-a scos camioanele in fata Ministerului Finantelor, reclamand ca taxa va influentea negativ activitatea transportatorilor.

CE da startul unei anchete privind legalitatea introducerii taxei

Mai mult, inca din ianuarie 2007, imediat dupa integrare, Comisia Europeana a decis sa inceapa o ancheta privind legalitatea introducerii taxei de catre Romania si a atentionat Guvernul ca ar putea deschide procedura pentru incalcarea Tratatului UE daca legislatia romaneasca nu va fi modificata.

Aceasta deoarece normele UE interzic statelor membre sa introduca taxe prin care sa discrimeze, direct sau indirect, produse din alte tari membre, in competitia de pe piata cu produsele autohtone.

Comisia Europeana reclama ca formula aplicata de autoritatile romane in calcularea taxei dezavantajeaza, prin suma de plata, autoturismele second-hand provenind din Uniunea Europeana, creand o pozitie de piata net favorabila masinilor autohtone, si ca impozitarea discriminatorie nu poate fi justificata de considerente ecologice.

Comisia Europeana a decis insa sa acorde Guvernului de la Bucuresti "un ragaz" pana in luna martie, avand in vedere ca Romania de-abia devenise membru al UE.

Inevitabil, taxa auto a devenit in acest conditii subiect de disputa politica si acuzatii reciproce intre partide, iar PD, proaspat iesit de la guvernare, dar al carui ministru al Mediului venise prima data cu ideea introducerii unei astfel de taxe, a acuzat Ministerul Finantelor, condus de liberali, si Parlamentul ca au dus valoarea taxei la un nivel "mai mult decat dublu" fata de ce se stabilise initial.

O taxa pe gustul premierului Tariceanu

Fostul premier controla si firma importatoare a marcii Citroen in Romania, iar acesta, incurajat din spate atat de grupul francez Renault cu afaceri in tara, cat si de Ford, viitorul proprietar al Automobile Craiova, a anuntat de mai multe ori raspicat ca nici nu se gandeste sa renunte la taxa, chiar daca presedintele Traian Basescu i-a cerut oficial acest lucru. El sustinea batos ca este normal ca fiecare stat sa-si apere interesele in fata Comisia Europei si oferea exemplul Germaniei, care a luase decizia de a proteja contructorii locali fata de solicitarea CE de reducere a emisiilor poluante.

Finantele insistau la randul lor ca sumele colectate la buget din taxa auto de prima inmatriculare totalizasera, in primul semestru, 300 milioane lei.

Tariceanu a inteles insa rapid ca una este Germania si alta Romania si, amenintat cu procesul la Curtea Europeana de Justitie, a decis sa reduca cuantumul taxei auto. Prima modificare a taxei era efectuata in luna aprilie, la doar patru luni de la introducere.

Noua formula de calcul a taxei de prima inmatriculare prevedea niveluri de pana la trei ori mai mici pentru unele masini vechi, dar mai mari la cele noi, data propusa pentru intrarea in vigoare a modificarilor legislative fiind 1 ianuarie 2008.

Guvernul a incercat insa o noua strategie damboviteana si a anuntat ulterior ca noua taxa nu va mai fi aplicata din ianuarie, ci din iulie 2008. Comisia Europeana nu a gustat gluma si a trecut la a doua etapa a procedurii de infringement impotriva Romaniei.

Citeste si:

Pentru a-i mai impaca pe oficialii UE, Guvernul a modificat din nou, in decembrie 2007, pentru a doua oara in acel an, sistemul taxei auto, coreland nivelul acesteia cu valoarea de piata a masinii si acceptand sa introduca o procedura de contestare pentru cei care se considera nedreptatiti.

Statul pierde primul proces cu un sofer nedreptatit

Proprietarii nu au stat insa sa le dea Guvernul dreptul de a contesta taxa, astfel ca in decembrie era inregistrat deja primul proces pierdut de stat, un aradean primind din partea judecatorilor dreptul sa-si recupereze de la stat taxa de 6.287 lei, cu dobanda aferenta si cheltuielile de judecata.

Tot in decembrie 2007, considerand ca taxa auto a fost primita cu reticenta de catre opinia publica, Guvernul a hotarat ca, din 2008, sa schimbe denumirea impozitului din "taxa speciala de prima inmatriculare" in "taxa pentru poluarea de la autoturisme", pentru a marca foarte clar scopul pentru care a fost introdusa.

S-a decis in acelasi timp ca sumele colectate din taxa auto sa fie varsate la Fondul de Mediu si folosite pentru programe de protectie a mediului, precum casarea masinilor vechi, impadurirea terenurilor degradate, realizarea de spatii verzi, renaturarea zonelor din Delta si Lunca Dunarii, amenajarea de piste pentru biciclisti, cumpararea de panouri solare sau instalatii eoliene de catre persoane care doresc sa schimbe sistemele energetice clasice.

Odata cu schimbarea denumirii, valoarea taxei a urcat de doua-trei ori la masinile noi Euro 4 si a scazut de zece ori la masinile Euro1 vechi de 14-15 ani.

Patiti cu romanii nou-integrati in Uniunea Europeana, oficialii de la Bruxelles i-au anuntat calm pe guvernanti ca vor suspenda procedura de infringement doar atunci cand noua taxa auto va fi aprobata de Parlament.

In vara anului 2008, Guvernul modifica din noua taxa auto, stabilind ca persoanele care vor inmatricula, de la 1 iulie, autovehicule second-hand vor beneficia de o reducere suplimentara a taxei de poluare auto daca declara pe propria raspundere ca rulajul mediu anual real al masinii este mai mare decat cel considerat standard pentru categoria respectiva a vehiculului.

Tariceanu avea insa pregatita o ultima lovitura si, dupa discutii cu directorul general al grupului Renault Romania si al Automobile Dacia privind "perspectivele intreprinderii" in conditiile crizei economice, a anuntat, in noiembrie 2008, ca taxa de poluare auto perceputa la achizitia de vehicule noi va fi suspendata pe o perioada de 3-6 luni , pentru a limita importurile de masini vechi. Suspendarea pe 3-6 luni s-a transformat intr-una de un an, pana in decembrie 2009, masura aplicandu-se in cazul taxei de poluare auto pentru masinile noi Euro 4, simultan cu triplarea taxei la achizitionarea tuturor vehiculelor second-hand de import.

Guvernul trece, taxa ramane

La guvernare a venit in scurt timp un alt partid, iar Comisia Europeana, in mod evident, a informat imediat Guvernul ca ordonanta de urgenta prin care taxa de poluare auto a fost triplata de fostul Executiv incalca legislatia comunitara. Concluzia a fost cea asteptata, respectiv reducerea cu 30% a taxei auto si majorarea sumei de plata pentru vehicule foarte vechi.

Guvernul "uitase" insa sa se mai ocupe si de taxa suspendata pentru masinile noi, spre deosebire de oficialii europeni, care nu aveau astfel de scapari si care au somat Executivul sa modifice din nou taxa, atentionand ca prevederile legislatiei romanesti, conform carora taxa pe poluare se suspenda pentru anumite autovehicule, insa creste pentru anumite masini de ocazie provenite din alte state membre, ar putea duce la discriminarea acestor masini de ocazie, protejand industria nationala a autovehiculelor noi.

Discutiile au fost tergiversate de la Bucuresti pana cand a expirat perioada de suspendare, iar taxa pentru masini noi a revenit la nivelul initial, mai mare, abia din 2010. Comisia Europeana a tinut insa cont de aceasta tergiversare, iar cand Guvernul a cerut acordul pentru prelungirea cu sase luni a exceptiei la taxa auto, a respins solicitarea.

In lipsa unei alte solutii pentru a stimula vinzarile de masini noi, Guvernul a majorat pentru 2011 taxa auto cu pana la 50%, in principal pentru vehicule poluante. Comisia Europeana si-a vazut de treaba si a apelat la instanta, Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene hotarand ca taxa incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.

Decizia Curtii a obligat Guvernul sa modifice din nou sistemul de taxare, iar solutia gasita a fost una inedita: ramane si taxa de prima inmatriculare, redusa cu pana la 25%, si se mai introduce si o taxa de prima vanzare pentru masinile aduse in tara inainte de 1 ianuarie 2007 sau dupa aceasta data si pentru care nu a fost achitata taxa auto.

Nici taxa de prima vanzare nu a avut insa viata lunga, deoarece, in iarna acestui an, Guvernul s-a gandit ca daca va suspenda pe un an aceasta taxa va mai calma protestele populare din Piata Universitatii, unde una dintre scandari era impotriva noii taxe auto. Taxa a fost suspendata, manifestarile au continuat, iar Guvernul si-a depus mandatul.

Guvernarea a fost preluata de Ungureanu, care nu a mai modificat sistemul taxei auto, dar nu pentru ca ar fi simtit penibilul situatiei si haosul provocat periodic in piata, ci pentru ca nu a mai apucat sa adopte decizii in acest sens, fiind inlocuit de Guvernul USL.

Acum, premierul Ponta anunta ca sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi din nou modificat, incepand cu anul viitor, prin revenirea la vechea idee, parca uitata, din 2006: inlocuirea taxei de prima inmatriculare cu o taxa de mediu, calculata in functie de nivelul de poluare.

Pariurile legate de intervalul in care aceasta virtuala taxa de mediu nu va fi modificata sunt deschise.