Propunerile sunt incluse intr-un proiect de ordin al ministrului Transporturilor si Infrastructurii, care modifica prevederile unui act similar din 2010, potrivit Mediafax.

"Avand in vedere perioada 2009-2011, in care tarifele nu au fost actualizate, in contextul in care cursul euro/leu a crescut cu circa 3% fata de valorile medii ale anilor 2009 si 2010, iar indicii IPC pentru servicii au crescut in perioada 2009-2010, propunem actualizarea tarifelor de trecere pentru podurile dunarene de la Giurgeni-Vadul Oii si Fetesti-Cernavoda. Nivelul tarifelor care a stat la baza calculelor actuale este cel aprobat prin CA al CNADNR in anul 2004 si transpuse prin denominare in Ordinul MTCT nr. 1.702 din anul 2005, fara TVA, la care s-a aplicat indexarea si apoi TVA. S-a stabilit ca baza de calcul nivelul tarifelor din anul 2005, deoarece prin indexari multiple rezulta valori finale mai mari si pentru ca trebuie sa existe o baza de calcul nealterata de calcule intermediare. Aplicand indicii preturilor de consum pentru perioada 2005 - 2011 si rata inflatiei prognozate pentru anul 2012, rezulta ca tarifele valabile in anul 2005 trebuie actualizate printr-un coeficient de +1,7007", se spune in referat.

Astfel, in prima etapa tarifele vor fi majorare cu aproximativ 10%, urmand ca incepand de la 1 aprilie 2013 acestea sa creasca pana la nivelul maxim indexat.

In cazul podului Giurgeni - Vadul Oii, taxa pentru o trecere in cazul autoturismelor si vehiculelor cu masa totala maxima autorizata mai mica sau egala cu 3,5 tone va creste de la 9 lei (TVA inclusa) la 10 lei in prima etapa si la 11 lei in cea de-a doua. Pentru podul Fetesti - Cernavoda, costul unei treceri pentru acelasi tip de autovehicul va urca de la 11 lei (TVA inclus) la 12 lei, respectiv la 13 lei, in etapa a doua.
"Intrucat o crestere a tarifelor va avea un impact negativ economico - social asupra operatorilor de transport si asupra persoanelor fizice, propunem aplicarea tarifelor indexate in doua etape, concomitent cu unele facilitati", potrivit sursei citate.

Una dintre facilitati prevede ca tarifele pentru autoturisme si autovehicule de transport marfa cu masa totala maxima autorizata mai mica sau egala cu 3,5 tone vor fi diminuate cu 20% pentru un numar de 20 de treceri, valabile pana la 31 decembrie a fiecarui an.

"Tarifele propuse pentru autoturisme si autovehicule de transport marfa cu mtma <= 3,5 tone, detinute sau utilizate in baza unui drept legal de catre riverani, sunt valabile la achizitia unor bilete Matca – Cupon preplatite, personalizate cu numarul de inmatriculare al vehiculului detinut de riveran, cu valabilitate de 3 luni, si achitate anticipat cu cel mult 30 de zile. Prin riveran se intelege persoana fizica ce are domiciliul situat de o parte a cursului Dunarii si locul de munca / teren agricol detinut in baza unui titlu de proprietate de cealalta parte a cursului Dunarii si care utilizeaza podul pentru a se deplasa la/de la serviciu/teren agricol - de la/la domiciliu. Calitatea de riveran se recunoaste numai pentru persoane fizice, in baza unei adeverinte emise de angajator sau de administratia publica locala prin care se atesta detinerea unui teren agricol de cealalta parte a cursului Dunarii, reinnoita la fiecare achizitie de bilete, si in baza adresei de domiciliu din actul de identitate", se arata in referat.

Modelul biletului Matca - Cupon si procedura de emitere, gestionare si control vor fi stabilite de DRDP Constanta.

Citeste si:

Totodata, tarifele propuse pentru celelalte categorii de vehicule (comerciale), de transport marfa si persoane, au valoarea redusa cu 13% pentru un numar de 20 de treceri valabile pana la 31 decembrie a fiecarui an.

O alta facilitate este introducerea unei zile pe an, numita "Ziua Podului", in care autoturismele si autovehiculele de transport marfa de pana la 3,5 tone pot trece fara plata tarifului. "Ziua Podului" va fi 23 decembrie pentru Giurgeni si 15 mai pentru Fetesti.

Proiectul prevede si eliminarea tarifului prevazut pentru motociclete, avand in vedere ca ponderea trecerilor prin statiile de taxare ale acestor categorii de vehicule este foarte scazuta, de aproximativ 0,2 % din numarul total de vehicule inregistrate in baza de date, se arata in document.

Pentru podul peste Dunare in sensul Giurgiu - Ruse, tarifele sunt exprimate in euro iar MTI a decis mentinerea acestora la valorile actuale.
In schimb, si in cazul acestui pod institutia propune o zi fara plata tarifului (20 iunie) si aceleasi reduceri pentru trecerile multiple si preplatite.

Proiectul completeaza si lista vehiculelor exceptate de la plata tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor de interes national cu cele specializate, inclusiv vehiculele care efectueaza transportul acestora, care participa la actiuni de deszapezire sau in situatii de urgenta, calamitate, dezastre naturale, cauzate de fenomene meteorologice deosebite, comunicate de Administratia Nationala de Meteorologie prin cod portocaliu sau rosu.

"Aceasta modificare este necesara in vederea eliminarii problemelor intampinate la interventia vehiculelor specializate in cazul unor fenomene meteorologice deosebite ca cele din lunile ianuarie si februarie 2012", se mai arata in referatul de aprobare al proiectului.