Vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale noi nu vor depasi anul acesta 85.000 de unitati, nivel cu 77% mai mic decat in 2007, anul premergator crizei, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
"Dupa cinci ani de scaderi consecutive si la un volum total al pietei de maxim 85.000 unitati (autoturisme + vehicule comerciale), cat probabil se va inregistra in acest an, vom consemna in 2012 o scadere de 77%, comparativ cu anul premergator crizei (2007) si un nedorit loc intai in acest clasament, pe plan european", considera APIA.

Piata auto a scazut in primele zece luni cu peste 20%, la 72.992 unitati, livrarile fiind sustinute in aceasta perioada de achizitiile facute de companii, reprezentand 69% din total.

Livrarile de autoturisme noi au inregistrat o scadere de 23,3% in perioada ianuarie-octombrie, la un volum de 60.446 unitati.

Potrivit APIA, achizitiile facute de persoanele fizice (31% din total) s-au diminuat cu 55% comparativ cu anul trecut.

"A continuat sa se manifeste efectul negativ al importurilor masive de vehicule rulate, care, la un volum de aproximativ 138.000 unitati la autoturisme si 35.500 la vehicule comerciale, au o crestere de 82%, respectiv 49% fata de 2011. La aceste cifre, trebuie remarcat faptul ca la fiecare autoturism nou vandut in Romania au fost aduse alte doua rulate si ceea ce este mai grav, ca peste 60.000 (45%) dintre acestea din urma sunt mai vechi de 10 ani, adica tot atatea cate autoturisme noi s-au vandut prin retelele nationale ale producatorilor autohtoni si externi", spune APIA.

La autoturisme, in primele zece luni din 2012 topul pe marci este format de Dacia, cu 16.384 unitati vandute (27,1% din total), urmata de Volkswagen (6.770 unitati/ 11,2%), Skoda (5.431 unitati/ 9%), Ford (4.091 unitati/ 6,8%), Renault (4.050 unitati/ 6,7%) si Hyundai (2.791 unitati / 4,6%).

In functie de provenienta, vanzarile de autoturisme din productia interna au scazut cu 32%, iar cele din import cu 19,5%.

Pe modele, pe primul loc este Dacia Logan (vanzari totale de 8.154 unitati), urmat de Dacia Duster (4.558 unitati), Skoda Octavia (2.903 unitati), Renault Clio si Logan MCV.

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare, acestea au inregistrat in perioada ianuarie-octombrie o scadere de 1,4%. Pe marci, primele locuri sunt ocupate de catre Dacia, Ford, Renault, Volkswagen si Fiat, acestea acoperind impreuna peste 68% din totalul pietei.
In luna octombrie au fost fabricate 38.978 autovehicule, iar in perioada ianuarie-octombrie au fost produse 278.131 de unitati, in scadere cu 2% fata de primele zece luni din 2011.

"In interiorul acestei cifre remarcam o crestere destul de redusa inregistrata la autoturisme (+2,1%), dar si o scadere importanta (-49,9%) a productiei de vehicule comerciale", potrivit APIA.

La export a fost inregistrat un avans de 4,8% in primele zece luni, la un volum total de 269.263 unitati. Avansul a fost sustinut de autoturisme (+9,6%, la 259.154 de unitati), vehiculele comerciale inregistrand in schimb un declin de 50,5% (10.109 unitati).

Aproximativ 97% din autovehiculele produse in Romania sunt livrate la export.

Cel mai vandut model la export in luna octombrie a fost in continuare Dacia Duster (11.796 unitati), urmat de Ford B-MAX (11.481 unitati), Dacia Logan (5.581 unitati) si Dacia Sandero (4.201 unitati).
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri