Asociatia solicita aplicarea modelului german prin stabilirea unei taxe anuale, suportata de proprietarii de autovehicule, corelata cu puterea de cumparare din Romania, care sa tina cont de clasa de poluare, tipul de motorizare si capacitatea cilindrica, scrie Mediafax.

Astfel, UNTRR propune renuntarea la taxa auto, iar impozitul anual sa ramana neschimbat la Euro 5, dar sa fie diferentiat pentru celelalte categorii: 10% din cuantumul in vigoare la Euro 4, 15-20% la Euro 3, 30-50% la Euro 2, 50-100% la Euro 1 si 100-200% la NonEuro. Modificarile ar urma sa fie operate treptat, in urmatorii ani.

"In 2011 din taxa de poluare auto s-au incasat 365 milioane lei, iar in 2012 estimarea este ca incasarile au fost mai mici cu 25-30%, adica 260-270 milioane lei", se arata intr-un comunicat al UNTRR.

Transportatorii propun si stimularea achizitiilor autovehiculelor noi prin reducerea valorii rovinietei pentru vehiculele Euro 6 cu 50%, Euro 5 cu 40%, Euro 4 cu 30%, Euro 3 cu 20% si Euro 2 cu 10%.

"Avand in vedere ca astfel de masuri vor fi aplicate pe un parc de circa cinci milioane de autoturisme (din care aproape un milion au peste 14 ani) si 111.000 autovehicule comerciale de transport marfuri peste 3,5 tone si 23.000 autovehicule transport persoane peste 1+8 locuri, aducand substantiale venituri anuale catre buget, UNTRR propune majorarea primei de casare, instituita prin Programul Rabla, la echivalentul a 1.500 de euro pentru a stimula in mod eficient innoirea parcului auto din Romania", potrivit sursei citate.

UNTRR recomanda instituirea unei prime de casare similare pentru autovehiculele comerciale de transport persoane si marfa, avand in vedere ca acestea sunt mijloace de productie.

Citeste si:

Potrivit transportatorilor, mentinerea unei taxe unice la inmatriculare "va aduce haos" in evidentele proprietarilor de autovehicule, iar tranzactiile se vor realiza fara sa mai fie declarate oficial, pentru evitarea taxarii.

"De asemenea trebuie avut in vedere ca o taxare unica nu este sustenabila ecologic pe termen lung. Un autovehicul inmatriculat in 2007 in Romania si taxat pentru norma Euro 3, atunci una dintre cele mai putin poluante, dupa standardul din 2012 nu mai este printre cele mai ecologice, dar va polua multa vreme, fara sa mai plateasca nimic!!! Plata anuala asigura o diferentiere progresiva functie de cele mai ecologice norme de poluare pe termen lung, fara sa genereze niste eforturi financiare uriase utilizatorilor si implicit fara sa mai genereze cautarea unor solutii care duc la pierderea completa a oricarei taxe de catre statul roman (inmatriculari in tari vecine sau alte solutii locale)", se mai arata in comunicat.

UNTRR este o organizatie fondata in 1990, care a inregistrat pana in prezent peste 13.000 de membri.

Premierul Victor Ponta a anuntat ca taxa de prima inmatriculare auto va fi inlocuita cu un "timbru de mediu" pentru care proprietarii de vehicule vechi si poluante vor plati mai mult, iar detinatorii de vehicule noi vor plati mai putin sau chiar deloc in cazul masinilor hibride electrice.

Suspendata de fostul Guvern doar pana la inceputul acestui an, taxa de prima vanzare auto este din nou obligatorie incepand cu 1 ianuarie.