Transportatorii sustin ca, in prezent, transportul judetean si interjudetean de pasageri este "paralizat de incompetenta si iresponsabilitate", potrivit FORT.

In opinia celor de la FORT, transportul rutier de pasageri din Romania se confrunta cu "cea mai mare criza din ultimii cinci ani, ca urmare a deciziei de suspendare a atribuirii traseelor si curselor judetene si interudetene".

In comunicatul FORT se arata ca in toamna anului trecut, Ministerul Transporturilor (MT) si Ministerul Administratiei si Internelor (MTI) au stabilit calendarul atribuirii, criteriile valabile pentru licitatia electronica, precum si punctajul oferit firmelor participante, in acest sens fiind emise o serie de acte normative, sub forma unor ordine de ministru.

Reprezentantii FORT subliniaza ca, la sedintele de dialog social in care au fost dezbatute ordinele in baza carora urma sa aiba loc licitatia electronica, au atras atentia si au incercat sa modifice "prevederile neprincipiale si fara baza legala, insa, din orgoliu si neprofesionalism, factorii responsabili din cele doua ministere au insistat in a promova actele normative fara a tine cont de amendamente".

Transportatorii mai sustin ca, pentru a se pregati de licitatie si a raspunde cerintelor din criteriile de punctaj, agentii economici din transportul de pasageri au facut un efort investitional la nivel national ce depaseste, conform estimarilor FORT, 300 de milioane de euro.

Astfel, arata sursa citata, firmele de profil au facut leasing-uri si credite bancare, omologari de tip, clasificari, instalari de aer conditionat, recarosari, inspectii tehnice periodice, depasind multe alte "bariere" birocratice, insa instantele din Galati si Pitesti au suspendat aplicarea ordinelor respective.

Citeste si:

"Extrem de grav este faptul ca decizia instantelor de judecata a fost cunoscuta de reprezentantii MAI si MTI inca 18 decembrie 2012, fara insa ca cei responsabili sa miste vreun deget pentru a evita situatia actuala", mai spun reprezentantii FORT, in comunicatul citat.

In prezent, sustin transportatorii, investitiile lor sunt "in aer", iar cei responsabili "aplica politica strutului, lasand in ceata o intreaga industrie reprezentata de transportul rutier de pasageri", potrivit comunicatului.

In acest context, FORT solicita public ministerelor de resort "sa corecteze urgent actele normative in speta, reluand calendarul atribuirii in sistem electronic a traseelor si curselor".

"In cazul in care situatia nu va fi urgent corectata, transportatorii membrii FORT, ce reprezinta peste 75% din piata de transport, vor demara proteste la nivel national, ce se vor concretiza prin oprirea intregii activitati de transport, inclusiv in autogari", se arata in incheierea comunicatului.

Reprezentantii transportatorilor au precizat ca numarul companiilor de transport pasageri este de aproximativ 3.000, iar un protest al acestora ar avea efecte majore.

"Peste 80 la suta dintre clientii acestor firme, cel putin pe transportul judetean, sunt navetisti, care ar insemna ca nu vor mai ajunge la serviciu", au mai spus acestia.