"APIA are ca obiectiv un avans de 5% al pietei in 2013, printre masurile de stimulare necesare numarandu-se realizarea unui mix de instrumente financiare pentru stimularea achizitiei si detinerii de autovehicule cat mai putin poluante, fiscalizarea activitatii de comercializare a autovehiculelor derulate de persoane fizice, corectarea disfunctionalitatii Programului Rabla sau cresterea deductibilitatii TVA si amortizarii pentru autovehiculele conduse in scopuri economice”, a declarat Ernest Virgil Popovici, presedinte APIA, potrivit Mediafax.

Livrarile de autoturisme au consemnat in 2012 o scadere de 23,7%, pana la 72.179 de unitati, iar vanzarile de vehicule comerciale s-au diminuat cu 7,4%, la 14.076 de unitati.

Persoanele fizice au generat 30% din vanzari, diferenta fiind reprezentata de achizitiile facute de companii.

"Continua sa se manifeste asupra pietei impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate, care la un volum de aproximativ 175.000 de unitati la autoturisme si 43.000 la vehicule comerciale, au o crestere de 85%, respectiv 40% fata de 2011. La aceste cifre rezulta ca la fiecare autoturism nou vandut in Romania au fost aduse alte doua rulate. (...) Peste 76.000 (44%) dintre acestea din urma sunt mai vechi de zece ani", se arata intr-un comunicat al asociatiei.

Topul pe marci al vanzarilor de vehicule noi este condus de Dacia (19.948 de unitati, respectiv 27,6% din total), urmata de Volkswagen (11,1%), Skoda (8,7%), Renault (6,6%), Ford (6,5%) si Hyundai (4,6%).

Pe modele, clasamentul este format din Dacia Logan (9.780 de unitati), Dacia Duster (5.346 unitati) si Skoda Octavia (3.350 unitati).

Citeste si:

In functie de tipul de combustibil, piata este impartita aproape egal intre masinile echipate cu motoare diesel (51,3%) si cele cu benzina (48,7%).

Productia de autovehicule a crescut anul trecut cu 0,8%, la 337.765 de unitati, cu o crestere de 5,3% la autoturisme si o scadere de 55% la vehicule comerciale.

Exporturile au inregistrat in 2012 o crestere de 8,5%, la 330.942 de unitati, sustinuta de autoturisme, care au avut un avans de 13,7%. In schimb, la vehiculele comerciale s-a inregistrat o scadere de 55,% comparativ cu 2011.

Cel mai bine model vandut la export a fost Dacia Duster (135.189 de unitati), urmat de Sandero (71.925 unitati), Logan (48.250 unitati), Logan MCV (34.929 unitati) si Ford B-Max (30.540 unitati).

APIA considera ca situatia dificila a pietei este cauzata de derularea defectuoasa a Programului Rabla (demaraj intarziat, fonduri insuficiente, intarzieri la plata), impactul redus al taxei pe emisiile poluante pentru stimularea achizitiilor noi, restrangerea creditarii si deductibilitatii partiale a TVA, la care se adauga din acest an si limitarea amortizarii autoturismelor.