In urma scaderii cuantumului taxei pentru aceste masini, este foarte posibil ca importurile sa creasca considerabil, tinand cont si de puterea mica de cumparare a majoritatii romanilor.
“O alta problema este data de faptul ca cel care va fi nevoit sa plateasca taxa este cumparatorul masinii, cel care (inca) nu a poluat, deci principiul “poluatorul plateste” ramane pur teoretic, el neaplicandu-se in practica”, mai spune Gavrila.
Potrivit dreptului Uniunii Europene, care are aplicabilitate directa si prioritara in legislatia romana, este interzis statelor membre sa aplice produselor altor state membre impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica produselor nationale similare, fiind interzisa si aplicarea unor impozite interne de natura sa protejeze indirect alte sectoare de productie.
“Avand in vedere ca si acest asa-zis timbru de mediu se va aplica tot la prima inmatriculare a unui autoturism, apare in mod evident natura protectionista din punct de vedere fiscal a acestei taxe. Astfel, este foarte posibil ca noua taxa sa genereze dispute legale si procese, iar denumirea de "timbru de mediu" nu va impiedica instantele sa constate ca aceasta taxa nu poate constitui o exceptie – intemeiata pe aspecte ce tin de protectia mediului – de la aplicarea principiului liberei circulatii a bunurilor in cadrul Uniunii Europene”, mai spune Gavrila.
Noul timbru de mediu duce la o crestere in medie de circa 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3 si o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro. In ceea ce priveste tehnologiile Euro 5 nivelul taxei va fi asemanator cu cel din prezent.
Taxa va fi insa calculata diferit pentru masinile cu motoare pe benzina si pentru cele cu motoare diesel, conform ultimelor declaratii ale ministrului Mediului.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: