"Pe ansamblul pietei, livrarile totale (autoturisme si vehicule comerciale) au inregistrat o scadere de 3,8% fata de anul trecut. In interiorul acestei scaderi, avem autoturismele cu - 5,9%. Situatia nu este diferita de ceea ce se intampla pe plan european, unde in primele doua luni din 2013 s-a inregistrat o scadere generala de 8,3% a numarului de autoturisme inmatriculate (cele mai mari scaderi procentuale fiind in Portugalia -48%, Grecia -26%, Franta -20% si Italia - 18%). In Romania, in continuare in luna februarie, vanzarile au fost sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (81% din total), cele catre persoanele fizice reprezentand doar 19% din total", se arata intr-un comunicat al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Vanzarile de autoturisme s-au plasat la 7.547 de unitati, fata de 8.017 unitati vandute in primele doua luni din 2012. Comparativ cu luna ianuarie, vanzarile de autoturisme au avansat in februarie cu 26,4%, potrivit Mediafax.

La autoturisme, topul pe marci este condus dupa primele doua luni de Dacia, cu 1.927 unitati vandute (25,5% din total), urmata de Skoda (808 unitati/ 10,7%), Volkswagen (759
unitati/ 10,1%), Renault (492 unitati /6,5%), Ford (435 unitati/ 5,8%) si Hyundai (407 unitati/ 5,4%).

Pe modele, Dacia Logan ramane pe primul loc, urmat de Duster, Skoda Octavia, Sandero si Renault Clio.

"Vanzarile au fost sustinute in continuare de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (81% din total), cele catre persoanele fizice reprezentand doar 19%. In plus, continua sa se manifeste impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate, care, la un volum de aproximativ 34.000 unitati la autoturisme si 7.500 la vehicule comerciale, au o crestere de 49%, respectiv 16% fata de 2012. Din aceste cifre, rezulta ca la fiecare autoturism nou vandut in Romania au fost aduse alte patru rulate, si mai grav fiind faptul ca 20.837 (peste 60%) dintre acestea din urma sunt mai vechi de 10 ani, adica de trei ori mai multe decat s-au vandut noi prin retelele nationale ale producatorilor autohtoni si importatorilor autorizati", se spune in comunicat.

Asociatia arata ca in acest context, initiativa Guvernului de a introduce timbrul de mediu este binevenita, obiectivul declarat al acestuia fiind de a filtra, pe cat posibil, autovehiculele poluante.

Conceptul este, de asemenea, in linie cu recomandarile Comisiei Europene, dar, pentru a-si produce efectele asteptate, reprezentantii APIA considera ca va trebui dublat de un nou concept al impozitului anual care, pe langa achizitie (timbrul de mediu), sa stimuleze si detinerea unui autovehicul cat mai putin poluant.

Citeste si:

Productia a inregistrat in luna februarie o crestere de 5,3% fata de ianuarie, iar in primele doua luni a urcat cu 18,9%, la 71.668 unitati, fiind reprezentata aproape integral de autoturisme, care au consemnat un avans de 27,3% (71.666 unitati).

Volumele cele mai mari in intervalul ianuarie-februarie au fost inregistrate de Dacia Duster (23.204 unitati), model urmat de Dacia Sandero (18.163 unitati), Dacia Logan (16.638 unitati) si Ford B-MAX (13.661 unitati).

La export s-a inregistrat in primele doua luni o crestere generala de 10,6% comparativ cu anul trecut, la 58.026 unitati. Acest avans se datoreaza in exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza un plus de 17,8%.

Cel mai exportat model in luna februarie a fost Dacia Duster (12.479 unitati), urmat de Sandero (9.490 unitati) si B-MAX (7.372 unitati), ordinea fiind aceeasi si in primele doua luni.
In functie de tipul de combustibil, in primele doua luni din acest an a scazut ponderea autoturismelor cu motoare diesel, care au ajuns la 59% din piata, fata de 64% in aceasi perioada a anului trecut.

APIA considera ca pe termen scurt (2-3 luni), evolutia pietei depinde intr-o masura importanta de impactul noilor reglementari (timbrul de mediu, Programul Rabla, limitarea deductibilitatii amortizarii).

"Timbrul de mediu si Programul Rabla ar trebui sa stimuleze (intr-o oarecare masura) vanzarile catre persoanele fizice, in timp ce limitarea deductibilitatii amortizarii, dimpotriva, sa puna presiune pe vanzarile catre persoanele juridice. Ori, in condițiile in care pe primele doua luni piata a fost sustinuta in proportie de peste 80% de catre persoanele juridice, este foarte posibil ca asteptatul impact pozitiv al celor doua initiative ale Ministerului Mediului sa fie in mare masura anulat de limitarea deductibilitatii amortizarii achizitiei de mijloace de transport", se arata in comunicat.

Vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale noi au scazut cu 20,9% anul trecut, la 87.505 de unitati, una dintre cele mai mari din UE, potrivit datelor furnizate la inceputul lunii februarie de APIA, care anunta la vreme respectiva ca spera, totusi, la un avans de 5% in 2013.