Prima investitie facuta de Ford la Craiova a fost de 180 de milioane de euro pentru motorul de 1 litru EcoBoost care a intrat in productie in noiembrie 2012, iar cea de-a doua, de 50 milioane euro, a fost pentru propulsorul de 1,5 litri EcoBoost 180 Cai Putere, a carei productie a inceput in aprilie 2013.

Uzina de Motoare Ford Craiova arata exemplar, totul functioneaza in stilul fabricilor vizitate in strainatate, chiar de la intrare ne putem imagina ce urmeaza dupa ce citim afisul "Va rugam inchideti usa, praful afecteaza procesul de productie".

Afisul pus de Ford avea sa ne arate mai tarziu ca fabrica este o farmacie robotizata, cu putini angajati, circa 300 pe tura dupa estimarile noastre, avand in vedere ca aici lucreaza aproape 1.000 de persoane in doua-trei schimburi.

Programul la Uzina de Motoare Ford Craiova incepe dimineata la 8 si se termina la 16, timp in care angajatii lucreaza 7 ore si 24 de minute. Din doua in doua ore angajatii au o pauza, in spatiile special amenajate din loc in loc in mijlocul procesului de fabricatie. Prima pauza de 8 minute este la 10 dimineata, pauza cea mai mare este la pranz, de 20 de minute, iar cea de-a treia pauza este la 14:20, de 8 minute. Angajatii au mese cu scaune, vestiare cu cheie, masini de cafea, cuptor cu microunde, frigidere, apa curenta. Cei 1.000 de angajati lucreaza in doua schimburi pe asamblare si trei pe uzinare.

Pentru a-si perfectiona angajatii din Uzina de Motoare, Ford a cheltuit cu acestia circa trei milioane de euro.

Piesele pentru motoarele de la Craiova sunt brute, vin de la turnatorii din diverse tari din Europa, iar aici prind forma. Transportul pentru vibrochen, o piesa mai fragila din motor se face cu roboti, pe deasupra, iar pentru celelalte linii de bloc motor si de chiuloasa transportul este manual.

In prezent, Ford realizeaza la Craiova circa 1.000 de motoare pe zi, atat 1 litru EcoBoost cat si 1,5 litri EcoBoost, insa capacitatea medie, la 85% eficienta, este de 1.545 de motoare, iar cea maxima de 1.800 de unitati. Din noiembrie si pana acum au fost produse la Craiova in jur de 100.000 de motoare EcoBoost.

Ford ar putea produce la Craiova chiar si un al treilea sau un al patrulea motor, insa ar creste complexitatea si ar aparea dificultati cu spatiul. Desi la prima vedere am spune ca se produc aici doar doua motoare, in realitate defapt sunt 22 de variante, pentru ca motoarele de 1 litru si 1,5 litri difera, pot fi cu aer conditionat, fara aer conditionat, pentru cutii manuale sau automate, iar in functie de tara motorul are anumite elemente diferite, de exemplu pentru o zona cu umiditate are alte cablaje, iar motorul de 1 litru are trei versiuni de putere, 100 CP, 120 CP, 125 CP.

Citeste si:

Pentru a verifica aceste motoare, Ford a investit in aparatura pentru testare la rece in locul testarii la cald care da o gramada de noxe in atmosfera. Prin testarea la rece a motoarelor se verifica mai multe elemente, printre care presiunea la compresie, senzorul de la aprindere, axul cu came. Toata operatiunea dureaza circa 2 minute de motor. Doar 5% din productie sunt motoare testate la cald, in jur de 90 de secunde de propulsor.

Intregul proces de productie este in sistem, parametrii fiecarui motor sunt inregistrati.

Noul motor EcoBoost de 1,5 litri cu bloc-motor din aluminiu si doua axe cu came vine cu galeria de admisie integrata in chiulasa. Noul motor este preconizat a oferi aceleasi performante in materie de putere si cuplu ca si actualul motor Ford EcoBoost de 1,6 litri, in acelasi timp asigurand un consum si emisii de CO2 mai mici.

Motorul EcoBoost de 1,5 litri este primul motor Ford care incorporeaza un ambreiaj controlat de calculator pe pompa de apa actionata de curea, ceea ce imbunatateste si mai mult eficienta, reducand timpul de incalzire. A fost adaugat si un radiator cu racire pe apa pentru o alimentare mai eficienta a motorului cu aer.

Noul motor va fi mai intai introdus pe piata chineza pe noul Ford Mondeo, model ce va fi lansat la finalul acestei luni la Salonul Auto de la Shanghai 2013. Ulterior, noul motor de 1.5 l EcoBoost va echipa modelul Fusion in America de Nord in cursul acestui an, respectiv noul Mondeo in Europa. Pana la finalul acestui an, aproape 80% din modelele companiei la nivel mondial vor fi echipate cu tehnologia EcoBoost.

In total, Ford a investit peste 800 de milioane de euro in uzina de motoare si vehicule de la Craiova.

Ford Romania a donat luna aceasta Universitatii din Craiova, Facultatea de Mecanica doua automobile Ford B-MAX si doua motoare EcoBoost de 1 litru, de care vor beneficia studentii in cadrul cursurilor practice.