"Parteneriatele public-private sunt proceduri periculoase, dar absolut necesare pentru dezvoltarea infrastructurii intr-o tara care nu poate sa-si dezvolte infrastructura rutiera si feroviara doar prin fonduri europene. Nu ne ajung acesti bani", a declarat ministrul Transporturilor, potrivit Mediafax.

El a precizat ca, in cadrul intalnirii de saptamana trecuta cu comisarul europeana pentru politica regionala Johannes Hahn, a abordat inclusiv subiectul PPP, discutiile vizand posibilitatea intoarcerii banilor prin taxe de autostrada sau perioada optima in care trebuie derulat un contract de acest tip.

"Discutiile au fost cu privire la perioada optima, care, dupa parerea mea si dupa parerea dumnealui, este in jur de 10-15 ani, si despre gasirea solutiilor de rezolvare a riscurilor in alt mod decat punand taxe de autostrada", a afirmat Fenechiu.

Cele trei modele de finantare a autostrazilor

El a afirmat ca in Europa sunt trei modele in ceea ce priveste autostrazile, respectiv cel nordic, unde acestea sunt gratuite, central-european, unde se plateste o taxa fixa pe un numar de zile, respectiv vinieta, si cel mediteranean, unde platesti autostrada "aproape mai mult decat carburantul".

"Sub nicio forma nu cred ca pentru Romania este binevenit acest model sudic. Am retineri si daca e binevenit modelul cu vinieta, dar oricum noi trebuie sa discutam despre o vinieta fixa si posibilitatea circularii gratuite pe autostrazi. Pentru aceasta trebuie sa fim inventivi si sa gasim alte moduri de finantare. Sper din toata inima sa va facem o surpriza in urmatoarea perioada", a mai spus Fenechiu.

Citeste si:

Solicitat sa explice cum va convinge un investitor sa aloce bani in acest context, el a afirmat: "Daca v-as da dumneavoastra exemplul cum conving un investitor, as face cea mai mare greseala a vietii. Lasati-ma sa-l conving si dupa aceea va spun cum l-am convins!".

Fenechiu a mai fost intrebat daca sustinerea statului intra in aceste calcule si a raspuns ca partial da, dar nu intr-un mod direct.
Reprezentantii CE apreciaza ca Romania trebuie sa aiba o abordare "foarte precauta" in identificarea partenerilor privati si modelelor de parteneriat in cazul PPP, considerand ca evaluarile privind posibilitatea recuperarii investitiei au o acuratete redusa, in special pentru infrastructura rutiera.

Context

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, s-a intalnit joi, la sediul Comisiei Europene, cu Johannes Hahn, comisar pentru politica regionala si vicepresedinte CE, unde s-au discutat solicitarile Romaniei privind nevoile imediate si pe termen lung in domeniul dezvoltarii infrastructurii de transport, absorbtia fondurilor structurale si ridicarea presuspendarii Programului Operational Sectorial Transport (POS-T).

"In ceea ce priveste dezvoltarea proiectelor de autostrazi prin parteneriat public privat (PPP), reprezentantul Comisiei a sugerat ca Romania sa aiba o abordare foarte precauta in identificarea partenerilor privati si modelelor de parteneriat. Datorita faptului ca perioada de rambursare depaseste 10 ani, in opinia Comisiei evaluarile privind posibilitatea recuperarii investitiei au o acuratete redusa, in special pentru proiectele de infrastructura rutiera. A fost amintita situatia Portugaliei, ca exemplu al nereusitei acestui gen de proiecte", se arata intr-un comunicat transmis vineri de Ministerul Transporturilor.

Autoritatile romane au anuntat pana in prezent ca intentioneaza sa deruleze mai multe proiecte prin PPP, care ar permite atragerea de fonduri private pentru sustinerea investitiilor.