Grupul italian Fiat ia in calcul mutarea sediului central in Statele Unite dupa ce va finaliza fuziunea cu Chrysler, preferand sa acorde mai multa atentie pietei americane, aflata in plin boom dupa problemele din ultimii ani.
Directorul general al Fiat, Sergio Marchionne, analizeaza mutarea in SUA a sediului din Torino, Italia, unde emblematicul constructor italian de automobile a fost fondat in 1899, au declarat pentru Bloomberg surse apropiate situatiei, scrie Mediafax.

Operatiunile din America de Nord genereaza o parte tot mai semnificativa din veniturile si profitul grupului, cel mai mare producator auto din Italia. Anul trecut, 75% din profitul operational raportat a fost obtinut din America de Nord.

Ideea mutarii Fiat in SUA a fost promovata initial de directorul executiv al Chrysler L. Brooks Patterson intr-o intalnire avuta la Torino cu Marchionne.

"Daca se va materializa, si sper ca se va intampla asta, este o veste buna. Cred ca va contribui la imaginea Motor City (cum este supranumit Detroit - n.r.). Ar fi o lovitura de teatru, un home run, un grand slam", a afirmat seful Chrysler.

Sursele citate au precizat ca Marchionne nu a luat inca o decizie privind mutarea Fiat si ia in calcul mai multe optiuni.

Contactat de Bloomberg, un reprezentant al companiei italiene a refuzat sa comenteze informatiile.

In luna aprilie, Marchionne a declarat ca este in favoarea transferarii listarii bursiere principale a Fiat la New York, de la Milano.
Piata auto din SUA trece printr-o perioada de revenire puternica dupa criza din 2009, cand General Motors si Chrysler au fost restructurare in faliment cu imprumuturi si garantii de la guvernul SUA. Chrysler a fost preluata atunci de Fiat, iar cele doua companii au planificat fuziunea.

Pe fondul crizei din Europa, unde vanzarile auto se afla la minimul ultimilor 20 de ani, Chrysler a devenit principalul motor de crestere si profit pentru Fiat. Grupul a inregistrat anul trecut in Europa pierderi de peste 700 milioane euro.

Mutarea sediului Fiat din Torino ar fi o decizie extrem de controversata in Italia, unde industria este in declin pe fondul recesiunii prelungite si masurilor de austeritate menite sa reduca datoria de stat, care a depasit recent pragul de 2.000 miliarde euro. Somajul este aproape de maximul ultimilor 20 de ani.

Actiunile Fiat au crescut joi cu pana la 2,9%, la cel mai ridicat nivel din 2011, si afiseaza un avans de 44% de la inceputul anului. Grupul are o capitalizare de piata de 6,8 miliarde euro.

Importanta Europei pentru afacerile Fiat a scazut semnificativ dupa preluarea Chrysler in 2009. Anul trecut, operatiunile din Europa au generat numai 24% din veniturile grupului, de 84 miliarde euro. In 2004, la inceputul mandatului de CEO al lui Marchionne, peste 90% din afacerile Fiat erau desfasurate in Europa, iar veniturile se plasau la 27 miliarde euro.

"Europa devine tot mai putin relevanta, ceea ce reflecta abilitatea acestei case de a-si reorienta interesele si resursele catre piete care ofera mult mai mult in privinta randamentului investitiilor", a declarat Marchionne in luna aprilie.

El a precizat totodata ca decizia privind relocalizarae sediului va depinde de accesul la pietele de capital si la posibilitatea de a obtine finantare "la costuri rezonabile".

Sursele citate sustin ca, in orice caz, sediul operatiunilor Fiat din Europa va ramane la Torino, in cladirea Lingotto, inaugurata acum aproape 100 de ani dupa o vizita a fondatorului grupului, Giovanni Agnelli, la fabricile Ford din zona Detroit.

Productia auto la complexul Lingotto a incetat in anii '80, cladirea devenind atunci sediu administrativ.

Planul de restructurare al Fiat prevede revenirea pe profit in Europa in anul 2016 si se bazeaza in principal pe lansarea a 16 modele premium.

Aproximativ 29% din cel 215.000 de angajati Fiat lucreaza in Italia, iar grupul a anuntat ca nu intentioneaza sa reduca personalul in tara.
Inainte ca o decizie privind sediul si listarea la New York sa fie posibila, Fiat trebuie sa preia participatia de 41,5% la Chrysler detinuta de fondul de pensii si asigurari de sanatate al sindicatului United Auto Workers, care reprezinta o mare parte din angajatii marilor produatori de automobile din Detroit.

Fiat si fondul sindicatului se judeca pentru stabilirea pretului la care va fi efectuata tranzactia.

Fiat este cel mai mare angajator privat din Italia. Initial, denumirea companiei a fost un acronim pentru Fabbrica Italiana Automobili Torino. Compania, controlata de industriasii dinastiei Agnelli, a jucat un rol cheie in ascensiunea Italiei ca putere industriala dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, iar modelul Fiat 500 este un simbol al expansiunii economiei.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri