"Avem mari probleme cu importul nefiscalizat de masini second-hand. Pentru ca anul trecut a fost un an electoral sii fiecare a vrut sa fie cat mai marinimos, asta s-a facut pe spinarea industriei auto, care pur si simplu a fost sacrificata pe altarul electoral", a declarat reprezentantul grupului, care are printre activitati si vanzarea de autovehicule, la conferinta "Cheie, contact, sales - Cum relansam industria auto din Romania", scrie Mediafax.

El a aratat ca anul trecut s-a inregistrat o scadere de 18% a vanzarilor de autoturisme noi, la 66.000 unitati, si o crestere "mirobolanta", de 85%, la masinile second-hand, pana la 174.000 unitati, introduse in marea majoritate prin "eludarea TVA", pe persoana fizica.

Piata de masini rulate - peste 1,2 miliarde de euro
"Pe o valoare medie de 7.000 de euro - cam asa se-nvarte piata - daca inmultim cu cele 174.950 de masini, ajungem la o cifra de afaceri de peste 1,2 miliarde de euro, din care statul ar trebui sa colecteze 293 milioane euro TVA. Chiar n-are nimeni nevoie de banii astia?", a spus Sorescu.

Utilizand acelasi calcul, in 2011 valoarea TVA s-ar fi ridicat la 158,7 milioane euro, pentru cele circa 94.500 unitati second-hand vandute.

"Adunate in cei doi ani, ne arata ca Romania da usor la o parte 452 de milioane de euro", a spus el.

Pentru primele patru luni din 2013, cele 70.000 de unitati second-hand introduse pe piata ar genera o TVA de 118 milioane euro, la valoarea medie de 7.000 euro pe tranzactie, potrivit sursei citate.

Citeste si:

Reprezentantul grupului Radacini a aratat ca masinile second-hand sunt importate de "tot felul de dubiosi", intr-o adevarata jungla, in care kilometrii sunt "dati peste cap".

Anul trecut, 72% din autoturismele intrate pe piata au fost rulate, iar in intervalul ianuarie-aprilie 2013, ponderea acestora a ajuns la 81%.

Printre masurile necesare pentru corectarea acestei situatii se numara fiscalizarea vanzarii (TVA platit la intrarea in tara dupa catalog), trecerea in latura penala a schimbarii numarului de kilometri ai masinii, limitarea vechimii masinilor importate la maxim 8 ani si o taxa anuala in acord cu emisia de CO2, facuta astfel incat sa descurajeze o masina mai veche de zece ani, precum si impozitarea persoanelor fizice care fac o afacere din vanzarea de second hand si concurenta neloiala dealerilor autorizati.

Potrivit datelor furnizate de reprezentantul Radacini, la nivelul anului trecut parcul auto numara 4,48 milioane de masini. Dintre acestea, circa 150.000 de unitati aveau o vechime de sub doi ani, 543.000 de 3-5 ani, in vreme ce 2,4 milioane de unitati erau mai vechi de 11 ani.

"Sunt circa 10.000 de service-uri autorizate. Dintre acestea, nu stiu daca 1.000 platesc taxe, pentru ca toate celelalte se mentin la un foarte low level, sunt fara profit sau cu un profit foarte mic, in conditiile in care si acolo, la micul service de cartier, totul se desfasoara la negru", a spus el.