Lucrarile sunt finantate in proportie de 50% de Banca Europeana petru Investitii (BEI), dar din bugetul national nu a fost alocat niciun ban pe acest an pentru executia de lucrari la contractele finantate din imprumutul BEI pentru etapa V de reabilitare a drumurilor nationale, autoritatile redactand un act aditional la contract prin care antreprenorul sa accepte sa execute lucrarea pe tronsonul Craiova-Galicia Mare din surse proprii si sa isi recupereze banii ulterior, scrie Mediafax.

In etapa V de reabilitare a drumurilor nationale au fost cuprinsi pentru reabilitare 596 kilometri de drum national, inclusiv tronsonul Craiova-Galicia Mare, prima sectiune a drumului Craiova-Calafat.

Lucrarile la drumul national Craiova-Calafat au fost impartite in doua sectiuni, respectiv Craiova-Galicea Mare, unde constructor este firma Delta ACM 93, si Galicia Mare-Calafat, unde lucreaza firma greceasca Mochlos.

In urma cu zece zile, la inaugurarea noului pod intre Romania si Bulgaria, Calafat-Vidin, premierul Victor Ponta a declarat ca a convocat conducerea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) pentru discutii privind stadiul lucrarilor la drumul national Craiova-Calafat, care trebuie sa preia traficul rutier de pe acest pod, si a aratat ca, daca firmele de constructie nu pastreaza ritmul, contractele vor fi reziliate.

"De la Craiova pana aici sunt doua segmente ale drumului; la amandoua se lucreaza, nu s-a lucrat extraordinar de bine, i-am luat din nou de la capat, daca nu pastreaza ritmul, o sa reziliem contracte, dar sper sa nu, pentru ca dupa aceea pierdem timpul cu licitațiile, așa incat avem toate asigurarile – vorbesc de cei de la CNADNR. E foarte rau (drumul-n.r.) și tocmai de aceea am chemat conducerea CNADNR, e și domnul director general aici, și cu ambele firme s-a discutat, s-a facut eșalonarea", a spus atunci Ponta, adaugand ca se doreste ca acest drum sa fie realizat in regim de autostrada, cu finantare UE.

Saptamana trecuta, in sedinta de guvern si in fata presei, premierul Ponta i-a spus ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructura, Dan Sova, in subordinea caruia lucreaza CNADNR, sa aiba grija "sa se lucreze cu adevarat" pe tronsonul Craiova-Calafat.

Un document guvernamental releva insa ca, de la bugetul pe 2013, pentru tronsonul Craiova -Galicia Mare nu a fost alocat niciun ban, iar autoritatile au redactat un act aditional la contract prin care antreprenorul sa accepte sa execute lucrarea din surse proprii si sa isi recupereze banii undeva in prima parte a anului viitor. Pentru tronsonul Galicia Mare-Calafat, Guvernul a alocat o suma infima, de 5 milioane lei, iar lucrarile sunt efectuate in proportie de 2%.

Citeste si:

Guvernul a transmis deja notificari in acest sens catre constructori privind bugetul alocat.

Legea bugetului prevede, la articolul 28, ca, in termen de 30 zile calendaristice de la aprobarea bugetului de stat, precum si de la aprobarea rectificarilor bugetare anuale, ordonatorii de credite au obligatia de a notifica prestatorilor, executantilor si furnizorilor valoarea maxima in limita careia pot fi executate lucrari, prestate servicii si livrate bunuri, valoare calculata ca diferenta intre creditele bugetare si sumele aferente platilor restante, precum si de a intocmi si de a actualiza impreuna cu acestia graficele de executie/livrare, atat fizice, cat si valorice, anexe la contracte, aferente anului 2013, in functie de valoarea maxima calculata.

"In cconformitate cu prevederile articolului 28 din Legea bugetului, au fost transmise notificari referitoare la faptul ca, in anul 2013, bugetul alocat pentru executia de lucrari la contractele finantate din imprumutul BEI - etapa V de reabilitare a drumurilor nationale este 0 lei. Astfel, pentru contractul de lucrari privind reabilitarea DN 56 Craiova-Galicia Mare, bugetul alocat pentru executia lucrarilor in anul 2013 este 0 lei, stadiul fizic al contractului fiind 25% (lucrari executate in 2012). In prezent, este in curs de semnare un act aditional prin care antreprenorul a fost de acord sa execute lucrarile de constructie din surse proprii, urmand ca plata acestor lucrari sa fie facuta in primul trimestru al anului 2014", se arata in documentul guvernamental redactat la finele lunii mai.

In acelasi document se afirma ca pentru lucrarile de reabilitare a tronsonului Galicia Mare-Calafat, a doua sectiune a intregului drum, bugetul alocat in acest an este de doar 5 milioane lei, stadiul fizic al contractului fiind astfel de 2%, in conditiile in care ordinul de incepere a lucrarilor a fost emis in septembrie anul trecut. Lucrarile de extindere a partii carosabile au inceput la 20 mai acest an.

Cele doua tronsoane ale DN 56 Craiova-Calafat au o lungime de 84 kilometri.

Podul dintre Romania si Bulgaria de la Calafat-Vidin a fost inaugurat in acest an, la 13 ani de la semnarea contractului, intarziere generata de lipsa finantarii.