"Cei din Franta, Elvetia si in general majoritatea vesticilor nu sunt precum romanii, nu tin neaparat sa detina apartamentul. Ei pot sa traiasca toata viata in chirie. Mentalitatea aceasta se pastreaza si la masini, in Romania clientul inca vrea sa aiba proprietatea masinii", a subliniat Manea.

Mentalitatea diferita fata de occidentali afecteaza intr-o oarecare masura si afacerile companiilor de leasing operational, insa in cazul ALD Automotive efectul este mai slab, intrucat majoritatea clientilor sunt multinationale, iar acestea, recunoaste Manea, sunt mai obisnuite cu produsul intrucat au importat intr-o anumita masura aceasta mentalitate occidentala.

Astfel, circa 95% din clientii ALD sunt internationali, iar ponderea celor mai mari cinci clienti in totalul masinilor inchiriate este de 49,5%

"Avem 3 clienti care au flote de peste 600 de masini, avem clienti cu flote de peste 100 de masini, 56 de clienti cu flote intre 10 si 100 de masini, dar avem si clienti cu 5-10 masini. In total, avem 257 de clienti", a explicat directorul operational al ALD.

Manea precizeaza ca multinationalele au adoptat mai repede acest produs, insa si companiile locale au devenit mai constiente de aceste servicii si au inceput sa adopte acest sistem. "Punctul comun este dorinta de reducere a costurilor si eficientizarea resurselor interne necesare administrarii parcului auto, mai ales in conditiile actuale de criza".

Printre beneficiile leasingului operational se numara predictibilitatea, imbunatatirea cash-flow-ului unei firme, controlarea costurilor cu intretinerea si reparatiile la un nivel superior de calitate si chiar reducerea birocratiei. De asemenea, companiile sunt degrevate la final de contract de responsabilitatea pe valoarea reziduala.

Insa, leasingul operational este dedicat exclusiv companiilor, astfel incat persoanele fizice nu ar putea sa isi externalizeze aceste costuri. Totusi, romanii care au posibilitati simt nevoia ca pe langa masina de serviciu sa isi mai achizitioneze una personala, mentioneaza directorul din cadrul ALD Automotive.

Citeste si:

"In Occident, nivelul de trai este diferit. Daca un membru al familiei lucreaza intr-o multinationala si are masina de serviciu, celalalt sot trebuie sa aiba grija de copii si atunci poate avea nevoie de o a doua masina. Si la noi in Romania poate fi ceva similar, dar in general romanul vrea sa aiba oricum o masina in proprietate, mai ales daca isi permite", a mai spus Alberto Manea.

Piata de leasing operational a stagnat in S1. Ce va urma?

Romania are avantajul ca face parte din zona pietelor emergente si atunci exista un potential mare de crestere si in cazul leasingului operational, sector unde oricum gradul de penetrare este relativ scazut.

Alberto Manea a explicat ca grupul ALD Automotive a crescut in ultimii cinci ani in medie cu 5% in pietele mature din Occident, in ECE cresterea a fost de 13%, in timp ce in Romania a mers pana la 15%.

Insa, in prima parte a anului piata romaneasca a leasing-ului operational a stagnat fata de perioada similara din 2012, cu toate ca in T1 procentul masinilor noi inregistrate in leasing operational din totalul de automobile noi inregistrate este de 18%, in timp ce ponderea din T1 2012 a fost de 13%.

"De obicei, in prima parte a anului demarajul este mai lent, pentru ca vine dupa trimestrul de aur (T4), companiile trag linie si vad ce isi pot permite in urmatorul an. Firmele incep activitatea si iau deciziile mai incet in prima parte a anului, dar peste toate acestea se mai aseaza si contextul economic unde nu se vede chiar o imbunatatire", subliniaza directorul ALD.

Manea spera ca piata auto sa fie incurajata si de reintroducerea deductibilitatii cheltuielilor cu amortizarea sau de clarificarea situatiei timbrului de mediu, care au determinat clientii sa fie foarte precauti. "Observam un cumul de factori care au dus la aceasta stagnare in prima parte a anului, dar speram sa vedem o imbunatatire in S2. Desi leasingul operational este pe piata de opt ani, acum piata de devenit foarte competitiva", mentioneaza Alberto Manea care puncteaza principalii concurenti ai ALD Automotive: LeasePlan, Arval, Porsche Mobility si RCI.

"Obiectivul nostru pentru acest an ramane, in pofida provocarilor, sa ajungem la o flota de 8.000 de masini. Acum avem peste 7.100. Ca cifra de afaceri, vrem sa depasim 30 mil de euro, ceea ce ar insemna o crestere fata de anul trecut, dar oricum de o singura cifra”, concluzioneaza Manea.

Alberto Manea s-a alaturat echipei ALD Automotive Romania pe 13 mai. Anterior a lucrat in mai multe industrii: la Kraft Foods pe zona de achizitii, fiind responsabil de achizitiile de materii prime si servicii (8 ani), la Vodafone, tot pe partea de achizitii si a avut si flota de automobile in responsabilitate, la Renault la sediul din Franta, tot pe partea de achizitii.