El a spus ca a fost pe cele doua tronsoane de autostrada si ca "ceea ce se intampla, adica nimic, inseamna o expresie a neputintei si a proastei guvernari", sustinand ca Guvernul ar fi trebuit sa intervina si sa aloce bani pentru terminarea lucrarilor la autostrada, pentru ca ar fi recuperat investitia din fonduri europene, scrie Mediafax.

"Contractul pentru tronsonul Nadlac-Pecica a fost suspendat din noiembrie anul trecut si nu a fost subcontractat un nou constructor, iar la Pecica au fost oprite lucrarile in iulie pentru ca firma a intrat in insolventa. Intrarea in insolventa a firmei nu inseamna insa oprirea activitatii firmei", a spus Basescu, sustinand ca Guvernul ar fi trebuit sa intervina si sa finanteze continuarea lucrarilor.

Basescu a spus ca si Hidroelectrica a fost in insolventa, dar cu toate acestea a continuat sa produca energie electrica.

"Firmele mai intra si in insolventa, dar spre exemplu, in aceasta situatie, probabil ca firma austriaca nu a mai primit bani de la banci, iar asta inseamna ca trebuia imediat interventia Guvernului pentru finalizarea lucrarilor, pentru ca banii se recupereaza de la Uniunea Europeana", a spus el.
Presedintele a mai spus ca este inadmisibil modul in care Guvernul a stabilit prioritatile, uitand ca vara lucreaza constructorii, dar, in schimb, marind taxele.

"Pe de o parte, uitam ca vara lucreaza constructorii si ne ocupam de alte traznai. Daca vrem o emblema a neputintei venim pe Autostrada Nadlac-Arad si vedem ce inseamna proasta guvernare, pentru ca nici macar nu este nu stiu ce efort bugetar, si de bani europeni (...) Trag un semnal de alarma catre guvern sa se trezeasca", a afirmat Basescu.

"Sunt aici pentru ca trebuie tras un semnal de alarma, tras un semnal de alarma despre intrarea in niste bune practici cand e vorba de decizii guvernamentale", a spus seful statului.

"S-au taiat de la Ministerul Transporturilor 900 milioane lei, deci 200 milioane euro. Cum sa tai cand tu stai cu lucrari deschise, care inseamna bani multi investiti si nevalorificati pentru ca nu se termina lucrarile?", a continuat el.

De asemenea, Traian Basescu a spus ca in zona Nadlac "pare a fi o problema si de proiectare", intrucat "n-au construit acces catre exploatatiile agricole din zona, altfel trebuie un ocol de 15-20 de kilometri pentru agricultori".

"Exact la locul de intrare din Europa in Romania noi spunem: «Eu, Guvernul Romaniei, nu pot mai mult de atat». Este emblema neputintei noastre", a adaugat el.

Seful statului a precizat ca a facut poze si din elicopter, si din masina: "Poate nu stiu ce e pe Autostrada Nadlac-Arad".

Intrebat daca crede ca au existat interese pentru oprirea lucrarilor, el a raspuns: "Daca nu au fost interese, prostie a fost sigur".

De asemenea, raspunzand unei alte intrebari, seful statului a spus: "Nu-i suspectati de sabotaj, suspectati-i de altceva: de proasta guvernare si de incapacitatea de a stabili prioritati".

Astfel, inchiderea santierului la lotul 2 al autostrazii Nadlac-Arad, dupa falimentul Alpine Bau, a lasat fara locuri de munca aproximativ 600 de oameni doar din orasul aradean Pecica, unde exista si firme care au de recuperat sute de mii de lei de la firma respectiva sau de la subcontractori.

Citeste si:

Construirea lotului 2 al autostrazii Nadlac-Arad, cuprins intre Pecica si Arad, a fost oprita cu putin timp inainte de finalizare, astfel ca exista asfalt pe 80 la suta din traseu, soferii fiind opriti sa circule doar de bariere si de echipe de agenti de paza aflate la jonctiunea cu DN 7. Breteaua de legatura intre autostrada si DN 7 nu e asfaltata, insa drumul de cativa kilometri din pamant batatorit poate fi parcurs cu usurinta de catre soferi, pana in locul in care incepe asfaltul.

Edilul din Pecica, oras sufocat de traficul de pe DN 7 - care in mare masura s-ar fi mutat pe autostrada daca segmentul cuprins intre Arad si frontiera era finalizat - spunea ca e un "adevarat ghinion ca s-au oprit lucrarile pe ultima suta de metri". "Daca pe lotul 1 s-au oprit din cauza unor fraude, la lotul 2 a falimentat constructorul. Nu se poate ghinion mai mare, mai ales pentru orasul nostru, asupra caruia oprirea santierului are un impact economic negativ destul de important", afirma primarul orasului Pecica, Petru Antal.

Conform acestuia, aproximativ 600 de localnici au avut de lucru cat timp santierul era deschis, insa dupa sistarea lucrarilor, multi au ramas cu salarii neincasate si nu si-au mai gasit alt serviciu. "In jur de 600 de oameni din Pecica au ramas fara serviciu. Grav este si ca firme care subcontractasera lucrari de la Alpine au mari sume de incasat si, la randul lor, au datorii catre firme din Pecica. E un cerc vicios care ar putea conduce la alte falimente locale", spunea edilul.

Potrivit primarului, firme locale de transport au de recuperat aproximativ 100.000 de lei de la Alpine sau subcontractori, iar alte multe societati comerciale locale au de incasat facturi restante cuprinse intre 10.000 si 40.000 de lei.

Reprezentanti ai CNADNR spuneau, neoficial, ca sunt mici sanse ca lucrarile pe lotul 2 sa fie reluate in acest an, pentru ca procedurile de desemnare a unui nou constructor vor dura mai multe luni, iar apoi sezonul rece ar putea tine blocate lucrarile.

In acest moment, terasamentele de la pasajele rutiere de pe autostrada sunt vizibil afectate de oprirea lucrarilor, pentru ca, in urma ploilor, pe unele portiuni s-a surpat incarcatura de pamant.

Constructia autostrazii Nadlac - Arad a fost impartita in doua loturi, pe o distanta totala de aproape 39 de kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea romano - portugheza Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea a revenit Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.

Lucrarile de constructie pentru cele doua tronsoane au fost deschise in octombrie 2011, termenul de executie fiind de un an si jumatate.

La sfarsitul lunii noiembrie, CNADNR a reziliat contractul pentru construirea primului tronson al autostrazii, motivul principal fiind intarzierea lucrarilor, iar in aceasta luna a reziliat si contractul de proiectare si executie a lotului 2, de 16,6 kilometri, al tronsonului de autostrada Nadlac - Arad, dupa falimentul constructorului austriac Alpine Bau.

Compania Alpine a declansat cel mai mare caz de insolventa produs in Austria dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. Alpine a cerut intrarea in insolventa la sfarsitul lunii iunie. Compania este inchisa si vanduta pe bucati, dupa ce proprietarul FCC si bancile creditoare au refuzat sa asigure fonduri de 3 milioane de euro pe zi pentru a continua lucrarile la proiectele de constructii in lucru.

Alpine Holding este detinuta de Fomento de Construcciones&Contratas (FCC), cea mai mare companie de constructii din Spania, de asemenea prezenta in Romania.

Pentru finalizarea lucrarilor la primul lot al autostrazii Nadlac - Arad, de 22 de kilometri, CNADNR estima ca va desemna in august constructorul, urmand ca proiectul sa fie incheiat intr-un an de la data semnarii contractului.