"Din decembrie 2011 și pana in iulie 2013, doar luna mai 2012 a inregistrat un volum mai mare de autovehicule vandute de catre operatorii din piața auto. Totusi, pe ansamblul pietei, livrarile totale (autoturisme si vehicule comerciale) inregistreaza dupa sapte luni din 2013 o scadere de 14% comparativ cu aceeasi perioada din anul trecut. In interiorul acestei scaderi, remarcam autoturismele, care au un declin al vanzarilor de 13,2%, scaderea fiind totusi atenuata fata de procentul inregistrat luna trecuta, cand acesta era de peste -19%", arata APIA, intr-un comunicat, potrivit Mediafax.

In continuare, potrivit asociatiei, vanzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (76% din total in primele sapte luni).

Astfel, pe fondul inceperii tarzii a Programului "Rabla", dar si a accesului dificil la credite, vanzarile catre persoanele fizice reprezinta la sapte luni doar 24% din total (in crestere totusi fata de primele sase luni cand acest procent era de 19%).

"Este insa de remarcat faptul ca in luna iulie, acest raport a fost mult mai echilibrat (47% persoane fizice versus 53% persoane juridice), aceasta situatie fiind efectul demararii Programul «Rabla»", se mai spune in analiza asociatiei.

In plus, potrivit APIA, continua sa se manifeste in piata impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de 128.504 unitati la autoturisme si 25.700 la vehicule comerciale, au o crestere de 44%, respectiv 7% fata de 2012.

"Din aceste cifre, rezulta ca, la fiecare autovehicul (autoturism si vehicul comercial) nou vandut in Romania, au fost aduse alte 3,6 rulate", se arata in document.

In primele sapte luni au fost vandute 36.069 de autoturisme, comparativ cu 41.551 in intervalul similar din 2012. In luna iulie, vanzarile de autoturisme au crescut fata de iunie cu 24,2%, la 7.105 unitati.

Topul pe marci la sapte luni este format din Dacia, cu 11.346 unitati vandute (31,5% din total), Volkswagen (4.149 unitati / 11,5%), Skoda (2.769 unitati / 7,7%), Renault (2.091 unitati / 5,8%), Ford (2.042 unitati / 5,6%) si Hyundai (1.631 unitati / 4,5%).

Citeste si:

Pe modele, Dacia Logan ramane pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Volkswagen Golf si Skoda Octavia.

"Analizand segmentarea pe clase, remarcam faptul ca, dupa sapte luni, doar clasa monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scaderi cuprinse intre 8,5% si 44%. Aici ar fi de remarcat faptul ca modificarea Codului Fiscal - prin care a fost limitata deductibilitatea amortizarii - se dovedeste a fi un factor suplimentar de scadere pentru autoturismele din clasele superioare (D, E, F), acestea inregistrand scaderi peste media piete (31% - 32%)", conform comunicatului.

Productia a inregistrat in luna iulie o crestere de 25% fata de luna precedenta (+61% fata de luna iulie 2012), ceea ce face ca, dupa primele sapte luni, acest indicator sa urce cu 40,2%, la 270.064 unitati, cifra datorata in exclusivitate productiei de autoturisme, care inregistreaza un avans de 48,8%, la 270.050 unitati.

"In cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 77.406 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au inregistrat Dacia Sandero (76.153 unitati, dublu fata de 2012), urmata de Dacia Duster (75.624 unitați), Dacia Logan (65.285 unitati) si Ford B-MAX (50.434 unitati)", se mai spune in comunicat.

Si exporturile au crescut cu 17,5% in primele sapte luni, la 225.388 unitati, evolutie sustinuta in exclusivitate autoturismelor.

"Cel mai exportat model in luna iulie, a fost Dacia Sandero (11.652 unitati), urmat de Duster (9.932 unitati) si B-MAX (7.132 unitati). Pe ansamblul primelor sapte luni, pe primul loc este Duster (74.168), urmat de Sandero (72.098) si Ford B-MAX (50.444). Ar mai fi de remarcat faptul ca peste 83% din productia nationala a fost exportata, industria auto contribuind astfel in mod semnificativ la reducerea deficitului comercial al Romaniei", se mai spune in analiza APIA.

Vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale noi s-au redus anul trecut cu 20,9%, la 87.505 de unitati, una dintre cele mai mari scaderi din UE. Pentru anul in curs APIA spera la un avans de 5%.