Infiintata in 1950, fabrica Romcab a trecut de-a lungul timpului printr-o serie de schimbari. In 1995, compania a fost listata pe piata Rasdaq, iar in 1999 a fost privatizata. In 2007, Morgan Stanley a intrat in structura actionariatului cumparand 5,63% actiuni pe piata bursiera. In prezent, Romcab este detinuta de omul de afaceri Zoltan Prosszer prin furnizorul de piese si accesorii auto Sadalbari 69%, Morgan Stanley 22% si 5% fondul de investitii olandez MEI 5%.

Fabrica de la Targu Mures a produs cabluri pentru Dacia, Roman, Tractorul, ARO, metrou.

Compania are la Targu Mures doua fabrici, iar cea mai noua a fost gata anul trecut. Desi actionarii au luat in calcul inchiderea vechii fabrici, intr-un final au decis ca este nevoie si de aceasta, asa ca ambele vor functiona in paralel. Jumatate din productia fabricii vechi este cu utilaje de peste 30 de ani care inca functioneaza. In urma cu zece ani, fabrica a trecut printr-un proces de modernizare.

In august 2011, Romcab a investit 17 milioane de euro intr-o noua fabrica la Acatari, la cativa km de Targu Mures, unde detine un teren de 105.000 mp. Productia in noua unitate a inceput in mai 2012. Investitia va fi amortizata in 3-5 ani.

Finantarea pentru noua fabrica a Romcab a fost asigurata de EximBank, in cadrul unui proiect co-finantat prin Fondul European de Dezvoltare Regionala. Potrivit lui Traian Halalai, presedintele EximBank, mixul de produse acordat se ridica la circa 200 de milioane de lei.

Capacitatea de productie la cele doua fabrici Romcab este similara, desi cea veche (30.000 mp construiti) este de trei ori mai mare decat noua unitate (11.000 mp).

Potrivit directorului operational Romcab, Csaba Gombos, "fabrica noua are o capacitate de productie de 15.000 de tone de cupru si 6.000 de tone de aluminiu. Pentru ca pretul cuprului este destul de volatil poate sa aduca in jur de 70-80 de milioane de euro ca cifra de afaceri in mixul de produse pe care il producem. Aluminiul este 2.000 de dolari/tona, iar cuprul peste 7.000 de dolari".

Investitii noi

Compania are in plan investitii de 14 milioane euro la ambele fabrici. "Vrem sa crestem capacitatea cu 30-40% pana la finalul anului viitor, pentru ca ne asteptam la o crestere a activitatii cu 40%-50%", a mai spus Gombos.

Procesul de fabricatie in noua fabrica Romcab de la Acatari nu se suprapune, incepe cu intinderea materiei prime, cupru sau aluminiu, apoi urmeaza infolierea, cablarea, extrudarea si masurarea cablurilor. Aluminiul vine de la Slatina, Cuprul din afara.

Din fabricile Romcab de la Targu Mures peste 40% din productie este exportata, iar o parte ajunge la componentistii auto (Draexlmaier, Delphi Packard, Leoni, Elba), firme de transmisie de date si telefonie sau in industria electrotehnica, la firme precum Bosch, Electrolux, Arctic.

Citeste si:

"Cei mai mari clienti in industria auto sunt Delphi Packard prin care producem pentru Opel, Fiat, Ferrari. La Ferrari avem un conductor/cablu care intra in sistemele electrice. Producem cablajele pentru sistemele de iluminat fabricate de Elba pentru Dacia", a adaugat Gombos.

Angajari

Romcab are 360 de salariati si are in plan noi angajari, la finalul anului viitor compania ar putea avea 450 de angajati.

Cifra de afaceri Romcab a fost anul trecut de 60 de milioane de euro, iar estimarile pentru anul acesta sunt de 80 de milioane de euro si o crestere la 120 de milioane de euro in 2014. Profitul companiei este de circa 2,4%-2,7% din cifra de afaceri.

Romania, paradis pentru componentistii auto

Piata cablurilor in Romania depaseste anual un miliard de euro, din care industria auto reprezinta 35-40%. In Romania sunt 19 producatori de cabluri, cei mai mari sunt Icme, Iproeb, Prysmian, Romcab, Coficab cu cifre de afaceri in jur de 70-100 milioane euro. Coficab este cel mai mare producator cu afaceri de 300 milioane euro.

"Piata romaneasca este o piata puternica, in crestere in zona de cabluri, cu circa 30% anual in ultimii 3-5 ani. Piata componentelor auto in Romania este paradisul producatorilor, multi si-au mutat fabricile din Ungaria, Polonia, Cehia in Romania. Chiar daca la nivel european industria de componente auto a suferit, in Romania a crescut. Din potentialul pietei de componente 30-40% este detinuta de industria auto de cabluri. Avantajul Romaniei este forta de muca, know-how-ul si logistica", a afirmat Gombos.

De la Rasdaq pe Bursa

Producatorul de cabluri si conductori electrici Romcab Targu Mures (MCAB) se afla in discutii pentru a trece de la Rasdaq pe Bursa, a declarat directorul general al companiei, Zoltan Prosszer.

Titlurile Romcab se tranzactioneaza la categoria de baza a pietei Rasdaq, sectiunea XMBS, sub simbolul MCAB.