Senatorii liberali s-au intalnit, la Palatul Parlamentului, cu ministrul de Interne, principalul subiect al discutiilor fiind proiectul noului Cod Rutier.

Liderul senatorilor PNL a afirmat la finalul intalnirii ca "majoritatea chestiunilor care sunt continute in noul Cod Rutier (...) au fost agreate".

"Principiul de la care se porneste este urmatorul: Romania este una dintre tarile cu cea mai mare infractionalitate rutiera si, pana la urma, noi avem de ales intre a evita accidente, a evita nenorociri care se petrec pe soselele si autostrazile, acelea care sunt, ale Romaniei si a avea o legislatie mai drastica in ceea ce inseamna circulatia pe drumurile publice", a mentionat liberalul.

El a mai spus ca acest proiect a fost lasat pentru dezbatere publica inca doua saptamani.

"A fost prelungit termenul, tocmai pentru a se da posibilitatea ca opinia publica sa il cunoasca, apoi va intra in procedura parlamentara si, bineinteles, si ministrul Radu Stroe si reprezentantii Ministerului de Interne sunt deschisi la mici ajutari care trebuie facute" a explicat Puiu Hasotti.

Intrebat daca senatorii vor trimite propuneri de modificare inca din aceasta perioada de dezbatere publica, Hasotti a raspuns negativ.

"Asteptam sa vina in Parlament, se urmeaza procedurile parlamentare firesti, care sa duca la un Cod Rutier mai bun, mai eficient si care sa ii pazeasca pe cetatenii Romaniei prin aceste masuri mai punitive, sa le spunem, de nenorocirile care se intampla mult prea des si mult prea mari in Romania", a aratat acesta.

Intrebat daca ajustarile privesc cuantumul amenzilor, liderul senatorilor liberali a raspuns: "Mici ajustari pot fi si in ceea ce priveste cuantumul amenzilor si in ceea ce priveste perioadele de suspendare a permiselor. Niste sugestii au fost facute si de domnii senatori, domnul ministru si le-a notat si va tine cont de ele".

Liderul liberal Crin Antonescu a declarat, vineri, ca BPN al PNL a luat decizia politica potrivit careia proiectul ministrului de Interne, Radu Stroe, in forma noua, sa nu fie introdus pe ordinea de zi a Guvernului in urmatoarele doua saptamani, acest timp urmand a fi destinat dezbaterilor.

"Am convenit - asta e o decizie politica a BPN, din care si domnul Stroe face parte, ca vicepresedinte al partidului, ca proiectul, in forma sa cea noua, sa nu fie introdus in saptamana viitoare, urmatoarele doua saptamani, cel putin, pe ordinea de zi a Guvernului spre a fi adoptat, pentru a putea lasa timp dezbaterilor, discutiilor intre initiatorii proiectului si toti cei care in societatea romaneasca - asociatii, grupuri - sunt direct si explicabil legati de acest proiect", a spus Antonescu.

Sanctiunile din noua legislatie rutiera au fost modificate substantial fata de proiectul de act normativ initial, cea mai mare amenda fiind stabilita la 9.600 lei, fata de 16.000 lei, iar suspendarea permisului, dupa un accident grav, urmand sa vizeze o perioada de cel mult doi ani, fata de cinci.

Citeste si:

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a dat publicitatii, vineri, proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, in forma revizuita in urma dezbaterii publice.

Practic, forma revizuita, facuta publica la noua zile dupa cea initiala, include sanctiuni sensibil mai mici decat cele din prima varianta a proiectului.

De pilda, la articolul dedicat claselor de sanctiuni, cele prevazute la clasa a VI-a sunt acum intre 51 si 120 de puncte de amenda, ceea ce inseamna ca un sofer va fi obligat sa scoata din buzunar pana la 9.600 de lei. In forma initiala a proiectului de act normativ, cea mai severa clasa de sanctiuni era intre 125 si 200 de puncte de amenda, respectiv o suma maxima de 16.000 de lei.

Sanctiuni mai blande decat cele din prima forma a ordonantei sunt si cele de suspendare a carnetului in cazul unor accidente grave.

Cu o saptamana inainte, Crin Antonescu declara ca acorda activitatii Guvernului de pana in prezent nota 8, iar ministrilor PNL nota 7, reclamand lipsa de comunicare a acestora pe politicile publice si exemplificand prin cazul ministrului de Interne, Radu Stroe, care nu a consultat PNL in privinta noului Cod Rutier.

Ministrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, preciza, odata cu lansarea primei forme a proiectului, ca institutia pe care o conduce pregateste, pentru aceasta toamna, o serie de modificari ale legislatiei privind regimul circulatiei rutiere in Romania, acestea vizand cateva aspecte importante care privesc prevenirea abaterilor rutiere grave, cu accent pe reducerea numarului de morti si raniti de pe soselele Romaniei.

Ulterior, premierul Ponta i-a cerut lui Radu Stroe ca la definitivarea noului Cod Rutier, aflat in dezbatere publica, sa tina cont mai ales de numarul prea mare al deceselor in accidente si amenzilor neplatite, ministrul spunand insa ca a "atenuat" din sanctiuni inclusiv dupa emisiuni TV.

"Sa tineti cont de toate opiniile, dar cel mai mult va rog sa tineti cont de realitate: avem mult prea multi oameni care mor pe strazi in accidente rutiere, mult prea multi oameni care nu platesc amenzi - noi le dam amenzile si ei le arunca la cos, ca nu patesc nimic - prea multe vieti pe care am putea sa le salvam. O sa fim impopulari pentru o parte dintre cei care sunt supusi unei legislatii mult mai dure, dar cred ca suntem din nou intr-un moment, ca si in alte zone, in care trebuie sa luam decizii. Continuati dezbaterea, indreptati ce este de indreptat, dar nu va inmuiati", i-a spus Ponta ministrului, in sedinta de guvern.

Ministrul a afirmat ca se lucreaza permanent la acest document, dar ca au fost "atenuate" unele dintre sanctiunile pecuniare, inclusiv cele legate de ridicarea carnetului de condus, deoarece a tinut cont de observatii primite din partea unor "personalitati", a unor colegi din Parlament si altele formulate "la emisiunile din media".

"Nu va fi chiar atat de rau...", a continuat Stroe, intrerupt insa de Ponta care l-a atentionat ca noul Cod Rutier sa nu fie totusi "chiar foarte bun".

Ministrul a continuat spunand ca nu drumurile, ci consumul de alcool, viteza si condusul fara carnet sunt principalele cauze care conduc la accidente rutiere.