Ministrul Afacerilor Interne a spus ca aceste sanctiuni sunt intre prevederile finale incluse in proiectul noului Cod rutier, care va fi promovat sub forma unei ordonante de urgenta si adoptat miercuri in sedinta de Guvern, scrie Mediafax.

Ministrul Radu Stroe a declarat la finalul unei sedinte a liderilor PNL, ca s-a optat, ca decizie politica, pentru promovarea noului Cod rutier prin ordonanta de urgenta a Guvernului. El a mentionat ca pana miercuri se vor mai opera modificari la proiectul de act normativ.

”Vom lua in considerare amendamentele demne de a fi luat in considerare", a precizat Stroe, intrebat daca vor mai exista modificari la proiectul privind Codul rutier.

Premierul Victor Ponta declara luni ca daca ministrul de Interne Radu Stroe va avea pana miercuri "o forma agreata" a Codului rutier, atunci acesta va fi adoptat in sedinta de Guvern.

In forma revizuita a proiectului Ordonantei de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicata in 20 septembrie pe site-ul Ministerul Afacerilor Interne, sanctiunile din noua legislatie rutiera au fost modificate substantial fata de proiectul de act normativ initial, cea mai mare amenda fiind stabilita la 9.600 lei, fata de 16.000 de lei, iar suspendarea permisului, dupa un accident grav, urmand sa vizeze o perioada de cel mult doi ani, fata de cinci.

In forma revizuita, facuta publica la noua zile dupa cea initiala, au fost incluse sanctiuni sensibil mai mici decat cele din prima varianta a proiectului.

La articolul dedicat claselor de sanctiuni, cele prevazute la clasa a VI-a erau in forma revizuita intre 51 si 120 de puncte de amenda, ceea ce inseamna ca un sofer va fi obligat sa scoata din buzunar pana la 9.600 de lei. In forma initiala a proiectului de act normativ, cea mai severa clasa de sanctiuni era intre 125 si 200 de puncte de amenda, respectiv o suma maxima de 16.000 de lei.

Citeste si:

Sanctiuni mai blande decat cele din prima forma a ordonantei de urgenta sunt si cele de suspendare a carnetului in cazul unor accidente grave.

Astfel, unul dintre articolele din forma revizuita a proiectului de OUG prevede ca suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune "pentru o perioada de doi ani in cazul accidentului de circulatie din care a rezultat vatamarea corporala sau decesul unei persoane daca norma de circulatie incalcata este conducerea sub influenta bauturilor alcoolice a unui autovehicul, conducerea unui autovehicul pe una din caile autostrazii in sens opus celui in care se desfasoara in mod normal circulatia sau in care se desfasoara in mod normal, depasirea de catre conducatorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus sau nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferata, atunci cand instanta de judecata sau, dupa caz, procurorul a dispus neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire penala, incetarea urmaririi penale, achitarea, ori incetarea procesului penal, pentru una din urmatoarele situatii: lipseste plingerea prealabila a persoanei vatamate, autorizarea sau sesizarea organului competent ori alta conditie prevazuta de lege, necesara pentru punerea in miscare a actiunii penale, a fost retrasa plingerea prealabila ori partile s-au impacat ori a fost inlocuita raspunderea penala".

In prima forma a proiectului, cea mai aspra sanctiune de acest fel era suspendarea carnetului pentru cinci ani, "in cazul accidentului de circulatie din care a rezultat vatamarea corporala sau decesul unei persoane daca regula de circulatie incalcata este conducerea sub influenta bauturilor alcoolice a unui autovehicul, atunci cand instanta de judecata sau, dupa caz, procurorul a dispus neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire penala, incetarea urmaririi penale, achitarea ori incetarea procesului penal cu aplicarea unei sanctiuni administrative".

Din forma revizuita proiectului a fost scoasa si sanctionarea cu amenda din clasa a VI-a, plus suspendarea permisului pentru doi ani in cazul soferilor care trec pe rosu.

Conform acestei forme a proiectului, nerespectarea semnificatiei culorii rosii a semaforului va fi sanctionata gradual, in functie de gravitatea consecintelor, incepand cu suspendarea carnetului pentru 60 de zile si de la 6 la 8 puncte amenda.

In forma revizuita a proiectului au mai fost prevazute intre 51 si 200 de puncte amenda, plus suspendarea carnetului pentru un an, in cazul accidentelor rutiere soldate numai cu pagube materiale dupa: neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferata cand barierele sau semibarierele sunt coborate ori in curs de coborare sau cand semnalele cu lumini rosii si/sau sonore sunt in functiune, precum si nerespectarea semnificatiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferata simpla, fara bariere, Trecere la nivel cu o cale ferata dubla, fara bariere insotite de indicatorul oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferata; conducerea unui autovehicul pe una din caile autostrazii, in sens opus celui in care se desfasoara in mod normal circulatia; depasirea de catre conducatorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus; conducerea unui autovehicul sau tramvai de catre o persoana aflata sub influenta bauturilor alcoolice, daca fapta nu constituie, potrivit legii, infractiune.