Romstrade este in insolventa din 10 decembrie 2012 si se afla in prezent intr-o perioada de observatie, urmatorul pas fiind solutionarea contestatiilor depuse la tabelul preliminar de creante, afisat pe 5 martie. Termenul in instanta pentru solutionarea acestor contestatii este luni, 7 octombrie, au declarat reprezentantii Casei de Insolventa Transilvania (CITR), administratorul judiciar al constructorului, potrivit Mediafax.

"In acest moment, supraveghem constant activitatea companiei si cautam solutiile optime. Un prim pas in acest proces este solutionarea contestatiilor si definitivarea tabelului de creante. Astfel, impreuna cu creditorii, vom putea lua apoi o decizie in privinta optiunii de a depune un plan de reorganizare si care ar fi masurile si premisele acestuia. Decizia va fi luata impreuna cu comitetul creditorilor, care va lua in calcul situatia contractelor la momentul respectiv. De asemenea, se vor cauta surse de finantare si va fi elaborat un scenariu care va permite acoperirea intr-un grad cat mai ridicat a datoriilor inscrise in tabelul definitiv de creante", potrivit sursei citate.

La momentul intrarii in procedura de insolventa compania avea 930 de angajati directi si indirecti, dar in prezent personalul angajat este de sub 100 de persoane, in conditiile rezilierii principalelor contracte si nevoii de rentabilizare a costurilor operationale, arata reprezentantii CITR.
"Este dificila o estimare a cifrei de afaceri, sau a pierderii societatii pe 2013, deoarece in contextul in care se afla compania, indicatorii financiari pot fi influentati de o serie de factori ce tin de procedura, dar si de contextul extern", potrivit administratorului judiciar.
Compania nu a depus situatiile financiare pentru 2012 la Ministerul de Finante, anul 2011 fiind incheiat cu un rulaj de circa 540 milioane lei, pierderi de aproape 11 milioane lei si un numar mediu de 1.623 de salariati.
Constructorul are in continuare contracte in derulare, aflate in diverse stadii executionale, juridice si financiare. Pentru majoritatea proiectelor aflate in derulare, principala problema este lipsa surselor de finantare.
"Romstrade nu a mai participat la proceduri de achizitie publica in calitate de ofertant deoarece nu are in acest moment disponibilitati financiare pentru constituirea garantiilor de participare si de obtinere a liniilor de cash-flow solicitate in documentatiile de atribuire. Un alt motiv al imposibilitatii de a participa la procedurile de achizitii publice este rezilierea unor contracte aflate in derulare si existenta unor litigii pe tema crearii de prejudicii pentru autoritatile contractante", afirma reprezentantii casei de insolventa.
Printre contractele reziliate ale Romstrade se numara cele pentru construirea primului tronson al autostrazii Nadlac-Arad, reabilitarea unui tronson al DN6 Alexandria-Craiova, modernizarea DN5 Bucuresti - Adunatii Copaceni, constructia variantei de ocolire Caracal sau executarea pasajului suprateran Mihai Bravu - Splaiul Unirii din Bucuresti. Directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, a declarat la jumatatea lunii septembrie ca va fi reziliat si contractul de lucrari la soseaua Transalpina.
Romstrade a fost fondata in anul 1994 si are ca asociati pe Nelu iordache (76%) si Gheorghe Cruceru (24%), principalii clienti fiind Aeroportul International Baneasa, CNADNR, DRDP Bucuresti si Craiova, primariile Deva, Voluntari si Ploiesti, FDFEE Electrica Muntenia, Alpine si Astaldi, potrivit raportului privind cauzele si imprejurarile care au condus la insolventa companiei, elaborat de CITR.
In respectivul document, datand din luna martie, administratorul judiciar arata ca declinul Romstrade a fost cauzat de investitii neproductive, costuri de finantare nesustenabile si scaderea profitabilitatii, apreciind ca este dificil de identificat acel "nucleu sanatos" de la care sa porneasca reconstructia firmei.
Tribunalul Giurgiu a aprobat intrarea in insoventa a Romstrade la cererea firmei Agroindustrial Construct din Iasi.
Valoarea creantelor inscrise de creditorii constructorului Romstrade in tabelul preliminar se ridica la 3,37 miliarde lei (765 milioane euro, la cursul de miercuri), fiind admisa suma de 2,91 miliarde lei (661 milioane euro), din care 1,66 miliarde lei (378 milioane euro) sunt creante sub conditie.
Printre cei mai mari creditori ai companiei de constructii, conform sumelor admise, sunt BCR (303,5 milioane lei), Astra Asigurari (235,8 milioane lei) si EximBank (166 milioane lei), potrivit datelor CITR. Unul din principalii clienti Romstrade, CNADNR, a cerut 1,3 miliarde lei, fiind acceptata o creanta de 1,08 miliarde lei, din care doar 3,2 milioane lei cu drept de vot si restul sub conditie.
Proprietarul Romstrade, Nelu Iordache, a fost trimis in judecata la sfarsitul lunii aprilie intr-un dosar privind deturnarea fondurilor pentru primul tronson din autostrada Nadlac - Arad si se afla in prezent in detentie.