Totusi si Serbia este cu un pas inaintea Romaniei, are cu 70 de km de autostrazi mai mult. Daca la jumatatea anului, Romania avea in folosinta 550 de km de autostrazi si inca 140 km in constructie pana in 2016, Serbia avea gata 620 de km de autostrazi.

“Autostrazile in Serbia sunt putin mai ingrijite ca la noi, mai curate. Serbia are un avantaj fata de Romania, are o autostrada care traverseaza tara de la un capat la altul, iar noua ne lipseste”, a declarat Cristian Baciucu, director general Rombus Transport, asociat Eurolines.

Sarbii vor sa transforme in anii urmatori sase drumuri europene cu o lungime totala de 1.360 de km in autostrazi (+750 km), iar romanii au in plan sa ajunga la 1.426 de km de autostrazi (+870 km).

Viitoarele autostrazi sarbe:

Autostrada 1: granita cu Ungaria - Horgoš - Novi Sad - Belgrade - Niš - Preševo – granita cu Macedonia – 584 km, din care 505 km finalizati.

Autostrada 2: Belgrade - Ljig – Preljina – 132 km.

Autostrada 3: granita cu Croatia - Batrovci - Belgrade - Pančevo - Vršac – Vatin – granita cu Romania – 213 km, din care 112 km finalizati.

Autostrada 4: granita cu Bosnia si Hertegovina - Kotroman - Užice - Čačak - Kraljevo - Kruševac – Pojate – 225 km.

Autostrada 5: Niš - Pirot - Dimitrovgrad - Gradina – granita cu Bulgaria

Citeste si:

Autostrada 6: granita cu Muntenegru - Užice – Gostun - Požega - Ivanjica - Boljare - granita cu Muntenegru – 109 km.
Autostrazile din Serbia au trei benzi in fiecare directie (inclusiv banda de urgenta), semnele sunt alb pe verde, iar viteza ca si in restul statelor din fosta Iugoslavie este de 120 km/ora.

Sarbii spun la autostrada "autoput" si nu folosesc semnele A1, A2, A3 precum in majoritatea tarilor din Europa.

In Serbia, cei mai multi km de autostrazi au fost construiti in 2010 si 2011, 110 km, respectiv 180 km. Timp de 6 ani, intre 2004 si 2009 sarbii s-au miscat in stil romanesc, fiind realizati in medie 20 km pe an, in total doar 130 km.

Lungimea totala a drumurilor din Serbia este de 40.800 km, din care 5.500 km sunt drumuri clasa I, inclusiv 620 km de autostrazi, 11.540 km sunt drumuri clasa II si 23.780 km sunt drumuri locale.

Romania are de doua ori mai multi km de drumuri decat Serbia, 81.700 km, din care 46.000 km asfaltati (16.500 km drumuri nationale, 550 km autostrazi) si 35.350 km drumuri cu pietris.

Patru autostrazi (A1 - A4) va avea Romania, iar singura finalizata este A2 (Bucuresti– Fetesti – Cernavoda – Constanta) cu o lungime de 206 km.

Cea mai lunga autostrada din Romania va fi A3 (Bucuresti – Ploiesti – Brasov – Sighisoara – Targu Mures – Cluj-Napoca – Zalau – Oradea – Bors) si va avea 584 de km, in prezent sunt gata doar 107 km.

A doua autostrada din Romania ca lungime va fi A1, care ar trebui sa faca legatura intre Bucuresti si Nadlac, insa din cei 576 km sunt gata doar 213 km, Bucuresti – Pitesti (96 km), Pitesti (13.6 km), Sibiu (17.5 km), Orastie – Deva (32.5 km) si Timisoara - Arad (54 km).

Cea de-a patra autostrada va fi A4 (Ovidiu – Agigea – Mangalia – Vama Veche - Bulgaria) si va avea 60 de km, in prezent sunt gata 22 de km.