Autovit.ro impreuna cu dealerii parteneri au analizat costurile pentru intretinerea unei masini second-hand.

Timbrul de mediu
De cativa ani, timbrul de mediu sub diversele sale denumiri de pana acum a influentat puternic decizia de cumparare a unei masini rulate, creand in piata fie lungi perioade de asteptare, fie perioade in care s-au cumparat neobisnuit de multe masini second-hand. Pentru cei care vor sa cumpere o masina rulata din import sau una din tara inmatriculata inainte de 2007, cuantumul timbrului de mediu conteaza enorm, fiindca acesta ajunge sa reprezinte o buna parte din valoarea masinii.

La Euro 5 timbrul de mediu nu este foarte mare, in timp ce la modele de volum cu motor Euro 4 si cilindre de sub 1.600 cmc valorea este in general pana la 500 euro. Pentru modele foarte populare Euro 3 si Euro 4 timbrul de mediu este aproximativ 1.000 de euro, sumadescurajant de mare pentru cumparatori.Schimbarea de la 15 martie 2013 a facut ca valoarea timbrului de mediu sa scada drastic pentru masinile Euro 0, Euro 1 si Euro 2. Acestea au devenit atractive in piata, dar o alta consecinta este ca odata cu aceasta modificare sunt aduse in tara multe masini vechi ce vor necesita reparatii mai dese in timpul utilizarii. Pentru aceste masini Euro 0, Euro 1 si Euro 2 taxa auto era prohibitiva pana in aceasta primavara, adica de aproximativ cateva mii de euro, insa de la 15 martie e chiar si de sapteopt ori mai mica.

Cheltuielile cu transcrierea
In cazul cumpararii unui vehicul deja inmatriculat in Romania si pentru care s-a platit taxa auto, la vanzare, respectiv cumparare se face transfer de proprietate, situatie in care este nevoie de o serie de operatiuni si acte. Pe de-o parte este nevoie de verificarea tehnica si atestarea autenticitatii de catre Registrul Auto Roman (RAR) si pe de alta parte se plateste si o taxa pentru obtinerea noilor placute. Totalul taxelor variaza intre 350 si 550 lei.

In cel mai bun caz masina cumparata este deja inmatriculata in Romania, ceea ce face ca (pentru masinile mai vechi) omologarea individuala la RAR sa nu mai fie necesara (circa 200 lei). Indiferent de situatie,posesorii de automobile trebuie sa aiba in vedere impozitul anual, taxa certificat de inmatriculare, taxa numere de inmatriculare, toate in valoare de pana la 200 lei.

Impozitul auto
Impozitul anual depinde de cilindreea masinii si variaza de la judet la judet in functie de procentul cu care autoritatile locale au decis sa-l majoreze in 2013 (procentul maxim fiind de 16%). Pentru masini cu motor de 0,9 litri, impozitul este de 35 lei, pentru modele de volum cu motoare in intervalul 1,3-1,6 litri este de aproximativ 75 lei, insa cand e vorba de cilindreele mai mari, cresterea este puternica.

Pentru masini cu motor de 2 litri costul este de 200 lei, pentru 3 litri impozitul este de circa 2.500 lei/an, iar pentru cele cu motor de peste 4 litri impozitul anual este mai mare de6.000 lei.

Asigurarea RCA
Tarifele politelor RCA depind de multi factori, de la vechimea si valoarea masinii, pana la varsta si starea civila a soferului. In functie de cum s-au pozitionat in piata companiile, pretul mediu al unei polite de raspundere civila auto variaza intre 400 lei si 800 lei.

Variatiile sunt mari de la judet la judet si chiar de la sector la sector in cazul capitalei. In general, pentru un sofer cu experienta care detine o masina de volum, precum Dacia Logan, Volkswagen Golf sau Opel Astra, costul RCA este intre 500-700 lei/an. Mai scumpe sunt politele pentru cei cu varsta de sub 35 de ani si sub cinci ani de experienta in sofat, fiind destule cazuri in care preturile politelor depasesc 1.000 lei la modele de volum.

De exemplu soferii tineri din orasele mari platesc RCA de pana la trei ori mai mare decat soferii de varsta medie din judete in care parcul auto este mic.

CASCO
Pentru mare parte dintre soferii romani asigurarea CASCO a devenit un lux si de regulacei care isi iau o masina ieftina si de peste 7-8 ani vechime nu isi fac CASCO. Preturile variazaconsiderabil in functie de compania de asigurariprecum si in functie de clauzele in care asiguratul este despagubit. Cele mai ieftine asigurari de tip CASCO se pot face vara, cand companiile vin cu promotii de cateva zeci de procente, iar cel mai ieftin CASCO, pentru automobile noi si cu cilindree mica, poate costa mai putin de 1.000 lei/an.

Pentru un model de volum cu un motor de aproximativ1,5 litri si cativa ani vechime, costul pentru asigurarea CASCO anuala este intre1.500-2.000 lei, dar difera si daca au fost daune serioase in anii anteriori. Pentru masini premium cu motoare mari si puternice, prima CASCO este mai mare de 5.000 lei si in unele cazuri poate depasi 10.000 lei. Multi clienti aleg varianta cu fransiza, care e in general mai ieftina cu 10% fata de o polita CASCO fara fransiza. In acest caz, clientii aleg sa-si repare singuri daunele mici si sa apeleze la CASCO doar in cazul unor daune mai serioase.

Citeste si:

Carburantul
De cativa ani, din cauza scumpirilor repetate, benzina si motorina au devenit o problema financiara pentru sute de mii de soferi care s-au vazut nevoiti sautilizeze tot mai rar masinile. Un calcul simplu arata capentru cei care merg cu masina saptamanal si parcurg sub 5.000 km/an, costul cu benzina poate fi de sub 2.000 lei/an, calculul fiind la un pret de 5,7 lei/litru si la un consum mediu de 7 litri/100 km.

Soferii mai activi parcurg lejer peste 15.000 km/an, iar in acest caz costurile cu benzina sau diesel-ul ajung pana la 6.000 lei/an. Pentru cei foarte activi costurile depasesc 10.000 lei/an.

Reparatiile la service
Acest capitol reprezinta unul dintre cele mai neplacute momente pentru un sofer, fiindca se refera la probleme mecanice care apar din cauza uzurii, dar si la probleme aparute in urma unor incidente in trafic ce nu pot fi acoperite de RCA sau de CASCO.

Pentru probleme mici rezolvate la service-uri de cartier, soferul poate achita intre 200 si 300 lei, insa pentru defectiuni grave costul reparatiei poate atinge chiar cateva mii de lei, deja o parte semnificativa din valoarea masinii.

ITP
Inspectia tehnica periodica (ITP) este obligatorie pentru orice vehicul care circula pe drumurile publice, iar pentru autoturismele de uz personal se face o data la doi ani de catre Registrul Auto Roman, prin reprezentantele sale teritoriale sau prin operatorii economici autorizati.

Pentru autoturismele pe benzina ITP-ul costaaproximativ 90-100 lei, pentru autoturismele diesel este 110 -120 lei, iar pentru autoturismele pe GPL, este 130 lei.La masinile 4x4 pretuleste aproximativ 150 lei, iar la autoutilitare se poate apropia de 200 lei.

Revizie
In ceea ce priveste operatiunile, revizia include in general schimb de filtre (aer, polen, combustibil, ulei), schimb de ulei, inlocuire elemente mecanice plus pretul manoperei. Unii dealeri au pe site calculator estimativ al costului reviziei in functie de model, motorizare, combustibil si kilometri rulati. Preturile pornesc de la sub 400 de lei si, in functie de filtrele ce ajung sa fie schimbate, variaza intre 500 si 600 de lei pentru principalele modele de volum de clasa C. Pentru masini premium revizia ajunge sadepaseasca1.000 lei.

Avand in vedere uzura unei masini rulate, aproape ca nu exista cazuri in care revizia sa aiba in vedere doar schimbul consumabilelor uzuale, ci se adauga si placute de frana, discuri de frana sau diverse bucse, care, cu tot cu manopera, fac ca pretul unei revizii sa ajunga la 700 lei.

Parcare
In orasele unde se pot inchiria locuri de parcare langa domiciliu, preturile anuale sunt in general intre 50 si 100 de lei, existand si locuri mai scumpe, dar si unele de lux pe care cei care au automobile second-hand mai vechi nu si le pot permite. Pentru cei care merg zi de zi cu masina la serviciu si trebuie sa plateasca fie in parcari oficiale, fie sa dea „atentii” la parcagii ambulanti, costurile anuale sunt intre 1.000 si 3.000 de lei.

Alte cheltuieli
Spalatul masinii poate costa, in functie de frecventa, intre 100-200 lei/an si chiar peste 500 lei, anvelopele de iarna/vara adauga si ele cateva sute de lei la cativa ani, lichidul de parbriz poate costa cam 50 lei/an.

Concluzii
Costurile sunt mai mari in primul an daca a fost nevoie sa se plateasca timbrul de mediu, insa nici in anii urmatori nu scad semnificativ, fiindca intervine nevoia de revizii si de schimbare a anvelopelor.

Pentru cei care au un model de volum, dar parcurg foarte multi kilometri si platesc si un CASCO peste medie, cheltuielile cu automobilul nu sunt neglijabile, peste 1.000 de lei/luna fiind o parte insemnata dintr-un salariu mediu pe economie.