Ministrul Dan Sova a ajuns joi, la Cluj-Napoca, cu o intarziere de trei ore fata de ora anuntata, declarand la sosire ca nu a venit sa inaugureze centura municipiului, pentru ca "a facut-o Emil Boc de doua ori si apoi s-a daramat", ci doar pentru a deschide circulatia.

"Am o mare bucurie, pentru ca in februarie am spus ca vom termina, multi si-au exprimat indoiala, vreau sa-l felicit pe constructor in primul rand si echipa de la drumuri de la Cluj, e foarte bine ca s-a finalizat, nu am venit s-o inauguram. A inaugurat-o Boc de doua ori, doar o deschidem circulatiei si facem ce facem de un an si jumatate: reparam daramaturile lui Boc. Asa am patit si saptamana trecuta, tot asa in 2011, saracul Boc, cu saraca Boagiu, au inaugurat centura Ploiesti Vest si s-a surpat dupa aia, si a trebuit sa reconstruim trei poduri, un an de zile dupa ei. Cand indrepti daramaturile, nu mai inauguram si a treia oara. Le spun constructorilor, pe langa lada de bere a lui Boc, au termen de garantie trei ani de zile, pana in noiembrie 2016, le dam o apa minerala daca nu se mai surpa o data", a spus Sova.

El a adaugat ca nu stie de ce a costat atat de mult centura, dar ca va face o ancheta pentru a afla.
"Centura a costat 140 de milioane de euro. Parerea mea este sa mergeti la domnul Boc si doamna Boagiu si sa-i intrebati. Acum s-a terminat centura, incepem ancheta, si eu sunt curios sa aflu, si o sa aflu, asa cum aflu despre toate contractele, vreau sa aflu printr-o ancheta facuta la CNADNR si de ce a durat asa de mult si cine a gresit si de ce a costat atat de mult si de ce a trebuit inaugurata de doua ori de domnul Boc si refacuta din nou, toate acestea merita aflate. Noi doar indreptam daramaturile", a afirmat Sova.

Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructura a mai spus ca daca exista suspiciunea "unor fapte" se va adresa DNA.

"A fost inaugurata de doua ori si s-a surpat de doua ori, acum am indreptat-o si cred ca este pentru ultima data. Vestea buna pentru doamna Boagiu si pentru domnul Boc este ca urmeaza sa si cercetam de ce s-a intamplat treaba asta. Intai trebuie sa cercetam si sa vedem ce s-a intamplat si, daca exista suspiciunea unor fapte, ne vom adresa DNA. DNA nu analizeaza constructii, analizeaza fapte", a declarat Sova.

In luna mai a anului trecut, ministrul Transporturilor de atunci Ovidiu Silaghi a demis conducerea Directiei Regionale Cluj a CNADNR din cauza unor "decizii manageriale defectuoase" cu privire la constructia centurii Valcele-Apahida, care au ridicat costul lucrarii cu 84%, de la 77,6 milioane euro la 143 milioane euro.
"Aceleasi decizii defectuoase au avut implicatii negative majore asupra termenului de executie a lucrarilor. Acesta era prevazut initial la 24 luni (incepand cu octombrie 2006) insa nici pana la data controlului - mai 2012, lucrarile nu erau complet finalizate", se preciza intr-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Citeste si:

Corpul de Control al ministerului a verificat, in perioada 22-24 mai 2012, activitatea directiei Cluj a CNADNR, unde director general era Ion Pantelimon, stabilind, printre altele, ca reprezentantii acesteia au decis modificarea traseului variantei de ocolire Valcele-Apahida, fara a avea la baza o fundamentare corespunzatoare, in conditiile in care proiectul tehnic si indicatorii tehnico-economici erau deja aprobati printr-o HG din 2006, si au acceptat ca unul dintre cei doi antreprenori sa renunte la executarea lucrarilor aferente unui sector de drum, care avea probleme geologice.

Totodata, Corpul de Control al ministerului a mai stabilit ca regionala a urmarit in mod defectuos derularea contractelor incheiate pentru realizarea investitiei, ceea ce a condus la depasirea repetata a termenelor de executie, si a organizat o licitatie neconforma, cu rezultate negative privind durata de executie a lucrarilor. Organizarea procedurii a fost contestata la CNSC, care a dat castig de cauza contestatarului.
Lucrarile la centura de ocolire Valcele - Apahida, cu o lungine de aproximativ 24 de kilometri, au inceput in anul 2006. Traficul rutier a fost deschis in 21 octombrie 2011, in prezenta premierului de la acea data, Emil Boc, intreaga centura avand ca termen de finalizare iunie 2012.

In luna ianuarie a acestui an, mai multe grinzi ale parapetului din beton care asigura consolidarea unui versant de pe centura de ocolire s-au deplasat in urma unei alunecari de teren cauzata de infiltratiile de apa, astfel ca a fost nevoie de noi lucrari.

Acestea urmau sa se incheie in vara, dar termenul de finalizare si de deschidere completa a circulatiei a fost amanat din nou, pentru luna octombrie, conform DRDP Cluj. Mai mult, a fost semnat si un nou contract pentru un tronson de trei kilometri, nefinalizat, cu firma Keller, dupa ce compania maghiara Vegyepszer a intrat in insolventa.

Pe tronsonul trei al centurii de ocolire Valcele - Apahida au mai fost inregistrate de-a lungul timpului alunecari de teren in urma infiltratiilor de apa din cauza solului lutos, acestea impunand lucrari de consolidare care au dus la inregistrarea unor costuri suplimentare.