"Programul Rabla dureaza de ceva vreme, au fost discutii si in anii precedenti cu privire la cuantum, la numar, la durata. In prezent asociatia are un punct de vedere comun, de sustinere a acestui program si pentru anul viitor, in 2014. Dar in ipoteza in care acest program se va derula si Guvernul va decide acest lucru, am dori sa fie ultimul an in care acest program sa se mai desfasoare. (...) Suntem de acord cu mentinerea valorii, respectiv de 1.500 de euro pe tichet, si ca volum un numar similar de tichete cu cel din 2013", a declarat miercuri, la o intalnire cu presa, presedintele Consiliului Director al asociatiei, Ernest-Virgil Popovici.

El a afirmat ca intre 2005 si 2012 au fost casate aproximativ 450.000 de automobile si au fost vandute 216.000 de unitati.

Popovici propune ca programul sa inceapa la jumatea lunii februarie. "Pentru 2015, cand acest program nu mai dorim sa se desfasoare si nu consideram ca mai are vreo utilitate, iar intreaga industrie auto este de acord cu acest lucru, sustinem si deja am avut discutii, atat la ministerul de Finante, cat si cu cei de la ministerul Mediului, ca va trebui inlocuit actualul sistem de calcul al impozitului in functie de capacitatea cilindrica cu un impozit calculat in functie de nivelul de poluare, norma Euro, emisia de CO2 si vechimea autoturismului. Bineinteles, asta nu are nicio legatura si nu inlocuieste timbrul de mediu" a spus Popovici.

Intrebat de ce APIA sustine derularea programului inca un an, el a afirmat ca utilitatea acestuia a inceput sa se estompeze, iar sistarea acestuia nu poate fi anuntata "peste noapte".

"In ciuda semnalelor macroeconomice pozitive, nu se identifica niciun progres in ceea ce priveste cresterea consumului si a puterii de cumparare in anul pe care tocmai il incheiem. Continuarea acestei masuri, anul viitor cel putin, nu face altceva decat sa sustina industria, sa ajute cumva la compensarea stagnarii puterii de cumparare. (...) Facem aceasta injectie de incredere si anul viitor in speranta ca dupa asta, in 2015, lucrurile se vor imbunatati din punct de vedere economic, si faptul ca anuntam sistarea programului la sfarsitul lui 2014 repozitioneaza toata lumea, in special clientii, la conditiile noi de piata, fara a mai genera o asteptare inutila", a declarat la randul sau Brent Valmar, vicepresedinte al asociatiei.

Presedintele APIA a mai spus ca in alte state care au avut programe similare au fost introduse ulterior alte tipuri de masuri, de sustinere a vanzarilor de masini noi, electrice si a tehnologiilor noi, care vor fi sprijinite si pe plan local de membrii asociatiei.

Aproape 11.000 de autoturisme noi au fost cumparate anul acesta prin programul Rabla, din cele 46.667 de masini noi inmatriculate in 2013, a declarat la finele lunii noiembrie presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), Adrian Gearap, la conferinta "Mediafax Talks about Auto Industry".

Citeste si:

El a anuntat inceperea unui studiu de impact privind timbrul de mediu si programul Rabla, pentru a fi analizate, alaturi de industria auto, posibilele deficiente, dar si modul prin care pot fi imbunatatite aceste instrumente pentru reducerea poluarii si mentinerea competitivitatii pietei auto din Romania.

In cadrul programului Rabla 2013, se utilizeaza un singur tichet valoric, de 6.500 de lei, pentru achizitionarea unui autovehicul nou. Tichetul este transferabil.

Totodata, se ofera posibilitatea acordarii, pe langa prima de casare, a unui eco-bonus in valoare de 500 lei pentru: achizitionarea unui autovehicul nou, incadrat in norma de poluare Euro 6, achizitionarea unui autovehicul nou, al carui motor genereaza o cantitate de emisii de CO2 mai mica de 100g/km sau achizitionarea unui atuovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid. Pot fi cumulate maxim doua eco-bonusuri pentru o reducere suplimentara de 1.000 de lei.

In perioada 19 - 21 iunie, Administratia Fondului pentru Mediu a distribuit toate cele 17.000 de tichete alocate initial persoanelor fizice pentru acest an, din 14 noiembrie numarul acestora fiind suplimentat cu inca 3.000 de unitati.

In ceea ce priveste distributia celor 3.000 de tichete destinate firmelor si institutiilor publice, in perioada 10 iunie - 31 octombrie au fost depuse 1.451 cereri de finantare, dintre care 643 au fost acceptate pentru 1.670 autovehicule, cu o suma aprobata de 10,8 milioane lei.
Pe de alta parte, Guvernul a inlocuit de la 15 martie taxa auto cu timbrul de mediu, iar noua formula de calcul a condus la o crestere in medie de circa 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3 si o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro, pe principiul ca masinile vechi au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic.

Timbrul de mediu se plateste o singura data la prima inmatriculare pe piata din Romania sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atat in cazul masinilor noi, cat si al celor second hand, pentru care nu a fost platita fosta taxa auto.

Incasarile din timbru de mediu pana la 31 octombrie 2013 totalizeaza 606,4 milioane lei, iar valoarea restituirilor vechii taxe auto din aceeasi perioada este de 467,3 milioane lei.
Piata auto a scazut in primele zece luni cu 9,8%, segmentul autoturismelor inregistrand o reducere de 8,3%, desi in ultimele patru luni, iulie-octombrie, au fost raportate cresteri fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit APIA.