Oferind automobile care "isi fac treaba" la preturi mici, de la 7.700 euro cu tot cu taxe, Dacia si-a facut loc intr-o Europa afectata de incertitudini eonomice si somaj ridicat, noteaza New York Times, care face referire la datele privind inmatricularile de autoturisme noi din Uniunea Europeana din primele 11 luni ale acestui an, publicate marti de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile, anunta Mediafax.

Vanzarile Dacia in UE au crescut cu 21,1% in primele 11 luni din 2013 fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 260.500 de unitati. Singurele marci care se apropie de acest ritm de crestere sunt Mazda si Jaguar, care au avansat cu 15,6% fiecare, insa cu un volum al vanzarilor mult mai mic, de 130.300 automobile in cazul marcii japoneze, respectiv 24.600 pentru autoturismul britanic. Cota de piata a marcii romanesti in UE a crescut la 2,4% in acest an, fata de 1,9% in primele 11 luni din 2012.

Astfel, Dacia ar putea fi "masina potrivita la momentul potrivit" in Europa, avand in vedere situatia economica de pe continent, scrie NYT.
Analistul Jens Schattner de la biroul din Frankfurt al bancii de investitii Macquarie spune ca o Dacie ar fi "groaznica" pentru cineva obisnuit sa conduca un Mercedes sau un BMW, dar reprezinta o solutie de incredere pentru clientii care cauta strictul necesar. "Dar daca ai nevoie sa ajungi din punctul A in punctul B, (Dacia, n.r.) ofera o tehnologie simpla, pe care te poti baza, si primesti trei ani de garantie. Este tot ceea ce ai nevoie", a afirmat el.

In continuare, Schattner noteaza ca Dacia are pozitie de monopol pe piata automobilelor entry-level (cu functii de baza) din Europa, pozitie pe care o va ocupa pentru cel putin urmatorii 3-5 ani, deoarece rivalii companiei nu au decis inca cum sa reactioneze. Succesul Dacia in Europa reflecta bifurcarea industriei auto in contextul crizei. Marcile ieftine si cele de lux inregistreaza cresteri, in timp ce zona de mijloc a pietei stagneaza. La Renault, Dacia a contribuit la imbunatatirea profitabilitatii, in timp ce concurentii grupului au probleme.

"Oricine poate spune ca am profitat de criza. Dar a avut loc o schimbare a trendurilor de cumparare in Europa. Acum, clientii nu mai vor sa cheltuiasca atat de multi bani pe o masina", a declarat pentru New York Times Arnaud Deboeuf, director executiv Renault responsabil pentru segmentul entry-level la nivel global. Vanzarile auto din UE sunt la minimul ultimilor 20 de ani, insa au aparut semne modeste de revenire. Inmatricularile de autoturisme noi au urcat usor in septembrie, octombrie si noiembrie, dupa patru ani de scadere continua, afisand un declin de 2,7% pentru primele 11 luni ale anului fata de aceeasi perioada din 2012, potrivit datelor ACEA. Deboeuf spune ca Renault a acumulat experienta de valoare prin dezvoltarea unui autoturism low-cost "de la zero".

Citeste si:

"Nu poti oferi o masina la un pret agresiv daca nu faci presiuni asupra inginerilor, departamentului de vanzari si marketing, sa controlezi si sa reduci costurile", a explicat executivul grupului francez. Dacia investeste sume mici in marketing, iar costurile de distributie sunt relativ mici deoarece automobilele sunt vandute prin reteaua de dealeri Renault. De asemenea, marca romaneasca nu vine cu discounturi, noteza NYT. Totodata, forta de munca ieftina din Romania contribuie la competitivitatea marcii, insa Renault a avertizat in acest an ca ar putea transfera o parte din productie in Maroc daca angajatii de la Pitesti nu isi tempereaza pretentiile salariale, scrie publicatia americana.

Analistul Carlos da Silva de la IHS Automotive afirma ca "motivul cheie" al succesului Dacia in Europa de Vest este faptul ca a creat o noua categorie de consumatori, respectiv clientii care in trecut ar fi optat pentru o masina second-hand cu o vechime de 5 ani, dar prefera acum un automobil nou la un acelasi pret. El noteaza ca Renault a avut grija sa separe cele doua marci ale grupului pe piata Europeana, deoarece imaginea Dacia nu este atat de prestigioasa ca marca franceza. Cu toate acestea, exista pericolul ca Dacia sa "canibalizeze" modelele mai iefine marca Renault, afectand astfel marjele de profit, explica da Silva.

Platforma pe care au fost construite modelele Dacia din Europa a fost preluata de Renault si pe piete mari din afara continentului, inclusiv India si Brazilia, unde automobilele sunt vandute sub marca franceza. Astfel, grupul francez a inregistrat anul trecut pentru prima data vanzari mai mari in afara Europei decat pe continent. Urmatoarea tinta a platformei entry-level este piata din Indonezia, iar in acest moment nu exista planuri pentru Statele Unite si China, a mai afirmat Deboeuf, citat de New York Times. Jens Schattner de la Macquarie estimeaza ca marja de profit a Renault in zona low-cost este de aproximativ 8% la nivel mondial, nivel apropiat de castigurile producatorilor germani de automobile premium, precum Mercedes Benz sau BMW. Rivalii Renault sunt atenti la evolutia Dacia. Sefii gigantului Volkswagen, cel mai mare producator auto din Europa, au afirmat anterior ca exista planuri pentru o gama de modele low-cost undeva in urmatorul an, cu conditia ca o astfel de platforma sa fie in acelasi timp profitabila si sa corespunda standardelor grupului.

In primele 11 luni ale anului, unu din patru automobile vandute in Europa au fost produse de Volkswagen. Cu o cota de piata de 25%, in urcare usoara fata de 24,8% in ianuarie-noiembrie anul trecut, Volkswagen a livrat 2,731 milioane de autoturisme, in scadere cu 2,1% de la 2,79 milioane unitati. In acelasi timp, vanzarile Renault in UE au urcat cu 2,4%, de la 955.900 la 979.200 masini, desi marca franceza a consemnat un declin de 3%. Livrarile Peugeot, rivalul francez al Renault, au coborat cu 9,6% de la inceputul acestui an, la 1,213 milioane unitati.