In conformitate cu prevederile Legii nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, unele masuri adiacente si a actelor normative subsecvente, Ministerul Transporturilor (MT) are obligatia de a realiza admiterea la tranzactionare pe piata operata de Bursa de Valori Bucuresti a actiunilor emise de catre Aeroporturi Bucuresti, Aeroportul International Mihail Kogalniceanu - Constanta, Aeroportul International Timisoara - Traian Vuia, Administratia Canalelor Navigabile Constanta, Administratia Porturilor Dunarii Maritime Galati, Administratia Porturilor Dunarii Fluviale Giurgiu si Administratia Porturilor Maritime Constanta.

"In cadrul acestui proces de admitere la tranzactionare pe BVB, cea mai importanta etapa este aceea de derulare a cate unei oferte publice secundare de vanzare de actiuni pentru fiecare companie/societate nationala in parte, prin care, in conformitate cu prevederile aceleiasi legi, se vor oferi la vanzare pe BVB actiuni ce reprezinta 5% din capitalul social al fiecarei companii/societati nationale", se arata in raspunsul institutiei.

Valoarea nominala totala a pachetelor de actiuni care urmeaza a fi oferite la vanzare este de 11,4 milioane lei, suma pe care ministerul Transporturilor estimeaza ca o va obtine in 2014 din cedarea unor participatii minoritare, potrivit proiectului de buget pentru activitatea de privatizare aferenta anului viitor, pornind de la premiza ca nivelul mediu de subscriere in cadrul ofertelor publice va fi egal cu valoarea nominala a acestor pachete de actiuni.

"Orice suma incasata in plus fata de aceasta valoare va constitui un avantaj pentru MT, deoarece institutia poate efectua cheltuieli pentru privatizare numai din aceste venituri incasate din vanzarea de actiuni", potrivit sursei citate.

Pe de alta parte, prin HG nr. 862/2011 a fost aprobata strategia de privatizare a Tarom, care vizeaza vanzarea unui pachet de actiuni reprezentand 20% din capitalul social al companiei aeriene prin derularea unei oferte publice secundare initiale la BVB.

"Localizarea in timp a derularii ofertei publice de vanzare de actiuni emise de Tarom se va realiza, la propunerea intermediarului, in functie de situatia de fapt economico-financiara a companiei, de stadiul de implementare a planului de administrare si de rezultatele palpabile obtinute prin introducerea managementului profesionist (...), precum si de evolutia generala a pietei de capital si a interesului manifestat de investitori in achizitia de actiuni emise de Tarom. Nu exista in prezent o estimare a pretului ce va fi obtinut prin vanzarea pachetului de actiuni pe piata de capital", arata reprezentantii MT.

Conform prevederilor legale, pretul de oferta de vanzare se va determina pe baza raportului de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, agreat de catre Ministerul Transporturilor si pe baza testarii de catre intermediar a interesului investitional.

"Este posibil ca pretul efectiv de vanzare a actiunilor, rezultat in urma subscrierilor in cadrul ofertei publice de vanzare, sa fie diferit de pretul de oferta de vanzare ce va fi inscris in prospectul de oferta", potrivit sursei citate.

Citeste si:

Ministerul Transporturilor a reluat in luna ianuarie procedurile pentru listarea la Bursa de Valori Bucuresti (BVB) a cate 5% din actiunile detinute la mai multe companii din portofoliu, operatiune inghetata la jumatatea anului 2010 din cauza crizei financiare.

Ministerul a organizat in acest an doua licitatii pentru selectarea intermediarului care sa asiste listarea Aeroportului Traian Vuia din Timisoara, insa brokerii nu au fost interesati sa participe la aceasta operatiune. Lipsa de interes brokerilor este explicabila prin valoarea mica a ofertei, avand in vedere ca pachetul de actiuni scos la vanzare este de doar 5%. In plus, cheltuielile aferente pregatirii si derularii operatiunii sunt suportate de intermediar, astfel ca este posibil ca acestea sa fie mai mari decat incasarile brokerului.

Prima licitatie, din luna februarie, a fost organizata si pentru selectia intermediarilor listarii Aeroportului Mihail Kogalniceanu (Constanta) si Administratiei Porturilor Maritime (Constanta). Atunci, MT a primit o singura oferta, de la casa de brokeraj Swiss Capital, pentru intermedierea listarii Administratiei Porturilor Maritime.

Raportat la valoarea actiunilor evaluate de Fondul Proprietatea la cele sapte companii, ofertele la sase companii ar fi cuprinse intre 885.000 de lei (Administratia Porturilor Dunarii Fluviale) si 68 milioane lei (Aeroporturi Bucuresti). Fondul include actiunile detinute la Administratia Porturilor Dunarii Maritime la valoare zero.

Pachetul reprezentand 5% din actiunile Administratia Porturilor Maritime este evaluat la aproximativ 16,6 milioane lei, in functie de participatia detinuta de Fondul Proprietatea, cel de la Administratia Canalelor Navigabile la putin peste 4 milioane lei, la Aeroportul Mihail Kogalniceanu aproape 1,2 milioane lei, iar la Aeroportul Traian Vuia aproape 1,6 milioane lei.

Primele proceduri de listare au fost incepute in 2007, cu intentia sa fie finalizate pana la finele anului 2008, si au fost parcursi o cativa pasi privind intocmirea si aprobarea de catre fosta Comisie Nationala a Valorilor Mobiliare a prospectelor preliminare de oferta si analiza interesului investitorilor.

Guvernul a decis in iunie 2010 ca procedurile de listare sa fie inghetate pana la sfarsitul anului 2012, apreciind ca valoarea actiunilor care ar fi urmat sa fie tranzactionate poate fi redusa de criza financiara.

In cazul ofertei de vanzare a 20% din actiunile Tarom, ministerul a selectat inca din 2011 intermediarul operatiunii, listarea urmand sa fie asistata de consortiul format din firmele de brokeraj Swiss Capital si Carpatica Invest.