Fiat va prelua participatia de 41,5% din actiunile Chrysler detinuta de un fond de asigurari de sanatate pentru pensionari controlat de influentul sindicat United Auto Workers. Grupul italian detine deja 58,5% din actiunile Chrysler, dupa ce a contribuit la salvarea de la faliment a companiei in urma cu aproape 5 ani.

Fiat va plati 1,75 miliarde in cash catre fond la finalizarea tranzactiei, iar Chrysler va contribui cu 1,9 miliarde de dolari prin distribuirea unui dividend special. In plus, Chrysler va plati esalonat catre fond 700 milioane de dolari, in patru transe anuale, prima dintre acestea urmand sa fie distribuita odata cu perfectarea tranzactiei. Fiat estimeaza ca tranzactia va fi finalizata pana la 20 ianuarie.

Sergio Marchionne, director general al Fiat si Chrysler, a obtinut astfel conditii considerate de analisti si investitori favorabile grupului italian.

"Marchionne a facut o treaba foarte buna. Nu putea obtine conditii mai bune", comenteaza pentru Bloomberg un analist financiar italian.

Odata cu preluarea Chrysler, Fiat va dispune de anvergura si resursele necesare pentru a revigora operatiunile din Europa, aflate in pierdere, si pentru a-si consolida pozitia ca grup global, rivalizand Toyota, General Motors si Volkswagen. Marchionne a dorit inca de la preluarea mandatului de CEO al Fiat, in 2004, o fuziune cu un alt producator auto mare.

Finantarea tranzactiei in proportie majoritara de catre Chrysler "este o lovitura" si va vazuta "ca o mare surpriza pozitiva", asigurand castiguri viitoare pentru Fiat atat in plan operational, cat si financiar, noteaza un analist Bernstein Research.

Actiunile Fiat au crescut cu 16% joi la Milano, cea mai buna evolutie din aprilie 2009, capitalizarea de piata a companiei urcand la 8,65 miliarde euro. Titlurile Fiat se tranzactioneaza la cel mai ridicat nivel din iulie 2011, dupa ce s-au apreciat anul trecut cu 57%.

Fiat incheie astfel preluarea integrala a Chrysler, platind un total de 3,7 miliarde de dolari.

Citeste si:

In 1998, Daimler cumpara Chrysler pentru 36 miliarde de dolari. Grupul DaimlerChrysler s-a destramat in 2007, cand fondul Cerberus Capital Management a preluat 80% din actiunile Chrysler pentru 7,4 miliarde de dolari. In cei noua ani petrecuti in proprietatea Daimler, Chrysler a inregistrat profituri de 5 miliarde de dolari si pierderi aproape la fel de mari.

Preluarea integrala a Chrysler de catre Fiat vine intr-un moment propice, cu cresteri puternice pe piata auto americana, care au generat profituri si au dat startul unor investitii ambitioase. General motors a lansat anul trecut 18 modele noi sau modernizate si are in plan alte 14 pentru acest an, iar Ford vrea sa lanseze 23 de autovehicule la nivel mondial in 2014.

Chrysler are vanzari in crestere de 44 de luni consecutive - aproape 4 ani - in principal datorita modelelor dezvoltate in parteneriat cu Fiat si introducerii autoturismelor produse de grupul italian in reteaua de distributie din SUA.

Fiat vrea sa investeasca pana la 9 miliarde euro in revitalizarea fabricilor din Italia si readucerea operatiunilor din Europa pe profit, iar fuziunea cu Chrysler va consolida legaturile dintre marcile de baza ale celor doua companii: Alfa Romeo, Lancia si Maserati, respectiv Chrysler, Dodge si Jeep.

Chrysler detine rezerve de lichiditati de aproximativ 12 miliarde de dolari.

Ministrul italian al Industriei, Flavio Zanonato, a declarat intr-un comunicat publicat joi ca guvernul de la Roma este pregatit sa sprijine extinderea Fiat-Chrysler, iar acordul de preluare integrala a companiei americane reprezinta un semnal "foarte pozitiv".

Chrysler si Fiat au livrat in 2012 un total de 4 milioane de autovehicule la nivel mondial. Volkswagen a vandut in acel an 9,07 milioane de masini, General Motors 9,3 milioane, iar Toyota 9,75 milioane unitati, potrivit datelor Bloomberg.

Marchionne estimeaza ca noul grup format din Fiat si Chrysler va ocupa locul al saptelea la nivel global in functie de vanzari.