Cresterea cifrei de afaceri s-a datorat unui numar mai mare de dealeri auto care s-au inscris in 2013, de achizitionarea de pachete si de anunturi promovate.

Puterea de cumparare a romanilor este din ce in ce mai mica

Pretul ramane principalul criteriu in achizitionarea unei masini. Daca in urma cu cativa ani pretul mediu al unei masini second-hand tranzactionate in tara era de 6.000 euro, acum a scazut la doar 3.500 euro, potrivit unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown impreuna cu Autovit.ro. Media creste considerabil in Bucuresti unde vanzatorii au obtinut in medie 5.528 de euro pentru masinile lor.

Ca si pondere din totalul autoturismelor prezente la vanzare pe Autovit.ro, 36% au fost cu preturi sub 3.000 euro, 60% au reprezentat masinile sub 5.000 euro iar 84% au reprezentat masinile sub 10.000 euro. Peste pragul de 10.000 de euro au fost doar 16% dintre anunturi.

Cele mai tranzactionate masini pe platforma Autovit.ro in 2013

Influenta timbrului de mediu

Multi proprietari de masini Euro 3 si Euro 4 produse inainte de 2007 au renuntat pur si simplu sa le vanda din cauza noului timbru de mediu. In prezent piata este blocata, fara sperante de revigorare in viitorul apropiat. Indirect a avut de suferit din aceasta cauza si piata masinilor noi fiindca o parte dintre posesorii de masini second-hand au refuzat sa le mai vanda pentru a achizitiona masini noi sau mai noi decat cele pe care le vand.

„Varianta de timbru de mediu introdusa in primavara a fost se pare cea mai neinspirata propunere din lungul sir de schimbari ale taxei auto. A creat confuzie in piata, nu a stimulat atat de mult achizitionarea de masini nepoluante si a blocat tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern. In plus, declaratiile autoritatilor despre o noua schimbare a taxei in 2014 au mentinut acel sentiment de asteptare, care inhiba tranzactiile auto si care a fost prezent constant in ultimii ani, descurajand cumpararea de masini”, a declarat Mihai Cune, business manager Autovit.ro.

Citeste si:

Evolutia pietei auto in ultimii 5 ani

Piata masinilor noi a avut al saselea an consecutiv de scadere (2008-2013), in timp ce importurile de masini second-hand au crescut cu aproape 50.000 de unitati fata de 2012. Cea mai mare schimbare a fost insa la reinmatriculari, unde scaderea a fost extrem de mare: 150.000 de unitati.

Dinamica pietei a avut mult de suferit, oamenii au preferat sa-si pastreze masinile fiindca ar fi pierdut mult la revanzarea unei masini mai vechi de 2007 pentru care trebuie platit timbrul de mediu, sau chiar la masinile de dupa 2007 care au fost scutite de taxa.

Tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern au fost afectate puternic si au scazut de la 356.000 in 2012, la 205.000 anul trecut, evolutie negativa ce anihileaza cresterea cu cateva zeci de mii a importurilor second-hand.

Estimari pentru 2014

„Analiza din 2013 arata ca piata auto este foarte instabila si imprevizibila. In contextul discutiilor despre renuntarea la programul Rabla dupa 2014, marea intrebare este daca anul acesta nu va fi o editie “muribunda” caracterizata printr-un interes scazut din partea celor implicati in program. Daca programul Rabla va avea rezultate slabe, si daca se vor pune in continuare bete-n roate posesorilor de masini care doresc sa la vanda, nu ar fi exclus ca vanzarile de masini noi sa continue trendul descendent si in 2014”, a mai spus Mihai Cune.

Autovit.ro are intre 1,6 – 1,8 milioane vizitatori unici pe luna, 110 – 120 milioane de vizualizari pe luna si 75.000 de anunturi unice lunare.