Peugeot va atrage finantare prin vanzarea de noi actiuni si certificate si incheierea unui parteneriat cu grupul spaniol Banco Santander, a anuntat miercuri compania franceza, scrie Mediafax.

Guvernul francez si Dongfeng vor plati cate 800 milioane euro, primind in schimb cate un pachet de 14% din actiunile Peugeot. Noii actionari vor finanta astfel jumatate dintr-o majorare de capital de 3 miliarde euro.

Compania a primit totodata o linie de credit de 2,7 miliarde euro de la un grup de banci. Alte 770 milioane euro vor fi atrase prin emiterea de certificate de preemptiune pentru actiuni la acelasi pret la care va fi efectuata majorarea de capital.

Schema reprezinta un punct de cotitura in istoria de 118 ani a Peugeot, familia fondatoare renuntand pentru prima data la controlul asupra companiei in incercarea de a obtine finantare pentru dezvoltare si extinderea catre pietele emergente.

Familia Peugeot va participa de asemenea cu fonduri proprii la majorarea de capital, astfel incat la final sa detina o participatie egala cu cele ale guvernului francez si ale Dongfeng. Cei trei actionari principali vor desemna fiecare cate doi directori in Consiliul de Administratie.

Dongfeng a anuntat ca tinteste, prin parteneriatul cu Peugeot, vanzari anuale de 1,5 milioane de automobile pana in 2020, sub marca proprie si marcile franceze.

"Este o afacere buna si pentru Dongfeng, si pentru PSA. Dongfeng va avea acces la tehnologiile PSA si la reteaua internationala de distributie. Pentru PSA, investitia ii ajuta sa evite o criza iminenta", comenteaza pentru Bloomberg un analist financiar chinez.
Actiunile Peugeot au urcat miercuri dimineata la Paris cu pana la 8,8 euro si au atins cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani. Titlurile Dongfeng au inchis in scadere cu 1,1% pe bursa de la Hong Kong.

Citeste si:

Dongfeng, fondata in 1969, opereaza trei fabrici in joint venture cu Peugeot in China. Cele doua companii vor sa majoreze cu doua treimi productia din China pana in 2015, la 750.000 de automobile pe an.

Peugeot a inregistrat o pierdere operationala de 177 milioane euro anul trecut, al doilea consecutiv cu rezultate negative.

Compania a fost afectata grav de criza economica din Europa, unde vanzarile auto au ajuns la minimul ultimilor 20 de ani. Mostenitorii lui Armand Peugeot, care a fondat compania in 1896, detin 38,1% din voturile in actionariatul producatorului auto si o participatie de 25,5% din actiuni.

"Trebuie sa redefinim o strategie castigatoare in America Latina si Rusia, care va necesita produse globale si platforme low-cost, localizate in aceste tari", a declarat directorul financiar executiv al PSA Peugeot Citroen, Jean-Baptiste de Chatillon.

Parteneriatul cu banca Santander, cea mai mare din Spania, vizeaza o linie de finantare care poate urca pana la 1,5 miliarde euro pana in 2018. Santander va asigura astfel 90% din operatiunile diviziei Banque PSA, banca producatorului auto, care finanteaza achizitii de automobile.

Compania a anuntat totodata ca functia de CEO va fi preluata de la 31 martie de catre Carlos Tavares, fostul director executiv de operatiuni la Renault.

Peugeot vrea ca pana in 2015 cel putin jumatate din livrarile de autovehicule ale companiei sa aiba loc in afara Europei. Ponderea pietelor non- europene in afacerile grupului a urcat anul trecut la 42%, fata de 38% in 2012. Unu din cinci vehicule vandute anul trecut de Peugeot au avut clienti din China.