Veniturile producatorilor auto straini din Rusia ar putea fi erodate in acest an de deprecierea rublei, combinata cu ponderea mica a componentelor fabricate local, care vor face ca importurile de piese sa devina mai costisitoare. Alianta Renault-Nissan detine o participatie majoritara la AvtoVAZ, proprietarul Lada, cel mai bine vandut brand din Rusia. Cei trei producatori auto vand impreuna unul din trei automobile comercializate pe piata rusa, noteaza Mediafax.

Componentele utilizate de alianta sunt fabricate in Rusia in proportie de aproape 100%, astfel ca Renault va fi avantajata de preturile mai mari suportate de concurenta", potrivit analistilor bancii Barclays. "Renault beneficiaza in Rusia de nivelul foarte ridicat al aprovizionarii locale, astfel ca suntem bine protejati de deprecierea rublei", a declarat un purtator de cuvant al companiei, pentru Automotive News Europe.

Este improbabil ca Europa Occidentala si Statele Unite sa impuna Rusiei sanctiuni de tipul celor aplicate Iranului, dar devalorizarea rublei si scaderea increderii populatiei in economie vor afecta probabil piata auto din aceasta tara. IHS Automotive a revizuit estimarea privind evolutia pietei auto din Rusia in acest an la un declin de 7%, fata de 3% cat anticipa inainte de criza ucraineana, a declarat Carlos Da Silva, director la firma de cercetare a pietei.

In 2013, vanzarile auto din Rusia au scazut cu 6%. Actualele conflicte politice vor afecta piata rusa si in 2015-2016 a spus Da Silva, adaugand ca IHS Automotive va reduce din nou estimarea daca sanctiunile impotriva Rusiei vor fi inasprite. Renault-Nissan-AvtoVAZ a avut in primele doua luni ale anului o cota de piata de 32%, urmata de Volkswagen Group cu 11% si General Motors cu 9%, conform datelor Asociatiei Companiilor Europene din Rusia.

Citeste si:

VW Group cumpara 60% din componente de pe piata rusa, a declarat purtatorul de cuvant Christoph Adomat. VW Group a investit circa 1 miliard de euro in productia din Rusia, din 2006, si urmeaza sa mai cheltuiasca alte 840 de milioane de euroi in perioada 2013-2015. Ford Motor colaboreaza cu partenerul local Sollers pentru cresterea numarului de componente achizitionate de pe piata rusa. Doi purtatori de cuvant al grupului american au spus ca Ford nu publica date referitoare la componentele achizitionate local.

"Deprecierea rublei a sporit presiunile asupra afacerilor Ford Soller, monitorizam constant situatia economica generala si vom actiona in functie de modificarea conditiilor", a declarat un purtator de cuvant. Sanctiunile economice generalizate ar avea un impact devastator asupra dezvoltarii viitoare a industriei auto din Rusia, puternic dependenta de investitiile straine, a spus Da Silva.

Producatorii auto straini s-au angajat sa investeasca in Rusia 10 miliarde de dolari pana in 2020, atrasi de reducerile de taxe, programele de casare a vehiculelor vechi si de numarul scazut al masinilor, raportat la populatie, sub nivelul din Europa de Vest si de Est si SUA. Criza din Crimeea afecteaza in special Opel, care considera Rusia cea mai importanta piata in dezvoltare pe care este prezenta compania.

"In prezent simtin presiunea provocata de cursul de schimb al rublei", a declarat directorul general al Opel, Karl-Thomas Neumann. El anticipeaza insa ca situatia se va normaliza si are inca incredere ca Rusia va depasi Germania, pentru a deveni cea mai mare piata din Europa pana in 2020.