Flutur a declarat ca situatia din estul Europei si deschiderea Uniunii Europene spre tari precum Ucraina si Republica Moldova reprezinta acum, mai mult ca oricand, o oportunitate pentru finantarea autostrazii nord-sud, pe coridorul pan-european IX, care leaga Marea Baltica de Marea Neagra prin Polonia, Ucraina si Romania, scrie Mediafax.

Liderul democrat-liberal a subliniat ca acest coridor de transport a fost aprobat de autoritatile europene, dar ca din pacate nu figureaza intre prioritatile si masterplanul guvernului de la Bucuresti.

Flutur a spus ca aceasta autostrada poate fi finantata prin accesarea de fonduri europene prin Programul TEN-T, iar autoritatile romane vor trebui sa aloce in acest an cel putin cinci milioane de lei pentru intocmirea studiului de fezabilitate.

"Este o oportunitate si nu trebuie ratata. Se observa ca tarile din Europa de Vest se uita cu mai multe atentie si vor trata cu prioritate aceasta zona pentru crearea infrastructurii de transport pe granita de est a Uniunii Europene. Nu o zona saraca, ci una dezvoltata economic inseamna securitate la granita de est a UE. De aceea, autoritatile romane trebuie sa se grabeasca, sa includa proiectul in masterplanul de transport si sa asigure si finantarea studiului de fezabiliate", a declarat Flutur.

Liderul PDL a subliniat ca aceasta investitie este in atentia guvernului Poloniei si este convins ca si a noilor autoritati democratice de la Kiev.

Citeste si:

El a apreciat ca dezvoltarea infrastructurii de transport in aceasta zona va determina crestere economica, dezvoltarea industriei si turismului in estul Europei si a mai declarat ca vor trebui alocati mai multi bani si pentru programele operationale comune Romania-Ucraina si Romania-Republica Moldova.

Flutur a mai spus ca va cere tuturor parlamentarilor din judetele Moldovei sa se constituie intr-un grup de sprijin al proiectului pentru ca aceasta investitie sa fie finantata.

Autostrada nord-sud care sa uneasca Marea Baltica de Marea Neagra ar urma sa fie construita pe traseul E 85, de la Marasesti spre Siret, apoi prin Cernauti, Ternopil si va fi conectata la autostrada Cracovia-Lvov-Kiev, iar astfel vor fi interconectate coridoarele europene III, IV si IX.

O opinie asemanatoare a avut, saptamana trecuta, Inaltul reprezentant al Guvernului pentru proiecte economice strategice si diplomatie publica, senatorul PSD Mircea Geoana, care a declarat, la Suceava, ca se va relua o colaborare intre ministerele de Transport din Romania, Ucraina si Polonia pe coridorul IX care a fost pusa in congelator de europeni din motive strategice pentru ca Ucraina era "intre ape".

"Astazi, repornirea coridorului IX este posibila, e cea mai scurta cale dintre Istanbul, pe aici, catre Lvov, catre Marea Baltica si catre Scandinavia si Romania trebuie sa devina o borna intre nord si sud. Aceasta ar putea sa reprezinte, chiar daca va dura cativa ani, unde din cele mai importante evolutii de natura strategica si infrastructura critica in aceasta regiune", a spus Mircea Geoana.